Coss Ear2
lakbima.lk
COSS Ear 1

අපට තිබෙන්නේ ගැහැනු රස වින්දනය කොන් කරන විචාර කලාවක්ද?

ගැහැනු රස වින්දනය සහ පිරිමි රස වින්දනය කියල දෙකක් තියෙනවද? කාලයක් පුරාම කලා විචාර ක්‍ෂේත්‍රයේ ආධිපත්‍යය දැරුවෙ පිරිමින් නිසා පිරිමි රස වින්දනයට ගැලපෙන නිර්මාණවලට සංස්කෘතිය තුළ ආධිපත්‍යයක් හිමි වුණාද? ගැහැනු රස වින්දනය නිතරම හෑල්ලුවට ලක් කෙරුණද? මේ ගැන මට හිතුණු අදහස් ටිකක් මේ.
රස වින්දනයෙ මේ ගැටුම ගැන කතා කරන කොට අපිට පහසුවෙන් අදාළ කරගන්න පුළුවන් ක්‍ෂේත්‍ර දෙකක් ටෙලිනාට්‍ය සහ සිනමාව. මේ වෙනකොට ටෙලිනාට්‍ය බලන්නෙ වැඩි හරියක් කාන්තාවො කියන එක නිතර කියැවෙන කාරණයක්. 'මෝඩ ගෑනු' මෝඩ ටෙලිනාට්‍යවලට වහ වැටිල' වැනි චෝදනා නිතර අහන්න පුළුවන්. මේ චෝදනා, විවේචන වැඩිපුර එල්ල වෙන්නෙ පිරිමි විචාරකයින්ගෙන් සහ ඒ විචාර රාමුව තුළ සිතන පිරිමි ප්‍රේක්ෂකයින්ගෙන්. මේ විදියට  ටෙලි නාට්‍යවලට බණින අය අතරින් වැඩි දෙනෙක් පිරිමි විවේචකයින් වීමත්, අනික් අතට මේ ටෙලිනාට්‍ය නරඹන අය අතරින් වැඩි දෙනා කාන්තාවන් වීමත් තුළ අපි ඉහත කියපු ගැටුම දකින්න පිළිවන් කියලයි හිතෙන්නෙ. ටෙලි නාට්‍ය බොළඳයි, මෝඩයි, භාවාතිශයයි ආදී වශයෙන්  බොහෝ පිරිමි විවේචකයින් පහර දෙද්දී අනෙක් පැත්තෙන් කාන්තාවන් වැඩි වැඩියෙන් ඒවා නරඹන්න  ආකර්ෂණය වෙමින් සිටින බව පේනවා. මෙහෙම වන්නේ ඇයි? එයට හේතුව  කාන්තාවන්ගේ රස වින්දනය මෝඩ හෝ පිරිහුණු එකක්  වීමම ද, එසේ නැතිනම් පිරිමි රස වින්දනයට වඩා ඔවුන්ගෙ රස වින්දනය  වෙනස් එකක් වීම නිසා මතුවුණු ගැටලුවකුත් මෙතැන තියෙනවද? මං කියන්න යන්නෙ ලංකාවෙ පෙන්නන ටෙලි නාට්‍යවල කිසි වරදක් නැහැ කියන පටු අදහස නම් ‍නෙවෙයි, වෙනත් කාරණයක්. ටෙලිනාට්‍ය ගත්තෙ උදාහරණයක් හැටියට විතරයි. 
බොළඳයි, හැඟීම්බරයි, අධිනාටකීයයි කියන කලාව, පිරිමි රස වින්දනය මත හැඩගැසුණු විචාර කලාවක් තුළ කොන් කිරීමකට සහ ගර්හාවකට ලක් කෙරෙනවද කියන ප්‍රශ්නයටයි ප්‍රවේශ වෙන්න ඕන වුණේ.  
බොළඳයි, භාවාතීශයයි කියන ටෙලිනාට්‍ය සමග බැඳුණු කාන්තා රස වින්දනය පිරිහුණු එකක් ලෙස ‍ලේබල් කරන්නෙ පිරිමින් විසින් ආධිපත්‍යය දරනු ලබන, හැඟීම්වලට වඩා බුද්ධිමය වින්දනයට මුල් තැන දෙන විචාර මිණුම් දඬු පද්ධතියකට අනුවද? කලා විචාරය යන්න දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ පිරිමි රස වින්දනය අනුව සකස් වුණු එකක් නිසා ඒ මිණුම් දඬුවලට අනුව කාන්තා රස වින්දනය පිරිහුණු හෝ මෝඩ එකක් හැටියට කොන් කර දැමීමක් මේ තුළ ක්‍රියාත්මක වෙනව වෙන්න බැරිද? 
මට හිතෙන විදියට කාන්තාවන් වැඩි වශයෙන් ටෙලි නාට්‍ය වෙත ආකර්ෂණය වෙන්නෙ මෝඩකමකට වඩා ඔවුන්ගේ ඉහත කී වෙනස් සහ වඩාත් හැඟීම්වලට බර රස වින්දනය හා සමපාත වන යම් ගුණයක් මේ ටෙලි නාට්‍යවල  තිබෙන නිසාය කියන පැත්තෙනුත් මේ දිහා බලන්න පුළුවන් කියලයි. බොළඳ බව, භාවාතිශය බව, හැඟීම්වලට මූලිකත්වය දීම,  අධි නාටකීය බව වගේ  ලක්ෂණ මෙම ගුණය තුළ අන්තර්ගත දේවල් ලෙස දකින්න පිළිවන්. එම ගුණය බොහෝ විට පිරිමිවාදී විචාරකයින්ගේ රස වින්දනය සමග එකට යන ගුණයක් නොවෙයි.  උදාහරණයක් හැටියට, කාන්තාවන් සුළු දේකට වුණත් හඬන්න පුළුවන්. නමුත් පිරිමින් බලන්නෙ හඬන එක හැකි තරම් වළක්වා ගෙන 'පිරිමි බව' පෙන්නන්නයි. හඬන එක ඔවුන් දකින්නෙ බොළඳකමක්, ග්‍රාම්‍ය බවක්, දුර්වලකමක් හැටියටයි. මේ ලක්ෂණ දෙක තුළ තියෙන්නෙ ඔවුනොවුන්ට අනන්‍ය වූ එකිනෙකට වෙනස් ප්‍රතිචාර විධි දෙකක්.  සමහර විට මේ වෙනස පරිණාමය විසින් උරුම කරල දීපු වෙනසක් වෙන්නත් පුළුවන්. ගැහැනියක් සිය දරුවන් රැකබලා ගැනීමේදී ආදරය, සෙනෙහස ආදී හැඟීම් කලාපය ප්‍රබලවීම අවශ්‍යතාවක්. නැත්නම් මාස ගණනක් දරුවෙකු කුස දරා සිටීම සහ රැකබලා ගැනීම කරදරයක් බවට පත්වෙන්න පුළුවන්. නමුත් පිරිමියා ඊට වඩා (ආහාර සපයාගැනීම වගේ) පැවැත්ම හා බැඳුණු අභියෝග ජයගැනීම සඳහා බුද්ධිමය විසඳුම් සොයන කොට්ඨාශයක් හැටියටයි ගොඩනැගෙන්නෙ. මේක පරිණාමය ගැන අධ්‍යයනය කරන විද්‍යාඥයින්ද මතු කරන අදහසක්. මේ දෙකින් එකක් අනිකට වඩා උසස් කියල කියන්න පුළුවන්කමක් නැහැ. 
මේ ලක්ෂණ දෙක තුළ තියෙන්නෙ ඔවුනොවුන්ට අනන්‍ය වූ, එකිනෙකට වෙනස් ප්‍රතිචාර විධි දෙකක්.  ටෙලි නාට්‍යවලට මේ දෙගොල්ල  රස වින්දනය අතින් දක්වන එකිනෙකට වෙනස් ප්‍රතිචාර තුළ තියෙන්නෙත් මේ  වෙනස් වූ අනන්‍යතා දෙකේ පිළිබිඹුවක් ලෙස සලකන්න බැරිද? නමුත් කලා විචාරය තුළ කාලයක් තිස්සේම පිරිමින්  වැඩි ආධිපත්‍යයක් දැරීම නිසා කාන්තා රස වින්දනය විසින් දක්වනු ලබන ප්‍රතිචාරය බොළඳ, හැඟීම්බර, ග්‍රාම්‍ය, දුර්වල එකක් හැටියට ප්‍රතිරූපකරණයකට ලක් කරනව වෙන්න පුළුවන්. කලා විචාරය කියන්නෙ මතවාදී තලයේ කටයුත්තක්. ඉතිහාසයේ දීර්ඝ කාලයක් තුළ මතවාදී තලයේ ආධිපත්‍යය දැරුවේ පිරිමින්. කාන්තාවන්ට සමාජය තුළ, සංස්කෘතිය තුළ හිමිවුණු අඩු තැන, කොන් කිරීම ආදිය මීට හේතු වුණු බව රහසක් නොවෙයි.  මෙම පසුබිම තුළ කලා විචාරය වැනි මතවාදී ව්‍යාපාරවල තවමත් පිරිමි චින්තනයේ, පිරිමි රස වින්දනයේ බලය වැඩි වශයෙන් දකින්න පිළිවන් කියලයි මට හිතෙන්නෙ. බොළඳ නිර්මාණ, භාවාතිශය නිර්මාණ වගේ දේවල්  මෙම පිරිමින්ගේ බුද්ධි කේන්ද්‍රිය විචාර කලාව විසින් කොන් කරනු ලබන්නෙ මේ තත්ත්වය නිසාද? බොළඳ බව, හැඟීම්බර බව වගේ දේවල් මෝඩයි කියල කොන් කරනව ඇරෙන්න ඒවට ගැලපෙන විචාරවේදයක් ගොඩනැගෙන්නෙ නැත්තේ විචාර කලාව තුළ ඇති පිරිමි ආධිපත්‍යය නිසාද?
ටෙලිනාට්‍යවලින්  ‍පොඩ්ඩක් සිනමාව පැත්තට ගියොත්, හඳගම, ප්‍රසන්න වගේ අයගෙ, එහෙම නැත්නම් ලෙස්ටර්, පතිරාජ වගේ අයගෙ (එතරම් හැඟීම්බර නොවන, බුද්ධිවාදී වින්දනයක් ඉල්ලා සිටින) චිත්‍රපටි ගැන  ලියන්නෙ, කතා කරන්නෙ, ඒවා අගය කරන බව පෙන්නන්නෙ වැඩිපුර පිරිමි විචාරකයො, පිරිමි ප්‍රේක්ෂකයො.  කාන්තා පාර්ශ්වයට මේ චිත්‍රපට වැඩියම වින්දනීය වෙන්නෙ නැති බව මා හොඳින් නිරීක්ෂණය කරපු දෙයක්. හින්දි චිත්‍රපටවලට ඔවුන් ඊට වැඩිය කැමතියි. ඔවුන් වැඩිය කැමති හැඟීම් කේන්ද්‍ර කරගත්තු වින්දනයකට නිසා. නමුත් අධිපති සිනමා විචාර කලාව ඇතුළෙ හින්දි චිත්‍රපට කියන්නෙ බොහෝ විට  ගර්හිත කලාවක්. නමුත් මේ භාවාතිශය චිත්‍රපටවල වුණත් ඒ හැඟීම්බර බව, වින්දනීය බව, නාටකීය බව ඇති කරන්න විවිධ නිර්මාණශීලී, සෞන්දර්යාත්මක ශිල්ප ක්‍රම විශාල වශයෙන් භාවිත කරනව. ඒවායේ තිර රචනා අතර ඉතා නිර්මාණශීලී රචනා අපට හමු වෙනව. භාවාතිශය රඟපෑම ඉතා සියුම් තලවලට ගෙනියන රඟපෑම් අඩංගු වෙනව. නමුත් බොළඳ, හැඟීම්බර බව වැදගත් රසයක් බව පිළිිගත්තොත් විතරයි මේ නිර්මාණාත්මක බව අපිට අගය කරන්න පුළුවන් වෙන්නෙ. උදාහරණයක් හැටියට, ෂාරුක් ඛාන් මේ තරම් ආදරයට පාත්‍ර වෙන්න බලපාන හේතු ගැන බැරෑරුම් අධ්‍යයනයක් කරන්න අපි වැඩිය හිතන්නෙ නැත්තෙ බොළඳ/භාවාතිශය හැඟීම් ඇති කරන රංගනය වැදගත් රංගනයක් ලෙස පිරිමි විචාරවේදය පිළිනොගන්න නිසාද? 
සිනමාවට, ටෙලිනාට්‍යයට වගේම සාහිත්‍යය වගේ ක්‍ෂේත්‍රවලට අදාළවත් මේ කාරණය ගැන කතා කරන්න බැරිකමක් නැහැ. ජනප්‍රිය සාහිත්‍යය කියන එක අපේ විචාර කලාවෙන් පිටමං කරපු 'මෝඩ සාහිත්‍යයක්'. හැඟීම්වලට වඩාත් කිට්ටු රස වින්දනයක් තියෙන, කඳුළු සල සල චිත්‍රපට, ටෙලිනාට්‍ය බලන, නවකතා කියවන  කාන්තාවන් විචාර කලාවෙ ආධිපත්‍යය දැරුව නම් සමහර විට මේක කණපිට හැරෙන්න පුළුවන් ඔවුන් සමහර විට මේ භාවාතිශය කලාවට, බොළඳ කලාවට හරියන විචාරවේදයක් ගොඩ නගන්න පුළුවන්. 
මම මේ කිව්වෙ හදල ඉවර කරපු අදහසක් නොවෙයි. අපේ කලා විචාරය ඇතුළෙ මෙහෙම දේකුත් තියෙන්න පුළුවන්ද කියන ප්‍රශ්නය සාකච්ඡාවට යොමු කරන්නයි වුවමනා වුණේ.
එසේම කාන්තාවන් යනු බුද්ධිමය රසවින්දනයකට අසමත් පිරිසක් කියන පටු අදහසක් මෙයින් ගම්‍ය නොකෙරෙන බව සඳහන් කළ යුතුයි.
 
නිහාල් පීරිස්

 

IMAGE

නෙලා සමග ඔබ හමුවට එන බෙනට්ගේ පුතා

IMAGE 2018 Feb 25 14:21
අද වෙද්දී උදාර රත්නායක කියන්නේ නළුවෙක්ද? එහෙමත් නැතිනම් දේශපාලනඥයෙක්ද? නළුකම මගේ වෘත්තිය...
Views - 683

මගෙන් නම් සල්ලි ඉල්ලුවේ නෑ ඒත් මේ වගේ කතාවක් නම් කිව්වා

IMAGE 2018 Feb 25 14:08
මේ වෙද්දී ඉන්දිකාගේ කලා දිවිය දශක දෙකකටත් එහා ගිය එකක් නේද? ඔව්. මම මුලින්ම ක්‍ෂේත්‍රයට එකතු...
Views - 1246

රනිල් සල් සපු නා හැර ගියේ ඇයි?

IMAGE 2018 Feb 25 13:52
“සල් සපු නා” ටෙලි නාට්‍යයේ දැන් රනිල්ව දකින්නට ලැබෙන්නේ නැහැ. ඇයි ඒ ? මම තාවකාලිකව ‘සල්...
Views - 1083

තාත්තගේ අකමැත්තෙන් රඟපාන්න ආපු උපාසක අම්මා

IMAGE 2018 Feb 25 12:18
කොහොමද ඔබට අංජනා එහෙමත් නැත්නම් උපාසක අක්කා වෙන්න අවස්ථාව ලැබුණේ? මාව උපාසක අම්මා කළේ...
Views - 834

බසයේදී දුන් බොරු විවාහ පොරොන්දුවෙන් පවුල්ජීවිතේ 'හබක්'

IMAGE 2018 Feb 23 12:25
ඔහු අගනුවර ප්‍රසිද්ධ සමාගමක විධායක නිලධාරියෙකි. වයස අවුරුදු 40 ඉක්මවූ ඔහුට රූමත් බිරිඳක් සහ...
Views - 5519

අහිමි පෙම ඉල්ලා පෙම්වතියට ප්‍රසිද්ධියේ ගුටි ඇනලා

IMAGE 2018 Feb 23 10:42
පැරණි පෙම්වතියගෙන් අහිමි වූ ආදරය නැවත ඉල්ලා එය නොලැබුණු විට නාරාහේන්පිට ප්‍රදේශයේදී ඇයට...
Views - 3643

Please publish modules in offcanvas position.