Home    |    Daily Lakbima    |    Sunday Lakbima    |   Rajina |    Archive    |    Advertise With Us    |     Careers Email - [email protected] youtube
lakbima.lk
                                                                                        එසැනින් පුවත් | ගොසිප් | විශේෂ පුවත් | සුන්දර ලක්බිම | ව්‍යාපාරික පුවත්     

බුද්ධ ප‍්‍රතිමාවලට සිවුරු පෙරවීම පනතකින් තහනම් නෑ

පොළොන්නරු ගල්විහාර පිළිම වහන්සේට කළ සිවුරු පූජාව පිළිබඳව දිගින් දිගටම අදහස් දැක්වෙන අතර 2017.06.05 වන සදුඳා දින ලක්බිම පුවත් පතෙහි ඒ පිළිබඳව සාවද්‍ය පුවතක් පළ වී තිබිණි.
සිව්දෙසින් පැමිණෙන සැදැහැවතුන්ට වන්දනා කිරීමට සුදුසු පූජනීය පරිසරයක් පොළොන්නරුව තුළ ඇති විය යුතුය. අනුරාධපුරය වැ`දගෙන පොළොන්නරුවට පැමිණෙන සැදැහැවතුන්ට දැක ගැනීමට ලැබෙනුයේ නටඹුන්වලින් පිරි ස්මාරක සමූහයකි. හෙළ කලාකරුවන්ගේ විශ්මිත නිමැවුම් පුදුමයකැයි සංවේගය පළ කර පිටව යන තත්ත්වයට වෙහෙර විහාර පත් කළ යුතුද යන්න පිළිබඳව පුළුල්ව විග‍්‍රහ කර බැලිය යුතුය. රාජ රාජ මහාමාත්‍යාදීන් මහරහතන් වහන්සේලාගේ අනුශාසනා මධ්‍යයේ මේවා ඉදිකර ඇත්තේ මිනිසුන්ගේ වන්දනාමාන කිරීම් සඳහාමය.
වන්දනීය පසුබිමක් තුළ ඉදිවූ මෙම සුවිසල් නිර්මාණ අද නටඹුන් ගණයෙහි ලා පමණක් සැලකීම සංවේගයට හේතුවකි.  පුරාවිද්‍යා ස්මාරක ලෙස පවතිනවාට වඩා කළ යුත්තේ මෙම පුරාවස්තු වන්දනීය පසුබිමක් තුළ ආරක්‍ෂා කිරීමකි.  සැදැහැතියන්ගේ පුණ්‍ය සිතිවිලි ඉස්මතුවන වන්දනීය පසුබිමක පුරාවස්තු ආරක්‍ෂා වීමද විශ්වාසවන්තය.  නමුත් ආගමක් දහමක් නොඅදහන්නන්නට එය විකාරයකි.  බුදුන් වහන්සේට පූජාකළ උතුම් බුද්ධ චීවරය පිළිම වහන්සේට හානිදායක වන්නේ කෙසේද යන්න ප‍්‍රශ්නයකි.  බුදු පිළිමයකට සිවුරක් පෙරවීම තහනම් කොට ඇත්තේ කවර පුරාවිද්‍යා පනතකද? එවන් පනතක් ඇත්නම් වහාම එය අපටද පෙන්වන ලෙස දන්වනු කැමැත්තෙමු. එවැන්නක් හෝ නීතියක් ලෝකයේ කිසි තැනක නැත.  මෙය සාවද්‍ය ප‍්‍රචාරයකි.  බුද්ධගයාවේ පිළිම වහන්සේට සදාකාලිකව සිවුරක් පොරවා ඇත.  වසර 900ක් පැරණි කාම්බෝජයේ අන්ග් කෝ වට් විහාරයේ ශෛලමය පිළිම වහන්සේටද, චීනයේ මෙන්ග් සාන් බුද්ධ ප‍්‍රතිමාවටද මෙලෙසම සිවුරු පොරවා ඇත.  ගල් විහාර පිළිම වහන්සේට සෙත් පිරිත් සඡු්ඣායනය කොට හේවිසි පූජා පවත්වා සාධු නාද මධ්‍යයේ කළ සිවුරු පූජාව ආරක්‍ෂක අංශයෙහි සිටි නිලධාරීන් නොදුටුයේ මන්දැයි ලිපියෙහි අසා තිබුණි.  ඔවුන්ද මෙම උතුම් බුද්ධ පූජාවට සාධූකාර දී සම්බන්ධ වූ අතර පිළිම වහන්සේ මතට හානිදායක හා ගරුසරු නැතිව ගොඩ වූයේ පසුදින බුද්ධ  චීවරය සොරා ගත්තවුන් බව පමණක් කිව යුතුය.
වන්දනීයත්වයට සුදුසු ආගමික පරිසරයක් ගල්විහාර පුණ්‍ය භූමියෙහි නිර්මාණය වනවාට අකමැති ඇතැම් පිරිසක් තම බඩ වඩා ගැනීමේ අරමුණෙන් පුරාවිද්‍යා ස්මාරක සේ මේවා පෙන්වීමට උත්සහ දරමින් සිටී. ගල් විහාරය යනු පුරාවිද්‍යා දෙපාර්තමේන්තුවට හෝ ජාවාරම්කරුවන්ට අයත් භූමියක් නොවේ. බෞද්ධ කටයුතු කොමසාරිස්තුමා යටතේ ඇති ගල් විහාරය අස්ගිරි සංඝ සභාව සතු විහාරයකි.  විහාර දේවාලගම් පනතට අනුව සියලූ බලය පැවරී ඇත්තේ භික්‍ෂූන් වහන්සේලාටය.  විහාරයෙහි සංවර්ධනයට පූජාකළ ඉඩකඩම් අදටද එසේම පවතී.  උදේ, දවල්, හවස තේවාව පවත්වා හේවිසි නාද මධ්‍යයේ බුද්ධ පූජා කටයුතු සිදු කෙරෙනු ඇත. රාජකාරී කටයුතු සඳහා රජයෙන් වැටුප් ලබන හේවිසි කණ්ඩායම් පවා යොදවා ඇත .  එවන් පරිසරයක ගල් විහාරය පුණ්‍ය භූමියක් නොවන්නේ කෙළෙසකද?  මෙහි ආගමික පරිසරය යටපත් කිරීමට උත්සහ දරනුයේ තම ම`ඩිය තර කරගැනීමට වෙහෙසෙන ඇතැමුන්ය. ස`ගසතු දේපළ අයථා ලෙස පරිහරණය කිරීම ඉරහඳ පවතිනතාක්කල් බලූ කපුටන් වී ඉපදීමට හේතුවන කරුණු බව රජ කාලයේදී පවා සැලැකූ බව සෙල්ලිපි අදටද සාක්‍ෂි දරනු ඇත. වරක් පිළිම වහන්සේ දෝවනය කළ අවස්ථාවේ පිළිමය මතට කාන්තාවක් ගොඩ වූවායැයි අසත්‍ය ප‍්‍රචාර ගෙන ගිය මේ කණ්ඩායම කිරිවෙහෙර වහන්සේගේ සුදු හුණු ආලේප කිරීමට විරුද්ධව හ`ඩ නැගූහ.  නමුත් අද කිරිවෙහෙර වහන්සේ සාදු කාර මධ්‍යයේ වන්දනීයත්වයට පත්ව ඇත. එයම එහි ආරක්‍ෂාවටද හේතු වී ඇත. බාරහාර ඔප්පු කිරීමට මුදල් ලබා ගෙන කරන කි‍්‍රයාවක් සේ මෙය පෙන්වා දීම අමූලික බොරුවකි. බෞද්ධයා නාලිකාවෙන් කළ පිංකමේදී සිවුරක් පූජා කරන ලද්දේ මෛතී‍්‍රපාල සිරිසේන ජනාධිපතිතුමාගේ මූලිකත්වයෙනි. එදිනද මේ සියලූදෙනා පැමිණ සිටියහ.  එක් දිනකට පමණක් නොව තුන්සිය හැටපස් දවසේම මෙවන් පිංකම් සිදු කොට ලබා දිය යුත්තේ මෙම භූමියට වන්දනීය පරිසරයකි. පිං පෙට්ටියට සැදැහැතියන් දමන මුදල හොරා කන බෞද්ධ පිංකම් හෙලාදකින පූජනීයත්වය කෙලෙසීමට කටයුතු කරන අයට තම කි‍්‍රයාවේ බරපතළකම නොතේරෙනු ඇත.
දෙදහස් වසරක ප්‍රෞඩ ඉතිහාසයකට උරුමකම් කියන අභිමානවත් ජාතියක් ලෙස අපට ලෝකය  හමුවේ නොබියව පෙනී සිටිය හැක.  ඒ බෞද්ධ පරිසරයක ගොඩනැ`ගුණු පූජනීය නිර්මාණ තුළය.  බෞද්ධ සංස්කෘතියට අයත් නොවන එක`දු පුරාවස්තුවක් අප රට තුළ පෙන්විය නෙැහැකි තරම්ය.  මෙම බෞද්ධ උරුමය නැති කිරීමට අර අදින අයගේ පළමු පියවර එහි පූජනීයත්වය හා වන්දනීයත්වය කෙලෙසා දැමීමයි. අද කප්රුක් පූජාව රෙදි කච්චියක් සේ දකින මොවුන්ට උතුම් බුද්ධ චීවරය සිල්ක් රෙද්දක් වී හමාරය. ඉන් නොනවතින මොවුන් හෙට දිනයේදී අසනු ඇත්තේ ගමේ මිනිසුන් දානය මිල මුදල් දී පන්සල් හැදුවාට පන්සලෙන් ගමට ලැබෙන්නේ මොනවාද යන්නය.  අනතුරුව මිහිඳු  මා හිමියන්  අපට දුන්නේ මොනවාදැයි අසනු ඇත.  බුදුහාමුදුරුවන් අපට දුන්නේ මොනවාදැයි ඇසීමට පෙර මොවුන් නිහඩ කළයුතු නොවේද?

කන්දකැටියේ අත්‍ථදස්සි හිමි
ගල්විහාරය - පොළොන්නරුව

Add comment

ප්‍රතිචාර දැක්වීමේ කොන්දේසි : -
ප්‍රතිචාර දැක්වීමේදී පරුෂ වචන අපහාස කිරීම් ලිපියට අදාල නොවන ප්‍රතිචාර පල කිරීමෙන් වලකින ලෙස කරුණාවෙන් දන්වා සිටිමු.


Security code
Refresh

IMAGE

බත් පත බෙදාගන්නට මට සිටියේ ඔබ පමණි

IMAGE 2017 Oct 19 20:52
මිනිසත් බව ලැබිමට තමන් රැස් කළ කුසල් හේතුවන බව බෞද්ධ ඉගැන්වීමේ සඳහන් වේ. ආත්ම ගණනක්...
Views - 1630

සිසුවියන් තිදෙනෙකුගේ මුහුණු වලට ලිංගික 'ස්ප්‍රේ' විදලා

IMAGE 2017 Oct 19 10:56
දඹුල්ල ප්‍රදේශයේ පාසලක අටවන ශ්‍රේණියේ ඉගෙනුම ලබන සිසුවියන් තිදෙනෙකුගේ මුහුණු වලට එම...
Views - 2736

සරණාගත කඳවුරු වල කතුන් ලිංගික අතවර වලට

IMAGE 2017 Oct 18 13:35
ආපදා තත්වයන් යටතේ අවතැන්වන කාන්තාවන් හා ගැහැණු දරුවන්ට අනාරක්ෂිතම ස්ථානයක් වන්නේ සරණාගත...
Views - 1928

මගේ පෙම්වතිය රඟපාන්න කැමති නෑ - සජිත අනුත්තර

IMAGE 2017 Oct 17 12:52
ඔබට නළුකමට එන්නට පියා ලොකු ආලෝකයක් වුණා අනිවාර්යයෙන්ම ඔව්. ගෙදර කලා පසුබිමක් ඇති වන්නට මුල්...
Views - 1691

ලංකාවේ පළමු මෝටර් සයිකල් ලයිසන්කාරිය විමල නයනා

IMAGE 2017 Oct 17 00:21
ඇමෙරිකානුවෙක වූ නීල් ආම්ස්ටේ‍රා්න් සඳ තරණය කළ දා මුළු ලොවම ඒ සඳට ගිය මිනිසා ගැන කතා කරමින්...
Views - 2180

රවීන් දැක්කාම “බුදු අම්මෝ” කියලා ඔළුවේ අත ගහ ගත්තා

IMAGE 2017 Oct 15 18:43
හිමාලි සයුරංගි කියන ඔබ “සතුට” හා “දුක” කියන අත්දැකීම් දෙකට මුහුණ දෙන්නේ මොන විදියටද? ...
Views - 3401

Please publish modules in offcanvas position.