Coss Ear2
lakbima.lk
COSS Ear 1

අද කාලේ කඨින පිංකම් අස්සේ 'බෝතල් පාටි'ත් දානවා

කඨින චීවර මාසයක් ළඟ ළඟම එයි. බෞද්ධයන්ට සිදුකළ හැකි අට මහ කුසල් අතරින් මුල්ම කුසලය වන කඨින චීවර පූජාව මුල්කොට මේ වන විට විවිධ විපරීතයන් සිදුවන බව නොරහසකි.

මේ එම තත්ත්වය පිළිබඳව නූතන සමාජයේ විද්වත් තුන්පොළකගේ අදහස් දැක්වීමකි.

අනුරාධපුර භික්ෂු විශ්ව විද්‍යාලයේ පාලි හා බෞද්ධ අධ්‍යයනංශයේ මහාචාර්ය පාතේගම ඥානිස්සර හිමිපානෝ,

බුදු දහම සහ බෞද්ධ සංස්කෘතිය අතර යම් යම් සමානතා වගේම විෂමතාත් දකින්නට පුළුවන්. කාලානුරූපව සිදුවන සමාජීය වෙනස්කම් මත බෞද්ධ සංස්කෘතියේ ද වෙනස්කම් සිදුවීම වලක්වන්නට බැහැ. වර්තමාන කඨින පූජෝත්සවයට සිදුවී ඇත්තේත් එවන් ඉරණමක් මයි. නමුත් මෙය ශීඝ්‍ර විපරිනාමයක් ලෙස හදුන්වන්නට පුළුවන්. ගිහියන්ට නොයෙකුත් පින්කම් කිරීමට සහ කුසල් රැස්කීරීමට අවකාශ තිබුණත්  භික්ෂු විනය හා සම්බන්ධ වීමට හැකි වන්නේ කඨින චීවර මාසය මුල්කර ගෙනයි. නමුත් අද වන විට ආධ්‍යාත්මික සහ සදාචාරාත්මක පක්ෂය පදනම් කර ගත් කඨින චීවර මාසයේ ඇති සැබෑ බෞද්ධ මුහුණුවර ශීඝ්‍රයෙන් වැනසී යනවා. ඒ අනුව මෙය හුදු සමාජ, සංස්කෘතික සහ විනෝදාත්මක පක්ෂය ඉහළ නැංවන උත්සවයක් බවට පත්වෙමින් තිබෙන බව රහසක් නොවේ.

නූතන බෞද්ධයන් බුදු දහම, බෞද්ධ දර්ශනය සහ බෞද්ධ සදාචාරය පසෙකලා බුදු දහම නූතන සමාජයට ‍ගැලපෙන සේ යාවත්කාලීන කිරීමේ යාන්ත්‍රණයක නිරත වී සිටිනවා.

නූතන සමාජයේ බොහෝ පුරුෂාර්ථ තුළ ආධ්‍යාත්මික සහ සදාචාරාත්මක ලක්ෂණ නැහැ. එහි ඇත්තේ මුළුමනින්ම ලෞකිකත්වය තහවුරු කෙරෙන අධි සුඛෝපභෝගීත්වය, විවිධත්වය, බහුලත්වය සහ විනෝදාස්වාදය වැනි ලෞකික පුරුෂාර්ථ පමණයි.

එවන් පසුබිමක් තුළ කඨින පූජෝත්සවයේ ඇති ආධ්‍යාත්මික හරයන් සෝදාපාළු වීම වැලැක්වීම පිණිස දැවැන්ත සමාජ කතිකාවකට අප මුලපිරිය යුතු වෙනවා.

පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලීය සමාජ විද්‍යා අධ්‍යයනංශයේ මහාචාර්ය දයා අමරසේකර,

නූතන සමාජයේ මධ්‍යම පන්තිය ශීඝ්‍රයෙන් විස්තාරණය වෙනවා. ඒ ඔස්සේ මධ්‍යම පාන්තිකයන් අතරේ ඇති සමාජ තරඟය තවත් තීව්ර වෙනවා. ඉහළ සමාජීය වරප්‍රසාද ලබා ගැනීමට ඇති උපාය මාර්ග කෙරෙහි ජනතාව ලොල් වෙනවා. කඨින චීවරය පූජා කිරීමට උදා කරගන්නා අවස්ථාවත් එවැනි සමාජීය වරප්‍රසාදයක් ලෙසයි අද බොහෝ දෙනෙක් දකින්නේ.

ඒ අනුව එය තමන්ගේ ධන බලය, නිල බලය ආදිය හුවාදැක්වීමේ අනියම් උපක්‍රමයක් ලෙස බොහෝ දෙනෙකු යොදා ගන්නවා.

ඒ කඨින පූජෝත්සවය මුල් කොට මධ්‍යම පාන්තික නිවෙස් වල සමාජ සාද පැවැත්වෙන අවස්ථා බහුලයි. එහිදී බෞද්ධ ආධ්‍යාත්මික මුහුණුවර සහ කඨින පිංකමේ ඇති බෞද්ධ සදාචාරාත්මක පක්ෂය පසෙකලා කඨින පිංකම් මුල්කොට 'බෝතල් පාටි' සංවිධානය කරන බෞද්ධයන් ගැනත් මා දන්නවා. මෙහිදී අපේ සංඝරත්නයත් මේ අදැහැමි බෞද්ධයන් දැහැමි කිරීමට සාමූහික ප්‍රයත්නයක් ගත යුතුයි. නමුත් අද වන විටත් ඒ සම්බන්ධයෙන් සතුටුදායක පියවරක් ගෙන නොමැතිව තිබීම බරපතල සමාජ අර්බුදයකට තුඩු දෙන්නක්.

මධ්‍යම සංස්කෘතික අරමුදලේ පුරාවිද්‍යා අධ්‍යක්ෂ (අනුරාධපුර) මහාචාර්ය ටී.ජී. කුලතුංග,

අපේ රටේ ජනප්‍රිය සංස්කෘතියට අද ඉහළ සමාජ ඉල්ලුමක් තිබෙනවා. නවීන විද්‍යා තාක්ෂණය සහ නවීන ආකල්ප සමාජය පුරා පැතිර යන විට සාම්ප්‍රදායිකත්වය ඉවත්විය යුතුය යන අත්තනෝමතික අදහස මේ වන විට සමාජය පුරා පැතිර තිබෙනවා. පැරණි කඨින පිංකම අද වන විට කඨින සැනකෙලියක්, කානිවල් එකක් බවට පත්ව ඇත්තේ ඒ නිසයි.

අද බොහෝ පිංකම් සිදුකරන්නේ බෞද්ධ ධර්ම ශාස්ත්‍රීය පදනම මත පිහිටා නොවේ. බෞද්ධයන්ගේ ලෞකිකත්වය වර්ධනය කිරීම අරමුණු කර ගත් අබෞද්ධ පූජා චාරිත්‍ර, 'අධිෂ්ඨාන පූජා' ආදී විපරීත නම් සහිතව නූතන ජන සමාජය තුළට පිවි‍සී ව්‍යාප්ත වෙමින් තිබෙනවා. මින් සිදුවන්නේ සමාජයේ ‍තෘෂ්ණා භරිත බව මත පදනම් වූ ලෞකිකත්වය අසීමාන්ත ලෙස ඉහළ නැගීම පමණයි. එනිසා මේ වැරදි අඩුපාඩු සකසා නොගතහොත් හුදෙක් බෞද්ධ සංකේත මත පදනම් වූ අවිචාරවත් පූජා චාරිත්‍ර දාමයක් මත සැකසුණු බෞද්ධ විරෝධී බුද්ධාගමක් රට පුරා ව්‍යාප්තවීමට වැඩි කලක් ගත වන්නේ නැහැ. නූතන විපරීත කඨින පිංකම් කියන්නේ ඒ ඛේදවාචකයේ එක් දුර්දාන්ත ලක්ෂණයක් විතරයි. එනිසා මේ ඛේදවාචකය මැඩලීමට පොදු සංඝ කතිකාවක් සහ ජන මතයක් ඇතිවිය යුතුමයි. එසේ නැතහොත් මේ ඛෙදවාචකය කෙසේවත් පිටුදකින්නට බැහැ.

සටහන -: දමයන්ති ගමගේ

 

Add comment

ප්‍රතිචාර දැක්වීමේ කොන්දේසි : -
ප්‍රතිචාර දැක්වීමේදී පරුෂ වචන අපහාස කිරීම් ලිපියට අදාල නොවන ප්‍රතිචාර පල කිරීමෙන් වලකින ලෙස කරුණාවෙන් දන්වා සිටිමු.


Security code
Refresh

Lakbima Online

Download Lakbima Mobile App

 
 

 

Get In Touch With Us

E-Papers

Please publish modules in offcanvas position.