Coss Ear2
lakbima.lk
COSS Ear 1

මිනි මයිනර් දෙකට කපා හොරට හදයි

“වැඩක් නැතිනම් මිනි මයිනර් එකක් බලන්න කුලියාපිටියට ගිහින් එමුදැයි පසුගියදා මිතුරෙකු මගෙන් විමසීය. සැබවින්ම සති අන්තය එහෙමට වැඩක් නොතිබුණ හෙයින්ද මිතුරාගේ ඇරයුම අගට ඉංග්‍රීසි කාරයක්ද ඇඳී තිබූ හෙයින්ද මමද එක පයින්ම ගමනට එක්වන්නට තීරණය කෙරුවෙමි. මද්දහනට පෙර කුලියාපිටියට ගිය අපි මග තොරතුරුවලට අනුව මෝටර් රිය හිමියා සොයා ගියෙමු. එහෙත් රථයේ හිමිකරු පවසා සිටියේ මුළු කාර් එකම දැන් බැලිය නොහැකි බවයි සැබවින්ම ඔහුගේ මේ ප්‍රකාශය මා තුළ ඇති කළේ බලවත් කුහුලකි. එහෙත් මිතුරා තුළින් දිස් වූයේ ඔහු එකී තත්ත්වය ගැන දැනුවත් බවයි. කෙසේ හෝ අවසානයේ නිවසේ පිටුපසට වන්නට පිහිටි ගබඩාවක් හැර විකිණීමට බලා‍පොරොත්තු වන රථය පෙන්වීමට එහි හිමිකරු එකඟ විය. පුදුමයකි. එහි වූයේ පාන් ගෙඩියක් දෙකට මැදින් කැපූ ලෙස කැපූ මිනි මයිනර් රථයක බාගකි. ඇයි මේක කැපුවේ කෝ මේකේ අනිත් කෑල්ල මා විමසුවෙමි. අනිත් බාගය ආවේ ඊයේ පෙරේදා. ඒක කුරුණෑගල තියෙනවා. ඔයා ගන්නවා නං කියන්න. එහේ ගෙනිහිං පාස්සලා වැඩ ඉවර කරලා දෙන්න. මට ලක්ෂ හතයි හැබැයි පාස්සලා පේන්ට් කරන කෙනාට ලක්ෂ 1   1/2 විතර අය කරනවා. ඔයාට ලක්ෂ 8 1/2 වැය කොට වාහනේ ෆිනිෂ් කරගන්න පුළුවන්. ඔහු කටේ දිවේ නොගෑවී කියාගෙන ගියේය.
එක එල්‍ලේම මේ නීති විරෝධීව කරන මගඩියක් බව වටහාගත හැකි වුවද මගේ මිතුරා එය ගණන් ගන්නා බවක් නොපෙනුණි.
ඉතින් මේක කොහොමද රෙජිස්ටර් කරන්නේ මම අතුරු ප්‍රශ්නයක් ඉදිරිපත් කළෙමි.
මොන රෙජිස්ටර්ද මොරිස් මයිනර් එකක ‍පොතක් අරගෙන දුවන එකනේ. කවුරුත් කරන්නේ එහෙමයි.
කිසිසේත් මේ රථය මිලට ගත යුතු නැති බව මා පහදා දුන්නද මාසයකට පමණ පසු මගේ මිතුරා එම රථය මිලට ගෙන තිබුණි. එය ඔහු 4ශ්‍රී කාණ්ඩයේ අංකයක් සහිතව දැනුදු භාවිත කරයි.
සැබවින්ම මේ හුදකලා සිදුවීමක් නොව රට පුරා ෙදෙනිකව ඉහළ යන මෝටර් රථ වාහන මගඩියක තවත් එක පැතිකඩකි.
1950 දශකයේ අග භාගයේ බ්‍රිතාන්‍යයේ නිපද වූ මිනි මයිනර් මෝටර් රථ අදටත් ලොව පුරා එකසේ ජනප්‍රිය මාදිලියකි. එහෙත් දැන් රටට මිනි මයිනර් ගෙන එන්නේ බ්‍රිතාන්‍යයේ නොව ජපානය සහ යුරෝපය් වෙනත් රටවලිනි. එම රටවලද වර්තමානයේ සුලබව භාවිත වනුයේ ජර්මනියේ  බි.එම්.ඩබ්ලිව්, සමාගමේ සන්නාමය යටතේ නිපදවන මිනි රථ නිසා බ්‍රිතාන්‍යයේ නිපද වූ පැරණි මාදිලියේ රථ එකී රටවල භාවිත නොවන තරම්ය. (එම රටවල් 1998 තරම් මෑත කාලවල බ්‍රිතාන්‍යයේ නිපදවූ මිනිමයිනර් රථ භාවිතයෙන් ඉවත් කර ඇත.) එහෙත් එම රථවල ශ්‍රී ලංකාවේ ඇති 1950-60 දශකවල ගෙන ආ මිනි මයිනර් රථවල නැති වායු සමීකරණ වායු බෑග වැනි පහසුකම් බොහෝ ඇත.
ලංකාවට මෝටර් රථ අමතර කොටස් ගෙන එන ඇතැම් වෙළෙඳ ව්‍යාපාරිකයන් මෙවැනි මිනි මයිනර් රථ අඩු ගානට ලබා ගනිති. එහෙත් ඒවායේ නිෂ්පාදිත වර්ෂය ලංකාවේ අනුමත කාල පරාස ඉක්මවා යන බැවින් පාවිච්චි කළ මෝටර් රථ ලෙස රටට ගෙන ඒමට ඔවුනට නොහැක. එවැනි අවස්ථාවල ඔවුන් අනුගමනය කරන ‍පොදු ක්‍රමය වනුයේ මිලට ගත් රථ කැබලි දෙකකට කපා රටට ගෙන ඒමය. ඒ අමතර කොටස් ලෙසිනි.
ලංකාවේ තරුණ පරපුර අතර මිනි මයිනර් රියට ඇත්තේ කිසිදා අඩු නොවනා ඉල්ලුමකි. ඒ තත්ත්වය දන්නා ව්‍යාපාරිකයන් මිනි මයිනර් රථ කැබලි කර රටට ගෙනැවිත් එකට පුරුද්දා විකුණති.
දැනගැනීමට ඇති ආකාරයට මෙලෙස දෙකට කපා ගෙන එන රථවල කෑලි යළි පුරුද්දා පින්තාරු කර වයර්වල සබඳතා සකසාදීමට රුසියෝ වෙසෙන්නේ කුරුණෑගල ප්‍රදේශයේය. ඔවුන් ඒ සඳහා රු. 125,000 සිට රු.ලක්ෂ 2 දක්වා මුදල් අය කරති.
ඉන් අනතුරුව ඇත්තේ ව්‍යාජ ලෙස එකලස් කළ මිනි මයිනර් රියට සුජාත බවක් ලබා දීමය. ඒ සඳහා ඇත්තේද අපූරු ක්‍රමයකි. ඒ පැරණි මොරිස් මයිනර් රියක ලියාපදිංචි සහතිකයක් (‍පොතක්) ලබාගෙන එහි සඳහන් අංකයට සැකසූ අංක තහඩු යුවළක් රථයේ එල්ලා ගැනීමය. කාරණාව වඩාත් හොඳින් තහවුරු කරගැනීම සඳහා කළයුත්තේ ‍පොත මිලට ගන්නා මයිනර් රථයේ එන්ජින් කාමරයේ සවිකර ඇති ටැග් එක ගලවා අලුතින් පිරිද්දූ මිනි මයිනර් රියේ එන්ජින් කාමරය තුළ සවි කිරීමය. මේ සඳහා වැය වනුයේ ඇලුමිනියම් රිවට් හතරක් පමණි.
කලකට පෙර ගැනුම්කරුවෝ ‍පොත පමණක් නොව මයිනර් රියේ ටැග් එක පිළිබඳවද උන්නදු වූහ. එහෙත් අද වන විට ‍පොතේ ඇති තොරතුරුවලට අනුව ව්‍යාජ ටැග් සැකසීම පංචිකාවත්තේ සුලභව සිදුවන බැවින් වාහනය ඇසින් නොදැක ‍පොත පමණක් මිලට ගැනීමට ඕනෑ තරම් දෙනා ඉදිරිපත් වෙති.
මේ කරුණ තහවුරු කරගැනීමට ඔබට ඇවැසි නම් ඒ පිළිබඳව වැඩි දුරටත් වෙහෙසිය යුතු නොවේ. ඔබ කළ යුත්තේ මහ මග අයිනේ දිලිසෙන්නට පින්තාරු කර නවතා ඇති මිනි මයිනර් රියක් තුළට එබි බැලීමය. 3,4, ශ්‍රී කාණ්ඩ මිනි මයිනර් රථවලින් බහුතරයකට අද ඇත්තේ ස්වයංක්‍රිය ගියර් පද්ධතීන්ය. තවත් ඒවායේ ද්විත්ව වායු බෑග්,  සමීකරණ වැනි පහසුකම්ය. තවත් රථවල ට්‍රිප් ටොනික් ගියර් පද්ධතිය එහෙත් 3,4, ශ්‍රී කාණ්ඩවල රථ ලංකාවේ ලියාපදිංචි කළේ 1959-60 වැනි වසරවලය. එම යුගයේ බ්‍රිතාන්‍යයේ නිපද වූ මිනි මයිනර් රථ සියල්ල අයත් වනුයේ මුලික තත්ත්වයේ මෝටර් රථ (ඕචඵඪජ ජචප) කාණ්ඩයටය. ඒවායේ පෙරකී නවීන සුඛෝපභෝගී අන්ගෝපාංග සවිකර නැත. බොහෝ විට මෙවැනි මිනි මයිනර් රථ භාවිත කරන බහුතරයක් තමුන් කාගේ හෝ වංචාවකට හසුව ඇති බව නොදනිති. ඔවුන් කාගෙන් හෝ මිනි මයිනර් රියක් මිලට ගෙන ඇත. නමුත් එහි එම රිය නීති විරෝධීව රට තුළට ගෙනැවිත් මෙහිදී එකලස් කර මයිනර් ‍පොතකින් සුජාත බව ලබා ගත් එකක් බව ඔවුන් නොදනි. ඊට මූලික හේතුව මොරිස් මයිනර් සහ මිනි මයිනර් යන රථ දෙකටම එකම වර්ගයේ එන්ජින් (ර්ඪදධප 1000-ඒභඵබඪද ඪද තඪදඥ) භාවිත කිරීමය. එබැවින් රථ දෙකම මයිනර් 1000 ලෙස හඳුන්වා දීම සාමාන්‍ය තත්ත්වයකි. මෙම ජාවාරම නිසා ගරාජවල දිරා යමින් තිබූ මොරිස් මයිනර් රථ ලක්ෂ එක හමාරට දෙකට විකුණා ගත හැකි වූ අවස්ථාද ඇත. ඒ ඒවායේ ‍පොත ටැග් එක ලබාගැනීමටය. ඇතැම්හු ‍පොත සහ ටැග් එක පමණක් ගෙන රථය පරණ යකඩවලට දමන්නට එහි හිමියාටම පරිත්‍යාග කිරීමට තරම් පරිත්‍යාගශීලීහු වෙති. අද වන විට මෙම තත්ත්වය නිසා මොරිස් මයිනර් රථ පමණක් නොව   ඒභඵබඪද ථචයඪ ඒභඵබඪද ජ්චපඪදච වැනි රථවලද ඉහළ ඉල්ලුමක් බිහිව ඇත. ඒ ඒවායේද ‍පොත ලබාගැනීමටය. එබැවින් ඔබ මිනි මයිනර් රියක් මිලට ගන්නේ නම් එහි සුජාත බව පිළිබඳ වඩාත් සැලකිලිමත් වීම වැදගත්ය.
මොරිස් මයිනරය මෙන්ම මිනි මයිනරයද නිපදවූයේ එකම ඉංජිනේරුවෙකි. ඒ ඇලෙක්ස් ඉසිගෝනිස්ය. එහෙත් අද මොරිස් මයිනරය වනසා මිනි මයිනරයෙන් වැජඹේ. අපේ ගම්වල උදවිය කැ‍ලේ ගසක් නසන්නට කැ‍ලේ ගසක් ඕනෑ වන බව කීවේ මෙවැනි දේවලටය.

මෙවැනි වාහන මිලදී ගන්නට එපා

මෝටර් ප්‍රවාහන කොමසාරිස් ජගත් චන්ද්‍රසිරි

නීති විරෝධීව රටට ගෙනැවිත් වෙනත් අංක යටතේ ධාවනය වන  වාහන රාශියක් තිබෙනවා. මිනි මයිනර් ඉන් එකක් පමණි. මෙවැනි රථවල ඇත්තේ ව්‍යාජ චැසි අංකයක්. එබැවින් මෙම රථ පරිහරණය නීති විරෝධීයි. මෙවැනි දේ මුලින්ම පාලනය විය යුත්තේ රේගුවෙන්.
තමුන් මෝටර් රියක් මිලට ගන්නකොට ‍පොතේ ඇති චැසි අංකයම වාහනයේ තිබේදැයි සොයා බැලිය යුතුයි. මෙවැනි වාහන මිලට ගැනීමෙන් කවදා හෝ ඔබ අමාරුවේ වැටෙන්න පුළුවන්. එබැවින් එකලස් කරන ලද වාහන මිලට ගන්න එපා. මෙවැනි වාහනවලට විරුද්ධව ‍පොලීසිය තදින් ක්‍රියාකරනවා.

 අරුණ ලක්‍ෂ්මන් ප‍්‍රනාන්දු

Add comment

ප්‍රතිචාර දැක්වීමේ කොන්දේසි : -
ප්‍රතිචාර දැක්වීමේදී පරුෂ වචන අපහාස කිරීම් ලිපියට අදාල නොවන ප්‍රතිචාර පල කිරීමෙන් වලකින ලෙස කරුණාවෙන් දන්වා සිටිමු.


Security code
Refresh

 

Lakbima Online

Download Lakbima Mobile App

 
 

 

Get In Touch With Us

E-Papers

Please publish modules in offcanvas position.