Home    |    Daily Lakbima    |    Sunday Lakbima    |   Rajina |    Archive    |    Advertise With Us    |     Careers Email - [email protected] youtube
lakbima.lk

                                                                                        එසැනින් පුවත් | ගොසිප් | විශේෂ පුවත් | සුන්දර ලක්බිම | ව්‍යාපාරික පුවත්     

පෘථිවි ගෝලයේ උත්තර සහ දක්ෂිණ ධ‍්‍රැව දෙක එකිනෙකින් වෙන් කරනු ලබන සමකය පිළිබඳව අප දැන ඉගෙන ගන්නේ පාසල් අධ්‍යාපනය තුළිනි. සමකය යනු වැඩිම උෂ්ණත්වයකින් යුතු කලාපයක් ලෙස ද හැඳින්විය හැකිය. ශ‍්‍රී ලංකාව ද සමකය සමීපයේ ඊට ඉහළින් පිහිටන රටක් ලෙස සෞම්‍ය කලාපීය මද උණුසුම් දේශගුණයක් සහිත රටක් ලෙස හඳුන්වනු ලබයි.
සමකය ආශ‍්‍රිත කලාපය ඉතා සුවිශේෂී විපර්යාසවලින් හෙබි කලාපයක් ලෙස මෑතක දී භූ විද්‍යාඥයන් විසින් සොයා ගෙන ඇති බව බීබීසී සේවය වාර්තා කර තිබේ. සමකය ගමන් කරන රටවල නගර සියල්ලේම මෙම විපර්යාස දැකිය හැකි වීම ද පුදුම සහගත කාරණයකි. මෙම විපර්යාසවලින් පළමුවැන්න දකින්නට හැකි වී තිබුණේ කෙන්යාවේ නැන්යුකි නගරයෙනි. පෘථිවි අර්ධ ගෝලය එකිනෙකින් වෙන්වන සමකය ගමන් කරන එක් ප‍්‍රදේශයක් ලෙස මෙම නැන්යුකි නගරය හඳුන්වා තිබේ. එය මුහුදු මට්ටමෙන් අඩි 6389 ක් ඉහළින් පිහිටි නගරයකි.
ලෝක භූ විද්‍යා සංගමය විසින් සමකය ගමන් ගන්නා සෑම රටකම සෑම නගරයකම සමකය පිළිබඳ විස්තර ඇතුළත් දැන්වීම් ඵලක ප‍්‍රදර්ශනය කර තිබේ. භූ විඥයන් පිරිසක් නැන්යුකි නගරයේ මෙම ඵලකයට මීටර් 20ක් උතුරින් පිහිටි ස්ථානයක දී කුඩා බේසමකට ජලය පුරවා ජලය මතට ගිනි කූරක් පාවෙන්නට තබා තිබේ. පුදුමයකට මෙන් එම ස්ථානයේ දී ජලය මත ගිනි කූර පාවෙන්නේ දක්ෂිණා වෘත්තව පමණි. එනම් ඔර්ලෝසුවේ කටු කැරකෙන දිශාවට පමණි. වාමාවෘත්ත දෙසට චලනය කිරීම සඳහා බාහිර බලයක් එල්ල කළ ද එය වාමාවෘත්තව චලනය වන්නේ නැත.
ඉන්පසු මෙම ජල බඳුන සමකයේ සිට දකුණු දෙසට මීටර් 20ක දුරින් තබා ගිනි කූර කැරකෙන්නට ඉඩ හරිනු ලබයි. එහිදී ගිනි කූර චලනය වන්නේ දක්ෂිණාවෘත්තව නොව වාමාවෘත්තව ය. එනම් ඔර්ලෝසුවේ කටු කැරකෙන දිශාවට විරුද්ධ  දිශාවට ය. බාහිරින් බලයක් යොදා දක්ෂිණාවෘත්තව චලනය වන්නට සැලැස්වුව ද එය දක්ෂිණාවෘත්තව චලනය නොවේ. 
අනතුරුව මෙම ජල බඳුන හරියටම සමකය මත තබනු ලබයි. ඉන්පසු ගිනි කූර චලනය වන දිශාව පිළිබඳව පරීක්ෂා කර බැලීමේ දී පුදුමයකට මෙන් එය කිසිම දිශාවකට චලනය වී තිබුණේ නැත. එනම් එය නිශ්චිතව පැවතිණි. මෙම පර්යේෂණය සිදු කරනු ලැබුවේ එකිනෙකට පෙනෙන දුරින් වූ මීටර් 20 බැගින් දුරින් වූ ස්ථාන තුනක දී වුව ද එම ස්ථාන තුනෙහි දී ගිනි කූරෙහි චලනය තුන් ආකාරයකින් නිරීක්ෂණය විය. එනම් සමකය අසල මීටර් 40ක පරතරයක් තුළ ජලයේ හැසිරීම සම්පූර්ණයෙන්ම එකිනෙකින් වෙනස් වී තිබේ. මෙය මේ ආකාරයෙන් වෙනස් වූයේ කෙසේ ද යන්න පිළිබඳ ව පැහැදිලි සහ නිවැරදි මතයක් ඉදිරිපත් කරන්නට භූ විiඥයන්ට මේ දක්වා හැකි වී නැත.
එමෙන්ම සමකය ගමන් ගන්නා බ‍්‍රසීලයේ මැකපා නගරයේ දී ද පුදුමාකාර අත්දැකීම්වලට මුහුණ දෙන්නට භූ විiඥයන්ට සිදු වී තිබිණි. මැකපා නගරය මුහුදු මට්ටමේ සිට අඩි 40ක් පමණ ඉහළින් පිහිටි නගරයකි. මැකපා නගරයේ යම් යම් ස්ථාන වලදී මාලිමාවක් භාවිත කළ විට ඉන් නිවැරදි දිශාව පෙන්නුම් නොකෙරෙන බව ද ඔවුන්ට දකින්නට ලැබී තිබිණි. එපමණක් නොව මාලිමාව මගින් නිවැරදි දිශාව දක්වනු ලබන්නේ සමකයේ සිට මීටර් 40ක පමණ දුරක් උතුරු දෙසට හෝ දකුණු දෙසට ගමන් කිරීමෙන් පසුව බව ද නිරීක්ෂණයට ලක් විය.
සමකය මත සහ ඒ අවට ප‍්‍රදේශවලදී මෙවැනි අපූර්ව සිදුවීම් සිදුවන්නට පොදු හේතුව ලෙස පෘථිවි ගෝලය ආනතව පිහිටීමත් එහි ගුරුත්වාකර්ෂණ බලපෑමේ වෙනසත් බලපෑ හැකි බවට මත පළ වී තිබේ. නමුත් ඒ සඳහා නිෂ්චිත හේතුවක් සොයා ගන්නට නවීන තාක්ෂණයෙන් අනූන වත්මන් ලෝකයට නොහැකි වීම පුදුම සහගත ය.
 
දුලාන්ජලී මුතුවාඩිය

ඉන්දියානු ක්‍රිකට් නායක විරාත් කෝලි අද ලෝකයේ සිටින දක්ෂතම ක්‍රිකට් ක්‍රීඩකයෙකු බව අවිවාදයෙන් පිළිිගැනෙන්නකි. ඒ අතර ඔහුගේ ජනප්‍රියත්වය සම්බන්ධයෙන් ද අපූරු තොරතුරු රැසක් පසුගිය දිනවල මාධ්‍ය තුළ සැරිසරමින් තිබිණි. මේ තොරතුරු ඉදිරිපත්ව තිබුණේ ෆේස්බුක් සමාජ ජාල අඩවිය තුළ සිටින 'අනුගාමිකයින්' (followers) සංඛ්‍යා පදනම් කර ගනිමිනි.
මේ වනවිට ෆේස්බුක් හි වැඩිම 'අනුගාමිකයින්' සංඛ්‍යාවක් සිටින ඉන්දියානුවන් අතර දෙවැනි තැන දිනාගන්නට විරාත් කෝලි සමත්ව සිටියි. ඔහු දෙවැනි වන්නේ ඉන්දියානු අගමැති නරේන්ද්‍ර මෝදිට පමණක් බවයි සඳහන් වන්නේ. කෝලිට සිටින 'අනුගාමිකයින්' ගණන මිලියන 35.7ක් ලෙස සටහන් වන අතර නරේන්ද්‍ර මෝදිට සිටින 'අනුගාමිකයින්' ගණන මිලියන 42කි.
කෙසේ වෙතත් ඉන්දියාවේ සුපිරි තරු අතර නම් විරාත් කෝලි ඉක්මවා යන්නට කිසිවෙකු නැති බවද සඳහන් වෙයි. ඉන්දියානු බොලිවුඩ් සිනමාවේ වීරයන් පවා සිටින්නේ ඔහුට පිටුපසිනි. බොලිවුඩ් සිනමාවේ දැනට වැඩිම 'අනුගාමිකයින්' සංඛ්‍යාවක් සිටින නළුවා වන්නේ සල්මාන් ඛාන්ය. නමුත් ඔහු ද ෆේස්බුක් ජනප්‍රියත්වය අතින්  සිටින්නේ කෝලිට පහළිනි. සල්මාන්ගේ ෆේස්බුක් අඩවියේ සිටින 'අනුගාමිකයින්' සංඛ්‍යාව මිලියන 35.1කි. ඊළඟට සිටින දීපිකා පාදුකෝන්ගේ අනුගාමිකයින් සංඛ්‍යාව මිලියන 34කි. සිව් වැනි ස්ථානයේ සිට දහ වැනි ස්ථානය දක්වා දිනාගෙන සිටින්නේ පිළිිවෙළින් ප්‍රියංකා චොප්රා, යෝ යෝ හනි සිං, සචින් තෙන්දුල්කාර්, ශේ‍රයා ගෝෂාල්, අමිතාබ් භච්චන්, මධුරි ඩික්සිත්, කපිල් ෂර්මා යන අයයි.
ඉන්දියාව සහ පාකිස්තානය  ක්‍රිකට් ක්‍ෂේත්‍රයේ දරුණු 'සතුරන්' ලෙස සැලකුණත් පාකිස්තාන ක්‍රිකට් ලෝලීන් අතර පවා කෝලි ට විශාල ආකර්ෂණයක් ඇති බව සඳහන් වෙයි. ඔහුට පාකිස්තානය තුළ ද 'අනුගාමිකයන්' මිලියනයකට වැඩි පිරිසක් සිටියි. මේ අතර ඉන්දියාවේ පමණක් නොව ලෝකයේම සිටින ක්‍රිකට් ක්‍රීඩකයින් අතර මේ වනවිට වඩාත්ම ජනප්‍රිය ක්‍රීඩකයා ලෙස සැලකෙන්නේද විරාත් කෝලි යි. 
එපමණක් නොවේ, සමස්තයක් ලෙස ලෝකයේ සියලු සුපිරි තරු (ක්‍රීඩකයින් පමණක් නොවේ) අතරින් ෆේස්බුක් ජනප්‍රියත්වය අතින් 52 වැනි ස්ථානය දිනාගැනීමටත් කෝලි සමත්ව සිටියි. මෙම ලැයිස්තුවේ උඩින්ම සිටින්නේ සුපිරි පාපන්දු ක්‍රීඩක රොනාල්ඩෝයි. ඔහුට සිටින 'අනුගාමිකයින්' ගණන මිලියන 121 කට ආසන්නයි. මෙම ලෝක ලැයිස්තුවේ දෙවැනි තැන ජනප්‍රිය ගායිකා ෂකීරාට හිමිව ඇති අතර තුන්වැනි තැන සිටින්නේ හොලිවුඩ් නළු වින් ඩීසල්ය. ඔවුන් ට සිටින 'අනුගාමිකයින්' සංඛ්‍යා පිලිවෙලින් මිලියන 104 ක් සහ 101 ක් ලෙස සටහන් වෙයි. දහවැනි ස්ථානය තෙක් ඉතිරි ස්ථාන හත දිනාගෙන සිටින්නේ පිළිවෙළින් එමිනෙම්, ලියෝනෙල් මෙසි, රිහානා, ජස්ටින් බිබර්, විල් ස්මිත්, මයිකල් ජැක්සන්, ටේලර් ස්විෆ්ට් යන සුපිරි තාරකායි.
කෝලිගේ ජනප්‍රියත්වයට ප්‍රධාන හේතුවක් වන්නේ  ඔහුගේ සුපිරි දක්ෂතාව බව අමුතුවෙන් කිව යුතු නොවේ. මේ වනවිට ලෝකයේ පිතිකරුවන් අතර එක් දින තරඟ ක්‍ෂේත්‍රයේ මෙන්ම විස්සයි විස්ස ක්‍ෂේත්‍රයේද ශේ්‍රණිගත කිරීම්වල  අංක එකේ පිතිකරුවා ලෙස වැජඹෙන්නේ ඔහුය. එමෙන්ම ටෙස්ට් පිතිකරු ලැයිස්තුවේද පළමු පස් දෙනා අතර සිටින්නට ඔහු සමත්ව සිටියි.
1988 උපන් කෝලි ට වයස අවුරුදු තුනක් වෙද්දීම ක්‍රිකට් ක්‍රීඩා කරන්නට කැමැත්තක් දැක් වූ බව සඳහන් වේ. ඔහු ක්‍රිකට් පිත්තක් අතට ගෙන, තමාට පන්දු එවන්නැයි පියාගෙන් ඉල්ලා සිටින බව කෝලිගේ පවු‍ලේ උදවිය සඳහන් කර තිබිණි. 
ඔහුට වයස අවුරුදු 18 ක් පමණ වෙද්දී ඔහුගේ පියා හදිසියේ මිය ගිය අතර ඉන්පසු ඉතා දුෂ්කර කාලයක් ගෙවන්නට සිදු වූ බව ඔහු වරක් සම්මුඛ සාකච්ඡාවකදී පවසා තිබිණි. නමුත් සිය දක්ෂතාවත්, වාසනාවත් හරහා අද ලෝකයේ ඉහළම පෙළේ ක්‍රිකට් ක්‍රීඩකයෙකු බවට මෙන්ම ලොකුම ධනවතෙකු බවටද පත්වීමට ඔහු සමත්ව සිටියි. තම පෙම්වතිය ජනප්‍රිය නිළි අනුෂ්කා ෂර්මා වීමද කෝලිගේ ජනප්‍රියත්වය වැඩිකොට තිබේ.
 
කිත්සිරි මල්වත්ත

ලෝකයේ ආකර්ෂණීයම ගොඩනැගිලි අතර මුල් කිහිපය අතරට ගැනෙන ඉන්දියාවේ ටාජ් මහාල් ප‍්‍රාසාදය පසුගිය වසරේ තවත් අලූත් ලෝක වාර්තාවක් තැබූ බව ‘ද ටයිම්ස් ඔෆ් ඉන්ඩියා’ ස`ගරාව වාර්තා කර තිබේ. එ් ලෝකයේ විවිධ ආකර්ෂණීය ස්ථාන අතරින් 2016 වසරේ වැඩිම සංචාරක පිරිසක් නැරඹූ ස්ථානය ලෙසිනි. සංඛ්‍යාත්මක වශයෙන් වාර්තා වී ඇති සංචාරක පිරිස මිලියන 8කි. එනම් ලක්ෂ 80කි. ඉන්දියාවේ ඇති අනිකුත් ඓතිහාසික ස්ථාන අතරින් ඉන්දියාවට වැඩිම ආදායමක් ලබා දෙන ස්ථානය බවට ටාජ් මහාල් ප‍්‍රාසාදය පත් වූයේ මීට අවුරුදු 20කට පමණ පෙරදීය. ඉන්දියානු සංස්කෘතික අමාත්‍යාංශය පවසන අන්දමට ටාජ් මහාල් ප‍්‍රාසාදය නිසා ඉන්දියාවේ කීර්තිය ලෝකයේ අනිකුත් රටවල් අතර පැතිරෙනවා පමණක් නොව ඉන්දියානු ජනගහනයෙන් හතරෙන් එකක් නඩත්තු කිරීමට සෑහෙන ආදායමක් ද වාර්ෂිකව මෙම ප‍්‍රාසාදය විසින් උපයා දෙනු ලබයි.
ලෝකයේ බොහොමයක් ඓතිහාසික ස්ථානවලට සාපේක්ෂ්ව ටාජ් මහාල් ප‍්‍රාසාදය නැරඹීම සඳහා ඇතුළු වීමේ ගාස්තුව ඉහළ අගයකි. දිවා කාලයේ ටාජ් මහල් ප‍්‍රාසාදය තුළ පැය තුනක සංචාරයක් සඳහා ලබා ගත යුතු ටිකට් පතේ වටිනාකම ඇමෙරිකානු ඩොලර් 21 කි. එනම් රුපියල් 3200 ක් පමණ වේ. දිවා කාලයේ පැය 12 ක කාලයක් ටාජ් මහාල් ප‍්‍රාසාදයට ඇතුළු වී ඒ තුළ ගත කිරීම සඳහා විදේශිකයෙකුගෙන් අය කරන මුදල ඇමෙරිකානු ඩොලර් 27 ක් 30 ක් පමණ වේ. එනම් රුපියල් 5000 ක් පමණ මුදලකි. නමුත් පැය 24 ක්, එනම් එක් රාත‍්‍රියක් ටාජ් මහාල් ප‍්‍රාසාදය තුළ ගත කරන්නේ නම් එම මුදල ඇමෙරිකානු ඩොලර් 60 ක් බවට පත් වේ.  එනම් රුපියල් දස දහසක් පමණ වන මුදලකි. එක් දිනකට මෙම ප‍්‍රාසාදය තුළ රාත‍්‍රිය ගත කරන සංචාරකයන් සංඛ්‍යාව නිවාඩු දිනවල නම් හාරදහස ඉක්මවන බව වාර්තා වේ. මෙම සංචාරකයන් ආහාර පාන ලබා ගන්නේ නම් ඒ සඳහා වෙනම මුදලක් ගෙවන්නට ඔවුන්ට සිදු වේ.
පසුගිය 2016 වසරේ ඉන්දියානු සංස්කෘතික අමාත්‍යාංශය තවත් පුදුම සහගත කාරණයක් මාධ්‍යයට වාර්තා කර තිබිණි. ඒ ටාජ් මහාල් ප‍්‍රාසාදය තැනවූ ෂාජහාන් රජතුමා විසින් කළු පැහැති කිරි ගරුඩ යොදා ඉදිකිරීමට තීරණය කර තිබූ තවත් ප‍්‍රාසාදයක් පිළිබඳවය. නමුත් ෂාජහාන් රජතුමාගේ මෙම තීරණයට ඔහුගේ පුතුන් විරුද්ධ වී ඇති බවත් පසු කාලයේ යුදමය තත්ත්වයන් හේතුවෙන් කළු පැහැ ප‍්‍රසාදය පිළිබඳ අදහස ක‍්‍රියාත්මක කිරීමට නොහැකි වූ බවත් වාර්තා කර තිබිණි. මේ ආකාරයට කළු පැහැති කිරි ගරු`ඩ යොදා ටාජ් මහාල් ප‍්‍රාසාදය වැනිම වූ තවත් ප‍්‍රාසාදයක් ඉදිකරවීමට සාජහාන් රජතුමාගේ පුතුන් අකමැති වීමට හේතු වූ කාරණය පිටුපස කතාවක් තිබේ. අනාගතයේ දිනක ටජ් මහාල් ප‍්‍රාසාදය ලෝකයේ ප‍්‍රබල නිර්මාණයක් බවට පත් වන බව දැන සිටි ෂාජහාන් පුතුන් එවැනි තවත් නිර්මාණයක් ඉන්දියාව තුළ ඉදිකිරීමට විරුද්ධත්වය පළ කළේ එවැනි වෙනත් නිර්මාණයක් නිසා මුම්ටාස් නම් වූ තම මෑණියන් නමින් ඉදි කළ මෙම ප‍්‍රාසාදයේ වටිනාකම අඩු විය හැකි බවට ඔවුන් තුළ තිබූ සිතිවිල්ලයි. එමෙන්ම සාජහාන් රජු කළු පැහැ කිරි ගරු`ඩ ප‍්‍රාසාදය ඉදි කිරීමට තීරණය කර තිබුණේ මුම්ටාස් දේවියගේ මිය යාමෙන් පසු රජු සමග විවාහ වූ මුම්ටාස් දේවියගේ නැගණිය සිහිවීම පිණිස වීමද ඔවුන්ගේ විරෝධයට හේතුවක් විය. ඇය ඇගේ පිය පාර්ශ්වය මෙන් අඳුරු පැහැ සමක් තිබූ කාන්තාවක් බව ද වාර්තා වේ.
නමුත් ටාජ් මහාල් ප‍්‍රාසාදය වැනි තවත් ප‍්‍රාසාදයක් ෂාජහාන් රජතුමා විසින් ඉදි කර තිබුණේ නම් එම ප‍්‍රාසාදය ද සංචාරක ආකර්ෂණය දැඩිව දිනා ගන්නා ඓතිහාසික ස්ථානයක් වනවාට කිසිම සැකයක් නැත. එසේ වූයේ නම් එය මගින්ද ඉන්දියාවට අතිවිශාල ධනස්කන්ධයක් උපයා ගත හැකි වනු ඇත. ‘ද ටයිම්ස් ඔෆ් ඉන්ඩියා ස`ගරාව පවසන අන්දමට මේ හේතුව නිසා ඉන්දියානු සංස්කෘතික අමාත්‍යාංශයේ වර්තමාන නිලධාරීන්ට සාජහාන් රජතුමාගේ පුතුන් ගැන යම් ආකාරයක වෛරයක්, ක්‍රෝධයක් ඇති වී ඇත්නම් එහි කිසිදු අසාධාරණයක් නැත. මන්ද යත් ෂාජහාන් රජතුමාට කළු පැහැ කිරි ගරු`ඩ ප‍්‍රාසාදය ඉදි කරන්නට ඉඩ නොදීමෙන් මෙම පුතුන් රටට සිදු කර ඇත්තේ අති දැවැන්ත ලාභයකට වැට බැඳීමක් වන බැවිනි.
 
දුලංජලී මුතුවාඩිගේ 
 
ඡායාරූප - නිශානි දිසානායක

ඇමෙරිකාවේ වර්මොන්ට් ප්‍රාන්තයේ ව්බේ‍රිජ් ගම්මානයේ සුසාන භූමියක අමුතු ආකාරයේ සොහොනක් වෙයි. එහි සටහන්වන සිල්වියා ඩේ්‍රක් හා චැරිටි බ්‍රයන්ට් යන කාන්තාවන් දෙදෙනා නිදහස් සටන් සමයේ ඉපිද දහනමවැනි ශත වර්ෂය මැද භාගයේ මියගොස් තිබේ.දශක හතර හමාරක කාලයක් තමා අයිති සමාජයේ මහ බල කණුවූ ඔවුහු එම ගම්මානයේ කුඩා නිවසක වෙසෙමින්, ඇඳුම් මැසීමේ ව්‍යාපාරයක් එක්ව කරගෙන යමින්, ඉරුදින දහම් පාස‍ලේ උගන්වමින් ජීවත්වුණේ තම ඥාති දුවා දරුවන් රැසකට කිරි අම්මලාද වෙමිනි. තමා විසින් මෙන්ම නෑ හිතවතුන් විසින්ද දහනමවැනි සියවස තරම් ඒ දුරාතීතයේ ඔවුන් දෙදෙනා පිළිගන්නා ලද්දේ විවාහක යුවළක් ලෙස වීම මෙම සටහන අප විසින් තබන්නට හේතුවයි.
මේ අසාමාන්‍ය කතුන් දෙදෙනාගේ කතාව වර්තමානයට බලපාන ආකාරය  මුලින්ම වටහාගන්නා ලද්දේ වික්ටෝරියා විශ්වවිද්‍යාලයේ ඉතිහාසඥවරියක වන රේචල් හෝප් ක්ලෙව්ස් විසිනි. චැරිටි බ්‍රයන්ට්ගේ ඥාති පුත්‍රයා වන විලියම් කලන් බ්‍රයන්ට්ගේ ජීවිත කතාව කියවද්දීය ඇයට ඒ ගැන දැනගන්නට ලැබුණේ. විලියම් දහනමවන ශතවර්ෂයේ ප්‍රකට කවියෙකු හා කතුවරයෙකු විය. තමා වර්මොන්ට්හි සංචාරය කළ අවස්ථාවක ඇසූ දුටු තම නැන්දණියගේ හා ඇගේ මිතුරියගේ චර්යාවන් විලියම් සටහන් කරන්නේ මෙලෙසිනි.
“එය අලංකාර, කාව්‍යමය බැඳීමකි. ගැහැනුන් දෙදෙනෙක් අතර අපූරු සබඳතාවක් ඉන් මූර්තිමත් කෙරෙයි.”
ඇමෙරිකාවේ පළමු සමලිංගික විවාහය මැසචුසෙට්ස් ප්‍රාන්තයෙන් වාර්තා වී දස වසරකට පසුවත් ඊට සහයෝගය දක්වන්නන් අධිකරණයේ තීන්දුව කෙතරම් වෙනසක් ඇතිකළේද යන්න සාකච්ඡාවට ලක්කළ අතර විචාරකයෝ පවසා සිටියේ එය සම්ප්‍රදායට අභියෝග කළ නව හා විප්ලවීය වෙනසක් ලෙසටය. නමුත් එදා බ්‍රයන්ට් හා ඩේ්‍රක්ගේ ජීවන රටාව එතරම් පහසුවක් නොවේ. එමෙන්ම ඇමෙරිකානු ඉතිහාසයේ මෙවන් සබඳතා එදා සිටම විවිධාකාරයෙන් පැවැති බවට මෙය උදාහර ණයකි. තමාගේ සමීක්ෂණය තුළ ක්ලෙව්ස් සොයාගත් වැදගත්ම කාරණාව වනුයේ අතීතයේ ඇමෙරිකානු සමාජය සාමාන්‍ය ෙදෙනික ජීවන රටාවක් ලෙස සමලිංගික විවාහයන් අවංකවම පිළිගනු ලැබුවේ කාන්තාවන් දෙදෙනකු අතර නීත්‍යනුකූල විවාහයක් හෝ පිළි නොගන්නා වකවානුවක වීම යන්නය.
මේ අසාමාන්‍ය කාන්තාවන් දෙදෙනා ගැන ‍පොතක් ලියූ රේචල් එය “චැරිටි ඇන්ඩ් සිල්වියා - අ සේම් සෙක්ස් මැරේජ් ඉන් අර්ලි ඇමෙරිකා” (චැරිටි හා සිල්වියා- ඇමෙරිකාවේ මුල් යුගයේ සමලිංගික විවාහයක කතාව) ලෙස එය නම් කළාය. මේ දෙදෙනාගේ කතාව කියැවෙන කාලයේ වර්මොන්ට් බටහිර ප්‍රදේශය කඩාවැටුණු ආර්ථිකයක් හා ‍පොරබදින කාලයකි. එවකට එහි පසුබිම හා ෙදෙනික ජීවන රටාවන් කතාවේ සැලකියයුතු කොටසක කියැවෙයි. යාන්තමින් එළිය කළ නිවසක්. ලෙඩ රෝග හා අද සිතනවිටත් බිය උපදවන ආකාරයේ ප්‍රතිකාර ක්‍රම, කාන්තාවකගේ සමාජය හැඩ ගස්වන කුඩා පවුල් සබඳතා චැරිටි හා සිල්වියාගේ අසාමාන්‍ය කතාවේ පසුබිම වෙයි. පුරාණ ඇමෙරිකාවේ සමලිංගික විවාහයන් ගැන සවිස්තරාත්මකව විස්තර කරන පළමු ‍පොත ලෙස මෙය සැලකිය හැක. තවමත් ලියා නැති අතීත සමලිංගික සබඳතා ගැන දැවැන්ත ඉතිහාසයේ කොටසක් ලෙස බ්‍රයන්ට් හා ඩේ්‍රක් සැලකිය හැකි අතර දහනම වැනි ශත වර්ෂයේදී ගැඹුරු රහසක් ලෙස සැලකිය හැකි කරුණක් ක්ලෙව්ස් බොහෝ විස්තර සහිතව ගෙන එයි.
ඉතා පෞද්ගලික මට්ටමින් තම විවාහය චැරිටි හා සිල්වියා පවත්වාගෙන ගිය ආකාරය ඔවුන්ගේ ඥාති පුත්‍රයා ලබාදෙන තොරතුරුවලින් පැහැදිලි වෙයි. දෙවියන් සමග ඔවුන්ගේ සමීප බව, නෑ හිතවතුන් මෙන්ම එකිනෙකා සමගත් ඔවුන්ගේ සබඳතාවයන් මෙන්ම ඔවුන්ගේ සබඳතාව පිටස්තරයින්ගේ ඇසින් දුටු ආකාරයද මෙහිදී විස්තර කෙරේ. ඒ කාලයේ ජීවත් වූ වෙනත් අයගේ ලිපි හා දින‍පොත්වලින් මෙන්ම සිල්වියාගේ දින‍පොතින්ද, ඔවුන් දෙදෙනාට පිටස්තරයින් එවූ ලිපිවලින්ද මේ ‍පොත සඳහා ක්ලෙව්ස් තොරතුරු ලබාගෙන තිබේ. මෙහිදී විශේෂත්වය වන්නේ මෙම විවාහය ගැන නිල වාර්තාද තිබිමය. එකල පැවැති නීතියවට අනුව නීත්‍යනුකූල විවාහයකට ඇතුළුවීමට මේ දෙදෙනාට නොහැකි වුවද හවුල් ව්‍යාපාරයක් පවත්වාගෙන ගිය, දේපළ හවු‍ලේ පාලනය කළ ඔවුන්ගේ සබඳතාව නීතිය විසින්ද පිළිගෙන තිබිණි. එවකට වූ බදු වාර්තා ‍පොත්වලද මේ දෙදෙනා ගැන සටහන් වෙයි. එකල සම්ප්‍රදායට අනුව කාන්තාවන්ගේ දේපළ ඔවුන්ගේ සැමියන්ගේ නමින් පැවැතියද මෙම අවස්ථාවේදී කාන්තාවන් දෙදෙනෙකුගේ නමින් සියල්ල පවත්වාගෙන යාමට නීතිය හෝ සම්ප්‍රදාය බාධා නොකළ බවක් පෙනෙයි.
නීතියෙන් විවාහ නොවුණත් චැරිටි හා සිල්වියා තම සම්බන්ධය විවාහයක් ලෙස සලකා තිබෙන බවද පැහැදිලිය. එකිනෙකාට ලියූ ලිපි හා කවිවල චැරිටි විසි න් සිල්වියා හඳුන්වා දී ඇත්තේ එකල බිරිය හදුන්වන්නට යෙදුනු “හෙල්ප්මීට්”ලෙසටය. ඔවුන් දෙදෙනා ගැන දන්නා සියලුදෙනාම චැරිටි එම නිවසේ සැමියා හා සිල්වියා බිරිය වූ බව දැන සිටි බවක් පෙනෙයි. කෙසේවුවද ඔවුන් සැමියා, බිරිය හා විවාහය යන වචන භාවිතා කිරීමෙන් වැළකී සිටි බව පැහැදිලිය. මේ සම්බන්ධයට සිල්වියාගේ පවුලෙන් දැඩි විරෝධයක් එල්ල වූ බවටද සාක්ෂි ඇති බව ක්ලෙව්ස් කියයි. සිල්වියාගේ සොහායුරන්ගෙන් එක් අයෙක් හැර අනෙක් අය මෙම නිවසට පැමිණී0ම ප්‍රතික්ෂේප කළ අතර මව වසර දහයක පමණ කාලයක් එහි නොපැමිණියාය. කෙසේ වුවද තමා පවුලට හා සමාජයට කළ සේවය හරහා ඔවුන් නැවත දිනාගෙන තම සම්බන්ධය පිළිගත හැකි තැනකට ගෙන එන්නට සිල්වියා හා චැරිටි සමත් වූ බව පෙනේ.
මේ අපූරු කතාව ‍පොතක් ලෙස සමාජයට පිළිගන්වන්නට තමා පෙළඹ වූ ප්‍රධාන හේතුව වන්නේ සමලිංගික විවාහය යනු සමාජය සිතනතරම් අලුත් දෙයක් නොවන බව පෙන්වීමට යැයි රේචල් ක්ලෙව්ස් කියයි. එමෙන්ම එම විවාහයන්ටද නීත්‍යනුකූල බවක් හිමිවියයුතු බව ඇය වැඩිදුරටත් පෙන්වා දෙයි.
 
නිශානි දිසානායක

ඩිස්නිලන්තය සැලසුම් කළ පළමු සිතියම වෙන්දේසියේ විකිණීගොස් ඇති අතර කැලිෆෝනියාවේ පැවැති වෙන්දේසියේදී එය ඇමෙරිකානු ඩොලර් 7,08,000කට විකිණී ගොස් ඇත. තම චිත්‍රාගාරය විසින් ඩිස්නිලන්ත විනෝද උයනකට මුදල් යෙදවීම ප්‍රතික්ෂේප කිරීමෙන් පසු 1953 අඳින ලද මෙම සිතියම වෝල්ට් ඩිස්නි විසින් අරමුදල් එකතු කිරීම සඳහා යොදවන ලදී. කෙසේ වුවද පසුව එහි සේවකයකු අත තිබුණු සිතියමට සිදු වූ දෙයක් වසර හැටක් වනතුරු දැනගන්නට ලැබි නැත. මෙම විනෝද උයන නිර්මාණය කරන ලද්දේ 1955 වසරේදීය. අතින් ඇඳ පාට කරන ලද මෙම සිතියම නිර්මාණය කිරීමට දින දෙකක් ගතව තිබුණ අතර වෝල්ට් ඩිස්නිගේ සොයුරා 1953 වසරේදී ඇමෙරිකාවට ගොස් මේ සඳහා ආයෝජකයන් සොයා තිබුණේ මෙම සිතියම පෙන්වමිනි.

 නිශානි දිසානායක

සුප‍්‍රසිද්ධ ලිබර්ටි ප‍්‍රතිමාව ඉදි කර තිබෙන්නේ ඇමෙරිකාවේ නිව්යෝක් වරාය මැද පිහිටා තිබෙන ලිබර්ටි දූපතේය. එක අතක පොතකුත් එක අතක ගිනිසිළුවකුත් තබාගත් කාන්තාවකගේ රූපයක් මෙම ලිබර්ටි ප‍්‍රතිමාවෙන් නිරූපණය වේ. එය ඇමෙරිකාවේ සංකේතයක් ලෙසද වර්තමා නය වනවිට භාවිත වේ. එසේ වුවද ලිබර්ටි ප‍්‍රතිමාව ඉදි කිරීම සහ එය වටා බැඳුණු අප‍්‍රසිද්ධ වූත් අපූර්ව වූත් කතා බොහොමයකි.
මෙම ප‍්‍රතිමාව ඉදිකර තිබෙන්නේ ප‍්‍රංශයෙන් ඇමෙරිකාව ලද ත්‍යාගයක් ලෙසය. ඒ ඇමෙරිකානු විප්ලවය පැවැති කාලයේ ප‍්‍රංශයත් ඇමෙරිකාවත් අතර තිබුණු මිත‍්‍රත්වයේ සංකේතයක් ලෙසිනි. නමුත් සත්‍ය වශයෙන්ම ඇමෙරිකාවට ප‍්‍රංශයෙන් මෙවැනි ප‍්‍රතිමාවක් ත්‍යාගයක් ලෙස කිසිසේත්ම වුවමනා වී තිබුණේ නැත. මන්ද යත් එය ත්‍යාගයක් ලෙස ලැබුණද එය සවි කිරීම සඳහා ස්ථානයක්, සවි කිරීම සඳහා අවශ්‍ය තාක්ෂණය, නඩත්තු කටයුතු ආදිය සඳහා අති විශාල මුදලක් අවශ්‍ය වීමත් එතරම් මුදලක් වැය කිරීමට ඇමෙරිකානු රජයේ කැමැත්තක් නොතිබීමත් නිසාය.
ප‍්‍රතිමාව නිර්මාණය කිරීමට පෙර ප‍්‍රංශ රජය ඇමෙරිකාවට දන්වා තිබුණේ තමන් මෙවැනි ප‍්‍රතිමාවක් තෑගි කිරීමට බලාපොරොත්තු වන බවත් එය සවි කිරීම සඳහා පාදමක් නිර්මාණය කරන ලෙසත්ය. මේ සඳහා අවශ්‍ය මුදල් උපයා ගැනීම සඳහා ඇමෙරිකානු රජයට මහත් වෑයමක් කරන්නට සිදුවිය. ඔවුන් සිය කලා කෘති රැසක් මහජන ප‍්‍රදර්ශණය සඳහා තැබීමත්, යම් යම් කලා කෘති වෙන්දේසි කිරීමත්, ලොතරැයි දිනුම් ඇදීම් පැවැත්වීමත් ආදිය සිදුකරන ලදී. මෙම පාදම සඳහා පමණක් වැය වූ මුදල 1870 කාලයේදී ඇමෙරිකානු ඩොලර් 102000ක් වූ අතර අද වනවිට එය ඇමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 3ක පමණ අගයකි. එය ඇත්ත වශයෙන්ම ඇමෙරිකානු රජයට එය දැවැන්ත මුදල් නාස්තියක් ලෙස ඒ වනවිට පෙනී ගොස් තිබිණි.
මෙය නිර්මාණය කර තිබුණේ ප‍්‍රංශ ජාතික ෆේ‍්‍රඩරික් බාර්තෝඩි නම් ශිල්පියා සහ අයිෆල් කුලූන නිර්මාණය කළ ගුස්ටාව් අයිෆල් නම් ශිල්පීන් දෙදෙනා විසිනි. එය සාමාන්‍ය කාන්තා රූපයක් ලෙස නිර්මාණය කළද සැබවින්ම ප‍්‍රතිමාවේ මුහුණ බාර්තෝඩිගේ මවගේ මුහුණුවරට සියයට සියය ක්ම සමාන විය. බාර්තෝඩි සිය මව ඇමෙරිකාව තුළ අමරණීය චරිතයක් බවට පත් කළ ආකාරයයි ඒ. නමුත් සමහරුන් පවසන්නේ එය අතීත රෝමයේ ජීවත් වුණු goddess of liberty දෙවගන බවයි. ඒ නිසා මෙය ලිබර්ටි ප‍්‍රතිමාව ලෙස නම් කර ඇති බවත් පැවෑසේ. නමුත් මෙහි සත්‍ය නම liberty enlightening the world ය. ඒක කෙටි කර statue of liberty ලෙස හඳුන්වයි. මෙම ප‍්‍රතිමාවේ අනුරුවට සෑදූ ප‍්‍රමාණයෙන් කුඩා ප‍්‍රතිමා රැසක් ප‍්‍රංශයේ විවිධ ස්ථානවල සවි කර තිබේ.
1884 වසරේ ජුලි මාසයේ සාදා නිම කළ ප‍්‍රතිමාව, කොටස් 350 කට වෙන් කර පෙට්ටි 214 ක අසුරා නැව් මගින් ඇමෙරිකාවට ප‍්‍රවාහනය කර තිබිණි. 1885 ජුලි මාසයේ ප‍්‍රතිමාවේ කොටස් නිව්යෝක් නගරයෙදී එකට සවි කර 1886 ඔක්තෝබර් මාසෙ 28 වෙනිදා එය නිරාවරණය කරන ලදී. මේ ප‍්‍රතිමාවෙ උස අඩි 305 කි. එය සාදා ඇත්තේ තඹවලිනි. මුල් කාලයේ ළා කහ පැහැයට හුරු රන් පැහැයෙන් තිබූ ප‍්‍රතිමාව පසු කාලයේ කොල පැහැයට හැරී තිබුණේ ද කඅ නිසා ය. ප‍්‍රතිමාව නිම කර ඇත්තේ  එය නරඹන්නට පැමිණෙන්නන්ට ප‍්‍රතිමාව ඇතුළෙන් මුදුණටම නැගිය හැකිවන ලෙසය. ලිබර්ටි ප‍්‍රතිමාවේ සම්පූර්ණ බර මෙටි‍්‍රක් ටොන් 204 කි. එය හොඳින් වැඩුණු අප‍්‍රිකානු ඇතුන් 40 දෙනෙකුගේ බරට සමාන වේ. ප‍්‍රතිමාවෙ සිටින කාන්තාව පැළඳ සිටින සපත්තුවේ ප‍්‍රමාණය ‘879’ බව විශ්වාස කිරීමට පවා හැකි නොවේ. 
ලිබර්ටි ප‍්‍රතිමාවේ සිටින කාන්තාව අතින් ගෙන සිටින ගිනිසිළුවෙන් නිරූපණය වන්නේ Enlightenment නොහොත් අවබෝධය හෝ ආලෝකනය යන්නයි. මෙම ගිනි දැල්ල සාදා තිබෙන්නෙ කැරට් 24 දඹ රත්තරන්වලිනි. ඇගේ අනිත් 
අතේ තිබෙන පොත ඇමෙරිකාවේ නිදහස් කෙටුම්පතයි. ඇමෙරිකාව බි‍්‍රතාන්‍යයෙන් නිදහස ලැබූ 1776 ජුලි 4 දිනය මෙම කෙටුම්පතේ මුල් පිටුවේ සටහන් කර තිබේ. ඇය සිය හිසේ පැළඳ සිටින උල් 7ක් තියෙන ඔටුන්නෙන් නිරූපණය වන්නේ සප්ත මහා සාගරයයි. ප‍්‍රතිමාවේ සිටින කාන්තාවගේ පාදවල කැඞී ගිය දම්වැල් කැබලි දෙකක් පෙනෙන්නට තිබේ. ඉන් නිරූපණය වෙන්නේ ‘ඇමෙරිකානු ජාතිය වහල් බවින් මිදී සිටී’ යන්නයි. වර්තමානය වනවිට ලිබර්ටි ප‍්‍රතිමාව පිහිටා ඇති ලිබර්ටි දූපත සියලූ රෝග සඳහා නිරෝධානයන කලාපයක් බවට පත්කර තිබේ.
 
දුලංජලී මුතුවාඩිගේ

Page 5 of 7

IMAGE

මෙතේ බුදු පදවිය ලබන්නේ බැංකු කළමණාකරුවෙක්ද?

IMAGE 2017 Nov 17 12:13
ඔහු මධ්‍යම පළාතේ වාණිජ බැංකුවක කළමණාකරුවෙකි.  ඔහුගේ වයස අවුරුදු 45 ක් පමණ වේ. ක්‍රිස්තියානි...
Views - 1278

බොහෝ කලා කරුවන් තමන්ගේ පවුල් ජීවිත ගැන කියන්නේ බොරු

IMAGE 2017 Nov 16 11:31
වත්මන් ශ්‍රී ලාංකීය ජන සමාජයේ දික්කසාද වීම් සහ පවුල් අර්බුද පැන නැගීම සම්බන්ධයෙන් කලා...
Views - 2127

මුහුණුපොත ගැන ඔබ මෙතෙක් නෑසූ කතා

IMAGE 2017 Nov 16 09:44
‘ෆේස්බුක්’ කියන්නේ නම කියූ මණින් අද උපන් දරුවාගේ සිට සිහිකල්පනාවක් ඇති මහල්ලා දක්වාම...
Views - 2075

හැංගිමුත්තම් කරන අතරේ ඇඳ යටදී දැරියට අතවර කරලා

IMAGE 2017 Nov 15 09:26
හැංගි මුත්තම් සෙල්ලමක් අතරදී වයස අවුරුදු 10 ක වන පාසල් සිසුවියක දුෂණය කළ බව කියන 16 හැවිරිදි...
Views - 4910

ලිංගික උත්තේජන පෙති අකල්මරණවලට හේතුවක් ද?

IMAGE 2017 Nov 14 10:46
පුරුෂ ලිංගික උද්දීපනය සඳහා ගනු ලබන පෙති වර්ග වලින් අකල් මරණ සිදුවන බවට සමාජය පුරා පොදු...
Views - 4540

වික්ටර්ට අපහාස වෙන බව දන්නවා නම් මම හොඳ කෙළියක් කරනවා

IMAGE 2017 Nov 13 13:02
සිනමාවේ හැමදාමත් දුෂ්ටකම් කරන විල්සන් කරූ පසුගිය දවස්වල ඉරාජ්ගේ මියුසික් වීඩියෝ එකක රඟපාලා...
Views - 7324

Please publish modules in offcanvas position.

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd