Coss Ear2
lakbima.lk
COSS Ear 1

අධිවේගී මාර්ගවල අධිවේගී දූෂණ


රටේ සංවර්ධනයට අප කිසිවෙකු විරුද්ධ නැති බව මුලින්ම කිවයුතු කාරණාවක්ව පවති. එසේම සංවර්ධනයේ නාමයෙන් ලංකාවේ අධිවේගී මාර්ග ඉදිවෙනවාට විරුද්ධත්වයක් නොමැතිවා මෙන්ම රටේ සියලු මාර්ගයන් අධිවේගී වුවද එය අප පිළිගැනීමට සුදානම්ය. එහෙත් ප්‍රශ්නය වන්නේ එසේ අධිවේගී මාර්ග ඉදිකිරීමේදී කෙරෙන නාස්තිය, දූෂණය, වංචාව, හොරකම පිළිබඳ  දේ ගැනය. විශේෂයෙන්ම පැවැති මහින්ද රාජපක්ෂ පාලනය අවසන් වන විට තිබූ ප්‍රධාන චෝදනාවක් අතර වූයේ මග නැගුම ආදී වශයෙන් සමාගම් පිහිටුවාගෙන යමින්, අධිවේගී මාර්ග සහ රටේ පාරවල් ආශ්‍රිතව කළ සොරකම්ය. එය එසේම අද වන විටද ඒ ආකාරයටම අධිවේගී මාර්ගවලින් විශාල ප්‍රමාණයේ දුෂණයන් සිදුවන බව පෙනී යයි.
කොළඹ සිට මාතර දක්වාත්, මාතර සිට හම්බන්තොට දක්වාත් දිවෙන අධිවේගී මාර්ගයේ මේ වන විට මාතර හම්බන්තොට කොටස ඉදිවෙමින් පවති. එය ප්‍රධාන සමාගම් තුනක් විසින් කොටස් හතරකට ඉදිකිරීම් පවතින අතර මේ සඳහා  ශ්‍රී ලංකාව රටක් ලෙස ණය ආධාර ලබා ගෙන ඇත්තේ චීනයෙනි. එසේ චීනයෙන් ගන්නා ණය, ‍පොලී සමග ගෙවීමට නියමිතව ඇත. මෙම කොටසට පමණක් ගෙන තිබෙන ප්‍රමාණය රුපියල් බිලියන 243කි. හම්බන්තොට වරාය විකුණා, ලැබෙන ගාණටත් වඩා වැඩි ගණනක් ලෙස එය පෙන්වා දිය හැකිය.
මෙසේ ණය රැගෙන ඉදිකිරීම් කටයුතු කරන මෙම ක්‍රියාවලිය සඳහා ඉදිකිරීම් කොන්ත්‍රාත්කරුවෙක් සහ ඉදිකිරීම් කටයුතු වෙනුවෙන් උපදේශන සේවාවන් ලබාදෙන සමාගමක් පවති. මෙහි විශේෂත්වයක් ඇත. එනම්, ණය ගැනීම සිදුවන්නේත්, අදාළ උපදේශන සේවාවන් ලබා ගැනීමත් චීනයෙන්ම වීමය. කෙසේ වුවද මෙහි උපදේශනය ලබා ගත් වෙනත් රටවල තත්ත්වයන් ප්‍රගතියන් කෙසේද යන්න සොයා බලා නොමැති වීමද තවත් ගැටලුවක්ව පවති.
අදාළ උපදේශනවලට ගාස්තු ගෙවීම සිදුකෙරුණද ආසන්න වශයෙන් ඩොලර් බිලියන 12ක් ලංකාවට ඔවුන් ගෙන ආ යුතු වුවත් මේ දක්වා ණය ලබාදී නැත. මෙහි සිදුවිය ඇති ගැටලු ගණනාවකි. චීන බැංකුවක් විසින් අනුමත කර ඇති මෙම ණය තවමත් ලංකාවට ලැබි නැති අතර මතුවන ගැටලුවක් වන්නේ අවුරුදු ගණනක් ගොස් ඔවුන් බිල් පත් ඉදිරිපත් කිරීමේදී ‍පොලී සහිතව ප්‍රමාද ගාස්තු සහිතව ඒ බිල්වලට අපට ගෙවීමට සිදුවීමය. ශ්‍රී ලංකා රජයට එය ගෙවීමට නොහැකි වුවහොත් සිදුවන්නේ මෙම අදාළ ඉදිකිරීම සහ උපදේශනයේ වටිනාකමට සරිලන ලෙසට අධිවේගී මාර්ගය චීනයටම විකිණීමට සිදුවීමය. අප මෙහිදී ඉතා වගකීමෙන් කියා සිටින්නේ අදාළ මෙම ණය ගනුදෙනුවත් සමග, අධිවේගී මාර්ග ඉදිකරන ක්‍රියාවලියත් සමග අනිවාර්යයෙන්ම මෙම ණය ගෙවා ගැනීමට බැරි තත්ත්වයක් මතු වීමත්, ණය සහ ‍පොලී ගෙවා ගැනීමට නොහැකි වීමත් නිසා ණයට හිලව්වක් ලෙසට අධිවේගී මාර්ගය චීනයටම දෙන්න සිදු වෙනවා යැයි ආණ්ඩුවේ පාලකයන් විසින් පැවැසීමට ඉඩ තිබෙන බවය. එය ඉතාම පැහැදිලිය.
දැනට මෙම ඉදිකිරීම්වල පළමුවෙනි කොටස සිදුකරන්නේ කැතික් යන චීන සමාගමක් විසිනි. අදාළ සමාගම කරන මෙම ගනුදෙනු අයථා කටයුතු සියල්ල චීන රජය සම්පුර්ණ වශයෙන් දැන සිටින බව අප විශ්වාස නොකරන අතර චීන රජයටත් සඟවා මෙම කටයුතු සිදුකරන බව පෙනී යයි.
උපදේශන සේවා සපයන ආයතනයත්, ශ්‍රී ලංකා රජය වෙනුවෙන් මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරියත් අත්සන් කර ඇති අවබෝධතා ගිවිසුම ව්‍යාපෘති එකඟතා ගිවිසුම තුළ පැහැදිලිව ඇති කාරණයක් තිබේ. එනම්, මෙම උපදේශකයා සපයන උපදේශන එහි සේවා දායකයා ලෙස සිටින ශ්‍රී ලංකා රජය තෘප්තිමත් විය යුතු බවය. එහිදී ඔවුන්ගේ තාක්ෂණික සම්පත්, ඔවුන් සපයන සේවාවන් පිළිබඳව, ඔවුන්ගේ තාක්ෂණික හැකියාව, මේ සියල්ල පිළිබඳව සෑහීමකට පත් නොවන්නේ නම් අදාළ ගිවිසුම වලංගු වන්නේ නැත යන්නය. එසේ තෘප්තිමත්භාවයක් සපයන සේවයක් මේ වන විට සපයා තිබේද යන්න අප විමසා බැලිය යුතුව තිබෙන කාරණයකි.
අපට කිවයුතුව තිබෙන කාරණාවල ප්‍රධානම දේ තමයි මේ ගිවිසුම අනුව එකඟතාවයට පත් වුණු ආකාරයට හදන්න තියෙන කොටස්වල,  ප්‍රධාන කොටස් දෙකක් ඇත. එක් කාරණයක් වන්නේ අධිවේගී මාර්ගය හදන විට ගුවන් පාලම් හැදීමය. ගුවන් පාලම් කොපමණ තිබේද යන්න ඇස්තමේන්තු කළ යුතුව තිබේ. එසේම අනිත් ඒවා වන්නේ සාමන්‍ය ස්ථාන හදන්න පස් පුරවන්න.  දැන් මේ උපදේශන සමාගම අදාළ සැලසුම් නිර්මාණය කිරීමේදී  ඔවුන් ඉදිරිපත් කරන කරුණු අනුව, ගුවන් පාලම කොච්චරක් හදනවද, ගුවන් පාලම්වල දිග කොපමණද, ඒ දුරට යන ඇස්තමේන්තුව කොපමණද, ඒ සඳහා එක කිලෝ මීටරයකට යන වියදම කොපමණද කියලා ඇස්තමේන්තු කර මෙම කාර්යය ආරම්භ කළ යුතුය.
එසේ ආරම්භ කර මෙම කාර්යය කරගෙන යන අතර 2016.11.13 දින අග්‍රාමාත්‍ය පෞද්ගලික ‍ලේකම් සමන් ඒකනායක මහතා මහාමාර්ග අමාත්‍යාංශයේ ‍ලේකම්වරයාට ලිපියක් යොමු කරමින් පවසන්නේ 2016.11.09 වෙනිදා රැස්වූ ආර්ථික කළමනාකරණ කමිටුවේ තීරණයකට අනුව සම්පූර්ණ පරීක්ෂණයකින් පසු කොන්ත්‍රාත්කරු විසින් ගුවන් පාලම්වල දිග කිලෝ මීටර් 2.78කින් වැඩි කළ යුතු බව ය. එසේම එය එසේ වැඩි කළ යුතුව ඇත්තේත් ණය සීමාව තුල  සිටිමින් ණය සීමාව ඉක්මවා නොයන ලෙස බවය. එසේ තිබියදී නොවැම්බර් 09 වෙනිදාට පසුව ව්‍යාපෘති අධ්‍යක්ෂවරයාගෙන් මෙම ව්‍යාපෘතියේ උපදේශන සමාගම ඉල්ලුම් කරමින් පවසන්නේ, මෙම දුර ප්‍රමාණය වැඩි කිරීමට අවශ්‍ය බවත්, එම දුර වැඩි කිරීම සඳහා යන ඇස්තමේන්තුවේ ප්‍රමාණය මෙපමණ බවත්, එම ප්‍රමාණයට අනුමැතිය ලබා දෙන ලෙසත් ය. මෙහිදී මතුවන ගැටලුව වන්නේ ආර්ථික කළමනාකරණ කමිටුව මෙසේ ගුවන් පාලමේ දිග වැඩි කළ යුතුයි යන්න කලින්ම දන්නේ කෙසේද යන්නය.
ඔවුන් මෙයට අදාළව සාකච්ඡා කළේ කවුරුන් සමගද, ලංකාවේ ඉංජිනේරුවන් සමග සාකච්ඡා කළාද, එසේ නැතහොත් තාක්ෂණික ඇගැයීම් වාර්තාවක් බැලුවාද, කිලෝ මීටර් 2.78ක් දුර වැඩි කිරීමට අනුමැතිය ගත්තේ කවුරුන්ගෙන්ද? අධිවේගී මාර්ගයක් හැදීම සාමන්‍ය පාරක තාර දමන්නාක් වැනි කාර්යයක් නොවේ. මුලින් පුංචියට ඇස්තමේන්තු හදන අතර පසුව වෙනස් කිරීම් කරනවා. අග්‍රාමාත්‍යවරයාට මේ සම්බන්ධයෙන් ඇති තාක්ෂණික දැනුම මොකක්ද, මේ අය ගිහින් පාර බැලුවාද මේ ආදී ගැටලු මෙහිදී පැන නගී. මෙම කිලෝ මීටර් 2.78 වැඩි කිරීමට ආර්ථික කළමනාකරණ කමිටුව නොහොත් එජාප ආණ්ඩුවේ කුස්සි කැබිනට්ටුව තීරණය කළේ කොහොමද යන ප්‍රශ්නය මෙහිදී පැන නගී.
මහින්ද රාජපක්ෂ පාලනයට තිබූ විවේචනයක් වූයේ ඔවුන්ගේ යහළුවන් සමග එක්වී වංචාවන් කළා යන්නය. නමුත් අදත් සිදුවන්නේ එයම බව පෙනී යයි. ආර්ථික කලමනාකරණ කමිටුව මෙම තීරණය ගත්තේ කුමන තාක්ෂණික ඇගැයීම් වාර්තාවක් පදනම් කරගෙනද, එසේ නැතහොත් උපදේශන ආයතනයේ ඉදිරිපත් කරන ලියැකියැවිලි පදනම් කරගෙනද මේ ආදී කුමන කාරණා මතද යන්න පිළිබඳව දැන් ආණ්ඩුව රටට ඉදිරිපත් කළ යුතුව තිබේ.
මේ මහ දැවැන්ත විනාශයට හවුල් වන්නට බැරි හෘද සාක්ෂියක් ඇති දේශීය ඉංජිනේරුවරුන් මෙම ව්‍යාපෘතියෙන් ඉවත්වී තිබේ. මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය සිටිය යුත්තේ, ඉන්නේ රට පැත්තෙනි.  එහි ඉහළ නිලධාරීන් කිහිපදෙනකු සමග එකතු වෙලා මේ මිල වැඩි කිරීම කර තිබෙන්නේ. අද මෙම ව්‍යාපෘතිය සම්පූර්ණයෙන්ම මෙහෙය වනු ලබන්නේ ලංකාවේ මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරියේ කටයුතු කරන ව්‍යාපෘති කළමනාකරුවන් සහ කැතික් කොම්පැනියයි කියන මේ උපදේශක සමාගම එකතු වෙලයි. ඒ මිල වැඩිවීම් කරනවාට අනුමැතිය දෙන්නේ කවුද? රජයේ ප්‍රතිපත්ති සම්පාදනයට අනුමත සඳහා තිබෙන කැබිනට් මණ්ඩලය නමෛයි. පාර්ලිමේන්තුව නමෛයි. මේ රටේ ජනතාවගෙන් අමතර  රුපියල් මිලියන 36,000ක් මෙම ව්‍යාපෘතියේ අධිවේගී මාර්ග හදන්නට වැය කරන විට, ඒ සම්බන්ධයෙන් රටේ ජනතාවගෙන් අහන්න ඕනෑද නැද්ද යන ගැටලුව මෙහිදී පැන නගී. පාර්ලිමේන්තුව, කැබිනට් මණ්ඩලය තිබෙන්නේ ජනතාවගේ එම හඬ වෙනුවෙනි.
අධිවේගී මාර්ග සඳහා වත්මන් හවුල් ආණ්ඩුව මැදිහත් වෙන ක්‍රියාකාරකම් ඔස්සේ සිදුවන මහ පරිමාණ මූල්‍ය වංචාවන් පිළිබඳ තොරතුරු රැසක් සහ එම පුද්ගලයන් පිළිබඳව තොරතුරු රැසක් මේ වන විට ලැබි තිබේ. එම හෙළිදරව් කිරීමටත් ඔවුන්ට එරෙහිව නීතිමය ක්‍රියා මාර්ග ගැනීමට අදාළව කටයුතු කිරීමටත් අප සුදානම්.
එසේම මෙම මාතර සිට බෙලිඅත්ත අධිවේගී මාර්ගයේ ඉදිකිරීම් කටයුතුවලට සිදුව ඇති වංචා දූෂණ අක්‍රමිකතා සම්බන්ධවත් ඊට හවුල් පුද්ගලයන් පිළිබඳ තොරතුරු කෝප් කමිටුව ඉදිරියට ගෙන ඒමටත් කටයුතු කරන බව අවධාරණය කළ යුතුව ඇත.
මෙම ව්‍යාපෘතිය සඳහා අදාළ කොන්දේසි කඩකරමින්, බදු සහන ලබාගනිමින් චීනයෙන් යකඩ ගෙනවිත් තිබෙන අතර, ආර්ථික කළමනාකරණ කමිටුවෙන් ගුවන් පාලම්වල දිග වැඩි කිරීම එහිදී ඒ සඳහා රුපියල් මිලියන 36,000 මුදල් වැඩිපුර ගෙන තිබිම යන කාරණා සුළු කොට තැකිය යුතු නෙවේ.
එසේම මෙම ව්‍යාපෘතිය සඳහා සංචාරක වීසාවලින් චීනයෙන් උපදේශකවරුන් පැමිණ තිබේ. ඔවුන්ට නේවාසික වීසා තිබිය යුතුය. සංචාරක වීසා මගින් පැමිණි ඔවුන්ට වැටුප් ගෙවීමට පදනමක් නොමැති නිසා අග්‍රමාත්‍යවරයාගේ ‍‍‍ජ්‍යෙෂ්ඨ උපදේශකවරයෙකු පෙන්වා, මහා මාර්ග අධිකාරියේ සභාපතිවරයාගේ අත්සන ගසා රුපියල් ලක්ෂ ගණනින් වැටුප් ඔවුන්ට ලබාදී ඇත.  එහිදී ප්‍රධානියෙකුගේ මාසික වැටුප රුපියල් ලක්ෂ 35ක් සහ සාමාන්‍ය අයෙකුට ලක්ෂ 5 බැගින් වන ලෙස වැටුප් සකස් කර ඇත. එසේම මෙම ව්‍යාපෘතියට අදාළ නොවන මර්සිඩස් බෙන්ස් රථයක් අල්ලස් ලෙස ගෙන්වා තිබෙන බව දැනගන්නට ලැබි තිබේ. ප්‍රබලයෙකුට අල්ලස් ලෙස මෙම රථය ගෙන්වා තිබෙන බව දැන ගන්නට ලැබි ඇත. කෙසේ වුවද අදාළ වංචා දූෂණ අක්‍රමිකතා පිළිබඳව ලිපි ‍ලේඛණ මෙන්ම ඉතා වැදගත් සාක්ෂි බොහොමයක් මේ වන විට අප සතුව ඇත. මේ පිළිබඳ දැවන්ත හෙළිදරව් කිරීමක් අප කෝප් කමිටුවට ඉදිරිපත් කිරීමට සුදානම්ව සිටින්නෙමු.

ජනතා විමුක්ති පෙරමුණේ පාර්ලිමේන්තු මන්ත්‍රී, කෝප් කමිටුවේ සභාපති - සුනිල් හඳුන්නෙත්ති

සාකච්ඡාව - පද්මිණී මාතරගේ

Add comment

ප්‍රතිචාර දැක්වීමේ කොන්දේසි : -
ප්‍රතිචාර දැක්වීමේදී පරුෂ වචන අපහාස කිරීම් ලිපියට අදාල නොවන ප්‍රතිචාර පල කිරීමෙන් වලකින ලෙස කරුණාවෙන් දන්වා සිටිමු.


Security code
Refresh

IMAGE

අලුත් අවුරුද්දේ ගායකයෙකු 'නැහැවූ' රූපලාවන්‍යවේදිනිය

IMAGE 2018 Apr 19 15:05
ඔහු මෑතක දී ජනප්‍රියත්වයට පත් තරුණ ගායකයෙකි. සංගීත සන්දර්ශනාදියේද ඔහුට සැලකිය යුතු තැනක්...
Views - 103

දමයන්ති ජයසූරිය සංගීත දිවියට සමුදී සිත නිවන මඟකට?

IMAGE 2018 Apr 19 10:26
ඔබ මැදි වයස් පසුකරමින් සිටින කෙනෙකු නම් ගුවන්විදුලිය ඔස්සේ කුඩා කල ඔබේ සිඟිති දෙසවන් පිනවූ...
Views - 808

ලොව වයස්ගතම සියා ජපානයෙන්

IMAGE 2018 Apr 18 20:06
ලොව මේ වනවිට ජීවත්ව සිටින වයස්ගතම පිරිමි පුද්ගලයා වෙත ගිනස් සහතිකය පිරිනැමීම පසුගිය දා සිදු...
Views - 610

පුංචි තිරයේ පෙම්වතියක් වුණත් මං කවදාවත් පෙම් කරලා නෑ

IMAGE 2018 Apr 18 13:24
පුංචි තිරයේ බිහිවූ නවක නිළි පරපුර අතර කැපී පෙනෙන නිළියක ලෙස ඇය හැඳින්විය හැක. මේ දිනවල විකාශය...
Views - 1806

සිංහල බුද්ධාගමක් ගැන බුදුන්වත් දන්නේ නැහැ

IMAGE 2018 Apr 18 09:27
'බුදු සසුනට පස්සා හරවන අලුත් අවුරුද්දේ හිස තෙල් ගෑම' යන මැයෙන් මාධ්‍යවේදී තිලක් සේනාසිංහ...
Views - 1401

මහරජ කන්සාහි පුංචි ක‍්‍රිෂ්ණා කුමරු

IMAGE 2018 Apr 17 11:26
සෙල්ලම් කිරීමට මෙන්ම පුංචි පුංචි දග වැඩ කිරීමට ද, විහිළු තහළු කරමින් සැවොම සිනා ගැන්වීමට ද...
Views - 1081

Please publish modules in offcanvas position.