lakbima.lk

මත්ද්‍රව්‍ය උවදුර තුරන් කිරීම සඳහා සියලුම මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම්කරුවන්ට අනිවාර්යයෙන්ම මරණ දඬුවම ක්‍රියාත්මක කරන බව ජනාධිපති මෛත්‍රීපාල සිරිසේන ගිය සතියේදී අවධාරණය කර තිබිණි. මීට පෙර කිහිප අවස්ථාවකදී ඒ සම්බන්ධයෙන් කතාබහක් සමාජය තුළ මතු වුවද, මතු වූ විවිධ බාධාකාරී තත්ත්වයන් හේතුවෙන් එය මෙතෙක් ක්‍රියාත්මක කිරීමට හැකියාව ලැබි නැත. එම කාරණය සම්බන්ධයෙනුත්, මීට අදාළව ජාත්‍යන්තරව පවතින නීති ප්‍රතිපත්ති ආදිය සම්බන්ධයෙනුත් ප්‍රවීණ ජාත්‍යන්තර දේශපාලන විචාරක මොහාන් සමරනායක දැක්වූ අදහස් ඇසුරෙන් මෙම ලිපිය සැකසිණි.

මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම එක්පැත්තකින් ගත්කල සමාජ ශික්ෂණයට බරපතළ ආකාරයෙන් ප්‍රහාර එල්ල කරන්නක් බවට පත්ව තිබේ. ඒ අනුව බලනකල, සමාජ ශික්ෂණය ඇති කළ හැකි ප්‍රධාන මාර්ග දෙකක් පවතී. ඉන් එකක් වන්නේ, යහපත් ශිෂ්ට, දැනුමෙන් ‍පොහොසත් නීතිගරුක සමාජයක් නිර්මාණය කිරීමයි. අනෙක් ක්‍රමය නම්, සමාජ ශික්ෂණ මාවතෙන් පිට පැන විවිධ අපරාධ ආදියෙහි නිරත වන්නන් දඬුවමින් බිය ගැන්වීමයි.

සියලු මිනිසුන් පමණක් නොව සත්තු පවා දඬුවමට, තමන්ගේ ජීවිතයට හානි කරනවාට බියක් දක්වති. ධම්ම පදයේ එන එක් ගාථාවකින් දැක්වෙන්නේද, සියලු සත්වයෝ දඬුවමින් තැති ගන්නා බවයි. මරණයට බිය වෙති. එමනිසා සමාජය තුළ යම් ප්‍රමාණයකට ශික්ෂණයක් ඇති කිරීමට දඬුවමට  හැකියාව  ලැබෙන  බව  ඇත්තකි. එය අතීතයේ සිටම අපට දැකිය හැකි තත්ත්වයකි. නමුත් දඬුවමින් සමාජයක්  තුළ ශික්ෂණය ඇති කළ හැකි යම් සීමාවක් පවතී. ඒ බැව් පැහැදිලි සාධක මගින් ඔප්පු කළ පෙන්විය හැකිය. එනම් යහපත් සමාජයක පුද්ගලයන් දෙතුන්  දෙනෙකු හෝ යම් කණ්ඩායමක් පමණක් වැරදි මගකට යොමු වේ නම්, ඔවුන් දඬුවම් පැමිණවීමෙන්  යහමඟට  ගැනීමට  හැකියාව  ඇත.  නමුත්  සමස්ත   සමාජයම  ව්‍යාකූල තත්ත්වයකට පත්ව ඇත්නම් හෝ කලකෝලහලයෙන් පිරී ඇත්නම්, ප්‍රචණ්ඩත්වයෙන්, අසාධාරණයෙන්, නොතිත්  ධන  ආශාවෙන්,  භාණ්ඩ  පරිභෝජනය පිළිබඳව අසීමාන්තික ආශාවකින්  පිරුණු  සමාජයක  එලෙස  දඬුවමින් යහපතක් අත්කර ගැනීම ඉතා දුෂ්කර කටයුත්තකි. දඬුවමින් සමාජ ශික්ෂණය ඇති කළ හැකි සීමාව එයයි. එමනිසා මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම පිටුදැකීම සඳහා මරණ දඬුවම  යෝජනා  කිරීම  හෝ භාවිත කිරීම තුළින්, එමගින් අපේක්ෂිත ප්‍රතිඵල අත්කර ගැනීමට හැකියාව නොලැබේ.

ඒ තත්ත්වය පැහැදිලි කර ගැනීම සඳහා හොඳම උදාහරණය සවුදි අරාබියයි. එහි සොරකම් කරන්නෙකුට දෙන  දඬුවම ඔහුගේ  අත් කපා  දැමීමයි.  වරදෙහි බැඳීම යන  චෝදනාවට වැරදිකරුවන් වන්නෝ, කස පහර ගසා හෝ ගල්වලින් පහර දී මරණයට පත්කරති. ඇතැම් අපරාධවලට වැරදිකරුවන් වන පුද්ගලයන්ගේ හිස ගසා දමන අතර, එසේ හිස ගසා දැමීමට නියමිත පුද්ගලයෝ ප්‍රසිද්ධියේ එල්ලා තබන්නට ද කටයුතු කෙරෙයි. එහෙත් මේ සියලු බරපතළ දඬුවම් අතරේ වුවත්, සවුදි අරාබියේ අපරාධ අඩුකරන්නට හැකියාවක් ලැබි නැත. ඉහත කී සියලු වැරදි අදටත් සවුදි අරාබිය තුළ නිරන්තරයෙන් දක්නට ලැබෙයි. ඊට අමතරව ඉරානය, චීනය, ඇමෙරිකාව ආදී රටවල ස්ත්‍රී දූෂණය ඇතුළු විවිධ දූෂණ චෝදනාවන්, මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම් ආදී විවිධ වැරදිවලට වසරක් පාසා  මරණ දඬුවම නියම කර ඇත. නමුත් ඒවා ඉවසිය හැකි මට්ටමකට හෝ එමගින්  පාලනය  වී  ඇති  බවක් පෙනෙන්නට නැත. එමගින් පැහැදිලි වෙන්නේ, මරණ දඬුවම නියම කිරීමෙන් මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම තුරන් කළ හැකියැයි සිතීමම එම ප්‍රශ්නය අගින් අල්ලා ගැනීමක් පමණක් බවයි. එනම් ගැටලුවේ මූලබිජය සොයා ඊට ප්‍රතිකර්ම කිරීමක් නොවේ.

එසේ නම් කළ යුත්තේ මෙම ගැටලුවේ මුල සොයා ගැනීමයි. මෙහි මුල ඇත්තේ අප මේ ජීවත්වන සමාජ රටාව තුළයි. මෙම සමාජය සකස් වී ඇත්තේ, අසීමාන්තික පරිභෝජනවාදය මුල් කරගනිමිනි. වර්තමාන මිනිසා තමන් සතුව කොයිතරම් බඩුභාණ්ඩ, යානවාහන, ආදිය තිබුණද ඉන් සෑහීමකට පත් නොවේ. සරලව කියන්නේ නම් අතීත මිනිසාගේ මූලික අභිප්‍රාය වූයේ තනි තට්ටුවේ නිවසක් සාදා ගැනීම පමණි. එහෙත් පසුකාලීනව එය මහල් දෙක තුන දක්වා වර්ධනය වී ඇත. තමන්ට ඇති අසීමාන්තික ආශාවන් සපුරාලීමට නම් විශාල ධනයක් අවැසි වේ. මේ සා දැවැන්ත ධනයක් ඉපයීමට පහසු ක්‍රම සොයන්නට ජනතාව පෙළඹෙන්නේ නිරායාසයෙනි. එම පහසු මාර්ගවලින් එකක් වන්නේ මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරමයි.

මේ නිසාම අද වන විට  සමස්ත  සමාජය  තුළ  දැවැන්ත අර්බුද රැසක් නිර්මාණය වී තිබේ. එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය විසිනුත්, සමාජ විද්‍යාඥයන් විසිනුත්,  ඒවා වෙන් වෙන් වශයෙන් හඳුනා ගෙන තිබේ. ඉන් බරපතළම සමාජය ව්‍යසනයක් වන්නේ, සංවිධානාත්මක අන්තර් ජාතික අපරාධ යි. එම සංවිධානාත්මක අපරාධ අතර ඉන් අංක එකට එන්නේ මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරමයි. දැනට වසර කිහිපයකට පෙර එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය විසින් සකස් කරන ලද වාර්තාවක දැක්වෙන්නේ, නීතිවිරෝධී මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරමෙන් වාර්ෂික පිරිවැටුප ආසන්න වශයෙන් වසරකට ඩොලර් බිලියන හත්සියයක් පමණ වන බවයි.

මේ ජාවාරමේ මුල සිටින්නේ බොහෝ බලසම්පන්න රටවල් ය. එහෙත් එකී ජාවාරම් ව්‍යාප්ත කෙරෙන භූමි ප්‍රදේශ වෙන්නේ  ශ්‍රී ලංකාව, පාකිස්තානය, ඇෆ්ගනිස්ථානය වැනි දිළිඳු, ප්‍රචණ්ඩත්වයෙන් පිරුණු, අවි ගැටුම් තිබූ සමාජ ක්‍රමයන් තුළයි. එමෙන්ම වැටලීම්වලදී හසුවන්නේ මෙරටට ගෙන එන මත්ද්‍රව්‍යවලින් බොහොම සුළු කොටසක් පමණයි. නමුත් එහි වන සමාජ ආර්ථික දේශපාලන ගැටලුව ඊට වඩා බොහොම බරපතළය. එම ගැටලුව විසඳීම සඳහා එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය වැනි සංවිධාන දීර්ඝ කාලයක් පුරා ගෙන ගිය අරගලයෙන් මේ වන විට ලැබි ඇත්තේ ඉතා සුළු ප්‍රතිඵල පමණි.

ඒ වගේම මෙම මහා ජාවාරම පිටුපස සිටින්නේ ලොව ඉතා බලවත් හා ධනවත් පුද්ගලයන්ය. ප්‍රබල දේශපාලඥයන්ය. විවිධ අපරාධ කණ්ඩායම්ය. එබැවින් ඒ මහා දැවැන්ත ජාලය තුළ මත්ද්‍රව්‍ය පරිහරණය කළ, මත්කුඩු පැකට්  දෙකතුනක් ගෙන ආ  පුද්ගලයන්  කිහිපදෙනෙකු අත්අඩංගුවට ගෙන මරණ දණ්ඩනය නියම කිරීමෙන් පමණක් මේ ගැටලුව විස¼ෙද් යැයි සිතිය නොහැකිය.  අපේ රටේද මෙම ජාවාරම පිටුපස බොහෝ ප්‍රබල දේශපාලනඥයන් සිටින බව නොරහසකි. ඔවුන්ගේ නම් ඈඳෙන සිද්ධීන්ට අදාළ පුද්ගලයන් අත්අඩංගුවට ගත් කල්හි ඒ සියල්ල ඉබේම යටපත් වී යයි. අතීතය පුරා සිදු වූයේ එයයි. පසුගිය ආණ්ඩු සමයන්හි දක්නට ලැබුණේ ද එයයි. දෙදහස් පහළොවේ යහපාලන ආණ්ඩුව බලයට එන්නේ ම මෙවැනි මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම්කරුවන් පලවා හරින බව ප්‍රකාශ කරමිනි. එහෙත් මේ දක්වා එය ක්‍රියාත්මක වූ බවක් පෙනෙන්නට නැත. එමනිසා ප්‍රශ්නයේ මුලට අත නොතබා මෙම ගැටලුව විසඳිය නොහැකිය.

එමෙන්ම මරණ දඬුවම දීමෙන් පමණක් අපරාධ තුරන් කිරීමට ද හැකියාවක් නැත. අපරාධ සංඛ්‍යාව හා මරණ දඬුවම අතර සහ සම්බන්ධයක් ද නැත. එවැනි දඬුවමක් ක්‍රියාත්මක කිරීම තුළින් කෙනෙක් අපරාධයට බිය විය හැකි යැයි කෙනෙකු තර්ක කළ හැකිය. නමුත්, ඒ බියවීම ඉතා කෙටි කාලීනය. එහෙත් එය සමාජගත වීමක් වන්නේ නැත. එමෙන්ම එක් පැත්තකින් මරණ දඬුවම අමානුෂිකය. මත්ද්‍රව්‍ය  ජාවාරම අද වන විට විශාල සමාජ ප්‍රශ්නයක් බවට පත්ව ඇති බව සත්‍යයකි. එහෙත් එවැනි දෙයකට හුරු වූ පුද්ගලයාට මරණ දණ්ඩනය නියම කිරීම ඒ ප්‍රශ්නයට පිළිතුරක් නොවේ. කළ යුත්තේ එම පුද්ගලයා සමාජයේ යහපත් පැත්තට යොමු කිරීමය.

අනෙක් අතට මරණ දඬුවම හරි යැයි මතයකට පැමිණිය ද අපේ වැනි රටක එම දණ්ඩනය ක්‍රියාත්මක කිරීමට අවස්ථාව ලැබෙන්නේ නැත. ඊට හේතුව යුරෝපා සංගමය වැනි සංවිධානවලින් ඒ සඳහා බාධක එල්ල වීමයි. යුරෝපා සංගමය හා තිබෙන ප්‍රබල දේශපාලන හා ආර්ථික හවුල ඊට හේතුවයි. චන්ද්‍රිකා කුමාරතුංග ජනාධිපතිනියගේ පාලන සමය තුළද මෙලෙස මරණ දණ්ඩනය ක්‍රියාත්මක කිරීම ගැන කතාබහ ඇති වුවද, යුරෝපා සංගමයේ බලපෑම මත එය එහෙමම යටපත් විය. පසුගිය කාලයේදීද එවැනි කතාබහක් සමාජය තුළ මතු වූ කල්හි, ඒ සඳහා තම සංගමය බලවත් විරෝධය දක්වන බව පමණක් නොව මරණ දණ්ඩනය ක්‍රියාත්මක කළහොත් ජී.එස්.පී. ප්ලස් සහනය ඉවත් කරගන්නා බවට ද යුරෝපා සංගමය අනතුරු ඇඟවීය. එමගින් පමණක් නොව  තවත්  බොහෝ  අංශයන්ගෙන්  අපේ ගෙල සිරකොට එම තීරණය අත්හිටුවීමටද යුරෝපා සංගමයට හැකියාව ඇත.

ජාත්‍යන්තරව බොහෝ විට ක්‍රියාත්මක වෙන්නේ මත්ද්‍රව්‍ය රට තුළට එන මං අහුරා දැමීමයි. අපේ රටටද ඒ හැකියාව නැතුවා නොවේ. ලොව පුරා රටවල ඒ සඳහා විශාල අධීක්ෂණ ක්‍රියාවලියක් ක්‍රියාත්මක වේ. එමෙන්ම මත්ද්‍රව්‍ය ප්‍රවාහනය කරන්නන් හසු වූ විට ඉතා කෙටි කාලයක් තුළ අදාළ නඩු විභාග කොට ඔවුන්ට දැඩි දඬුවම් පමුණුවනු ලබයි. එමනිසා අපේ රට තුළ ද මරණ දඬුවම ක්‍රියාත්මක කිරීමට වඩා ජාත්‍යන්තරව  මෙරටට  මත්ද්‍රව්‍ය ගෙන එන මං වැළැක්වීමට කටයුතු කිරීම වඩා වැදගත් වේ. එමෙන්ම ප්‍රශ්නයේ මූලාශ්‍රයන් හඳුනාගෙන ඒවාට පිළියම් කළ යුතු ය. යුක්තිය පසිඳලීමේ ක්‍රියාදාමය කඩිනම් කිරීමද මෙහිලා වඩා වැදගත් වේ. අපේ රටේ යුක්තිය පසිඳලීමේ යාන්ත්‍රණය ඉතා මන්දගාමීය. එවන් තත්ත්වයක් තුළ මරණීය දණ්ඩනය ක්‍රියාත්මක කළ පමණින් මෙම ගැටලුව විසඳා ගැනීමට නොහැකි ය.

කෙසේ වෙතත් ජනාධිපතිවරයා විසින් මත්ද්‍රව්‍ය උවදුර තුරන් කිරීම සඳහා ගන්නා ප්‍රයත්නය ප්‍රශංසනීය බව කිව යුතුය. රටේ පාලකයා වශයෙන් ඔහුට ඒ සඳහා සැබෑ ඕනෑකමක් ඇත. එහෙත් ඒ ඕනෑකම  යථාර්ථයක්  කර  ගැනීමට  නම්, මරණ දඬුවමෙන් බැහැර වී වෙනත් යාන්ත්‍රණයක් ගොඩනැගීමට උත්සාහ කළ යුතුව ඇත.

ගයාත්‍රි ගීගනආරච්චි

  1. නිදහස් දවසේවත් ඥානසාර හාමුදුරුවන්ට නිදහස ලැබෙයිද?
  2. අලුත්ම කෙල්ලෝ කොල්ලො ලක්ෂ 14ක් මෙදා සැරේ ඡන්ද ‍පොළේ
  3. රට බෙදෙන බව කියන ඔරුමිත්තනාඩුව සොයා ගියෙමු
  4. කොටුගොඩ මහනාහිමි ඉල්ලන සෙනට් සභාව
  5. නුදුටු ව්‍යවස්ථාවකට චෝදනා එල්ල කිරීම සාධාරණද? - මහාචාර්ය කේ.එන්. ඕ. සොයිසා
  6. ලෝක උරුම සිංහරාජය වනසමින් මාර්ග 02ක් ඉදිකෙරේ
  7. අපනයන නැංවීමෙන් රුපියල ශක්තිමත් කළ හැකිය
  8. සේනා මඩින්න ඩ්‍රෝන
  9. අයවැයෙන් වාර්තාගත සහන ලබාදිය නොහැක
  10. ඉතිහාසයෙන් අත්දැකීම් නැති ආර්ථිකයක් සමග නව වසරකට පා තැබීම
  11. රට කියන තරම් අගාධයකට වැටී නැත
  12. විදේශ මුදල් අලූතින් සොයා ගැනීමේ වගකීම
  13. විශ්වාසභංග යෝජනා නීතියට අනුව සම්මත වී නැහැ - නිතිඥ කණිෂ්ක විතාරණ
  14. දේශපාලන වියවුලෙන් ආර්ථිකයත් අවුලෙන් අවුලට
  15. දේශපාලන අර්බුදයක් වී පුපුරා ගියේ ආර්ථිකයේ දූෂණ සහ අක්‍රමිකතා
  16. පාර්ලිමේන්තුව විසුරුවා හැරීම ව්‍යවස්ථාවට එකඟයි - නීතිිඥ කණිෂ්ක විතාරණ
  17. ගෙදර ගැටුම් තිබියදී ණය දෙන්නේ කවුද?
  18. අලූත් ආණ්ඩුව හමුවේ ඇති ආර්ථික අර්බුද
  19. ආණ්ඩු පෙරළියේ පසුබිම් කතාව

Lakbima Online

Download Lakbima Mobile App

 
 

 

Get In Touch With Us

Please publish modules in offcanvas position.