Home    |    Daily Lakbima    |    Sunday Lakbima    |   Rajina |    Archive    |    Advertise With Us    |     Careers Email - [email protected] youtube
lakbima.lk

                                                                                        එසැනින් පුවත් | ගොසිප් | විශේෂ පුවත් | සුන්දර ලක්බිම | ව්‍යාපාරික පුවත්     

ප්‍රේමයට එල්ල වූ බාධා නිසා අතීතය අමතක වූ යුවතියක්

විසිතුන් වියැති අවිවාහක තරුණියක වන උපේක්ෂා හිටිහැටියේ දැඩි මානසික අපහසුවකට පත් වූවාය. ඒ ගත වූ කාලය තුළ කළ කී බොහෝ දේ ඇගේ මතකයෙන් ගිලිහී යමින් තිබූ බැවිනි. ඒ තත්ත්වය යටතේ මවට, පියාට, පවු‍ලේ සාමාජිකයන්ට මුහුණ දීමට උපේක්ෂාට නොහැකි වූ අතර ඒ අනුව තම මිතුරු මිතුරියන් හමුවීමට ද ඇය කමෛන් බිය වූවාය. 
“ඔයාට මතකද අක්කා අපි පහුගිය ‍පෝයට බෙල්ලන්විල පන්සලට ගිය වෙලාවේ” උපේක්ෂාගේ නැගෙණියක එසේ කියන විට උපේක්ෂාට කිව හැකි වූයේ “අනේ මට මතක නැහැ නංගී” යන්න පමණි. “මොනවා ඔයාට අපි බෙල්ලන්විල ගියා මතක නෑ ?” යනුවෙන් සොයුරිය විශ්මයෙන් යුතුව විමසන විටද උපේක්ෂාට කීමට තිබුණේ “ඔව් මට මතක නෑ තමයි” යන්නය. 
මේ අන්දමින් උපේක්ෂා තුළ හදිසියේ හටගත් මෙම අමතක වීමේ ස්වභාවය ඇගේ සමීපතමයන්ට මුල දී විහිළුවක් සේ වැටහුණු අවස්ථා ද තිබිණ. එහෙත් ඇගේ පවු‍ලේ ඥාතීන් විසින් අවසානයේ නිගමනය කරන ලද්දේ උපේක්ෂාගේ මෙම අසාමාන්‍ය අමතක වීම කිනම් හෝ බරපතළ කායික රෝග තතත්ත්වයක මූලික ලක්ෂණයක් ලෙසය. ඊට හේතුව මොළයේ අභ්‍යන්තරික කායික අර්බුද සම්බන්ධ රෝග ලක්ෂණයක් ලෙසද මෙම අමතකවීම දක්නට ලැබිමය. 
ඒ අනුව දෙමාපිය වැඩිහිටියන් විසින් උපේක්ෂා පළමුව කායික වෛද්‍යවරයකු හමුවට පමුණුවන ලදී. එහිදී ඇගේ මූලික රෝග ලක්ෂණ විමසා සිටි වෛද්‍යවරයා ඇය සී.ටී. ස්කෑන් පරීක්ෂණයක් සඳහා ද යොමු කළේය. 
එහෙත් එමගින්ද කිසියම් කායික රෝගයක් පිළිබඳ ලක්ෂණයක් දැකිය නොහැකි වූ බැවින් වෛද්‍යවරයා ඇය මනෝ වෛද්‍යවරයකු වෙත යොමු කළේය. 
එහිදී පළමුව උපේක්ෂාගේ අසාමාන්‍ය අමතක වීම පිළිබඳව සවිස්තරාත්මකව කරුණු විමසූ මනෝ වෛද්‍යවරයා මෑත කාලයේ ඇය මුහුණ දුන් බරපතළ සිද්ධීන් සහ අත්දැකීම් පිළිබඳවද විමසා සිටියේය. රෝහ‍ලේ හෙදියක් පමණක් සිටියදී උපේක්ෂා තනිකොට ගනිමින් මනෝ වෛද්‍යවරයා කළ ප්‍රශ්න කිරීම්වලදී ඇය මෙලෙස පිළිතුරු දුන්නාය.  අවුරුදු පහක ඉඳලා එක්කෙනෙක් එක්ක මගේ සම්බන්ධයක් තිබුණා. එයා මට වඩා අවුරුදු දහයක් වැඩිමල්; ඒ වගේම මට දුර නෑකමකින් බාප්පත් වෙනවා; කොහොම නමුත් මුලදී එච්චර ගාණක් නැති වුණාට පහුවෙනකොට මට ඒ සම්බන්ධය නැති කර ගන්න  බැරි වුණා. ඒත්, මං එයාට කිව්වා අපි දෙන්නාගේ මේ සම්බන්ධයට අපේ ගෙවල්වලින් කීයටවත් කැමැත්ත ලැබෙන්නේ නැහැ කියලා. එතකොට එයා කිව්වා අපි පස්සේ ඒකට මොකක් හරි විසඳුමක් හොයමු එතකම් මේ විදිහට ආශ්‍රය කරමු කියලා”
ඒ කෙසේ හෝ මේ අතරතුර කිසියම් කරුණක් මුල් කොට උපේක්ෂාගේ දෙමාපියන්ට සේම ඇගේ පෙම්වතාගේ දෙමාපියන්ට ද මෙම රහස දැන ගැනීමට ලැබෙනුයේ ඔවුන් ද විස්මයට පත් කරමිනි. ඉන් මහත් සේ කිපුණු උපේක්ෂාගේ පියා ඇගේ වයස ගැනවත් නොතකා ඇයට පහර දී තිබිණ. ඒ එම සම්බන්ධය පිළිබඳව ඇසීමෙන් හටගත් මානසික කම්පනය ද මුල් කර ගනිමිනි. මේ තත්ත්වය යටතේ මෙම ආසාමාන්‍ය ප්‍රේමය පිළිබඳව එම පෙම්වතාගේ පවුලටද දන්වා ඔවුන් සමග ඇති සියලු ඥාති සම්බන්ධතා අතහැරීමට ඒ වන විට උපේක්ෂාගේ පවු‍ලේ ඥාතීන් තීරණය කොට තිබිණ. මේ අනපේක්ෂිත සිදුවීම සම්බන්ධයෙන් තම පෙම්වතාට දන්වා සිටීම උපේක්ෂාගේ එකම අරමුණ වූ අතර එහෙත් ඉන්පසු දිගින් දිගටම ඔහු දුරකථනයෙන් සම්බන්ධ කර ගැනීමටද උපේක්ෂාට නොහැකිවිය. 
“එයාව දිගින් දිගටම ෆෝන් ලයින් එකට ගන්න බැරි වුණාම මට තේරුණා මාව ටිකෙන් ටික වෙනම ලෝකෙකට ඇදිලා යන බවක්  ඊට පස්සේ මම ඉන්නේ කොහෙද? කරන්නේ මොනවද ? මේ වගේ දේවල් අමතක වුණා. ඊට දවස් දෙකකට විතර පස්සේ එයාම මට ෆෝන් කරලා ඔයා බය නැතුව ඉන්න; අපි දැනට නිස්සද්ද වෙලා පස්සේ මොකක් හරි තීරණයක් ගමු කිව්වා.’ ඒත් එයාගේ ඒ කීමෙන් මගේ හිත හැදුණේ නැහැ. මගේ හිතේ තිබුණු අනාරක්ෂිත බව ඒ විදිහටම පැවතුණා. ඊට පස්සේ මම තව තවත් ඒ ගැන කල්පනා කරනකොට පහුගිය කා‍ලේ සිද්ධි පැටලෙනවා වගේ මට දැනුණා. ඒ එක්කම මගේ මතකය බොඳවෙන බවකුත් මට දැනුණා. පස්සේ ඒ සිද්ධිය විතරක් ‍නෙවෙයි පහුගිය කා‍ලේ හුඟක් සිද්ධි මට අමතක වෙනවා වගේ දැනුණා. තවමත් ඒ තත්ත්වය එහෙමමයි” උපේක්ෂා කීවාය. 
ඇගේ වත්මන් මානසික ස්වභාවය, ඇය පිළිබඳ සෙසු තොරතුරු සහ ඇගේ එම ප්‍රකාශය පදනම් කරගත් මනෝ වෛද්‍යවරයා උපේක්ෂාගේ මොළයේ සී.ටී. ස්කෑන් පරීක්ෂණ වාර්තාවද පරීක්ෂාකොට ඇයට වැළඳී ඇත්තේ විඝටන විස්මෘතිය (dissociative amnesia) නම් මානසික අර්බුදය බව තීරණය කොට ඒ සඳහා ප්‍රතිකාර නියම කරන ලදී. තමන්ට මුහුණ දීමට නොහැකි ගැටලු අර්බුද හමුවේ එම ගැටලුකාරී පසුබිම පිළිබඳ මානසික පළායාම විඝටන විස්මෘත පලායනය (dissociative fugue) සහ විඝටන විස්මෘතිය ලෙසින් හැඳින්වෙන බවද ඔහු උපේක්ෂාට සහ ඇගේ වැඩිහිටියන්ට පහදා දීමෙන් පසුව ඇය තුළ පවතින මෙම තත්ත්වය මුළුමනින්ම පහව ගොස් ඇය ප්‍රකෘතිමත් වූවාය.
 
ගාල්ල කරාපිටිය ශික්ෂණ රෝහ‍ලේ විශේෂඥ මනෝ වෛද්‍ය රුමි රූබන් (M.B.B.S.) M.D.Psy විසඳුම් ඉදිරිපත් කරයි.
 
සටහන - දමයන්ති ගමගේ 

මස් මාළු පිසෙන සුවඳ දරාගත නොහැකි තරුණ මවක්

නිර්මාංශාහාරයෙන් යැපෙන පවුලක වැඩිමල් දියණිය වූ විවේකා විවාහ වී දැනට වසර දෙකකි. එහෙත් ඇය විවාහ වූ පවු‍ලේ සාමාජිකයෝ සාමාන්‍යය පරිදි මස් මාළු අනුභවයට පෙළඹී සිටියහ. මේ තත්ත්වය මත මුලදී විවේකාට තම සැමියාගේ නිවසේ ජීවත්වීම බෙහෙවින් අසීරු වූයේ ඇයම පවසන අන්දමට එම නිවසේ පිඟන් කෝප්පවල පවා මස්මාළුවල ‘පිළීගඳ’ රැඳී තිබූ නිසාය.  එහෙත් පසුකාලීනව සැමියාගේ දැඩි පෙරැත්තය  මත විවේකා එම ගන්ධය දරා සිටීමට පෙළඹුණ මුත් ඒවා සම්බන්ධ කිසිදු ප්‍රියමනාප බවක් ඇගේ සිත තුළ නොවිණි.
තම විවාහ දිවිය පරිපූර්ණත්වයට පත් කරමින් විවේකා ගැබ් ගන්නේ ඔය අතරය. ඇගේ එම ගැබ් ගැනීමත් සමග උදෑසන වමනය ඔක්කාරය ආදී මුලික ගැබිනි ලක්ෂණ පහළ වූ අතර ගැබිනි බවේ මූලික ලක්ෂණයක් වන ආහාර අරුචියද ඇය කෙරෙන් දක්නට ලැබිණ. එහෙත් එම ආහාර අරුචියේ විශේෂිත ලක්ෂණයක් වූයේ මස් මාළු කරවල ආදී මාංශමය ආහාර  ගන්ධය ‘මුළුමනින්ම ඇයට පිළිකුල් සහගත වීමය. එම පිළිකුල කොතෙක්ද යත් අහල පහළ නිවසක එවන් මාංශමය ආහාරයක් පිසීමේදී  දැනෙන ආඝ්‍රාණය පවා ඇයට දැරිය නොහැකි විය. මේ තත්ත්වය කතෛක් බරපතළ වීද යත් විවේකාගේ මෙම තත්ත්වය සලකා බලා එම නිවසේ මස් මාළු, කරවල ආදිය පිසීම පවා මුළුමනින්ම අත්හිටුවන ලදී.
කෙසේ හෝ ගැබිනි කාලය සම්පූර්ණ වීමෙන් පසුව විවේකා හුරුබුහුටි නිරෝගී පුතණුවකු මෙලොවට බිහි කළාය. ඒ සම්බන්ධයෙන් විවේකාගේ මව පවසා සිටියේ දරුවා කුස තුළ සිටි අවදියේදී විවේකාට මස් මාළු කරවල ආදි මාංශමය ආහාර මුළුමනින්ම පිළිකුල් සහගත වීමට හේතුව එම දරාවා මහා පින්කාරයකු වීම නිසා බවය.
කෙසේ හෝ දරු ප්‍රසූතියෙන් පසුවද විවේකා තුළ පැවැති එම මස් මාංශ පිළිකුල එලෙසින්ම පැවැතීම ඇගේ සැමියාට සේම ඔහුගේ පවු‍ලේ සාමාජිකයන්ට තරමක ගැටලුවක් විය. ඊට හේතු වූයේ දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ සාමාන්‍ය පරිදි මස් මාළු අනුභවයට පෙළැඹී සිටි විවේකාගේ සැමියාගේ පවු‍ලේ හිතවතුන්ට විවේකා නිසා අකමැත්තෙන් වුව නිර්මාංශාහාර වීමට සිදුවීමටය.
එහෙත් දරුවාට වසරක් සපරීමෙන් පසුවද විවේකා තුළ මස්, මාළු, කරවල ආදිය සම්බන්ධයෙන් පවතින ආසාමාන්‍ය පිළිකුල කිසියම් රෝගී තත්ත්වයක් නිසා බවට අනුමාන කළ විවේකාගේ සැමියා ඇතුළු ඔහුගේ පවු‍ලේ සාමාජිකයෝ ඇය කායික රෝග විශේෂඥයකු වෙත යොමු කළහ. එහිදී ඒ සඳහා ඉවහල්වන හෝමෝන පරීක්ෂාවක් කර වූ කායික රෝග
විශේෂඥවරයා විවේකා තුළ එවන් අසාමාන්‍යතාවයක් නොමැති බව තහවුරු කිරීමෙන් පසුව ඇය මනෝ වෛද්‍යවරයකු වෙත යොමු කළේය.
එහිදී විවේකාගේ වත්මන් මස් , මාළු කරවල අරුචිය සහ ඒ සම්බන්ධ අතීතය පිළිබඳව කරුණු විමසූ මනෝ වෛද්‍යවරයා කුඩා කාලයේ සිට පැවැති එම මස්, මාළු , කරවල ගන්ධය පිළිබඳ සංවේදීතාව ගැබිනි සමයේදී වඩාත් තීව්‍රව දැකීම සාමාන්‍ය තත්ත්වයක් බවද පැවැසීය. එහෙත් ඉතා කලාතුරකින් පසුව ගැබිනි සමයේ සිරුරේ ඇති වූ හෝමෝන විෂමතාවයක් නිසා ආහාර සම්බන්ධයෙන් පවත්නා අධි සංවේධී බව එලෙසම  පැවැතිය හැකි බව පෙන්වා දුන් වෛද්‍යවරයා විවේකා තුළ එවැනි තත්ත්වයක් නොමැති බවද පෙන්වා දුන්නේය.
එසේ නම් ඇය කෙරෙහි බලපෑ මස්, මාළු, කරවල ආදිය පිළිබඳ දැඩි පිළිකුලට හේතු වී ඇත්තේ කුමක්ද? විවේකා කුඩා කාලයේ සිට මස්, මාළු, කරවල පිළිකුල් කරන නිර්මාංශාහාරික පවුලක සාමාජිකාවක වීම මත ඒවායේ ආඝ්‍රානය පවා පිළිකුල් සහගත බවට මානසික පෙළඹුමක් කුඩා කාලයේ ඇගේ මනැසේ ධාරණය වී ඇත. එවිට ‘පිළී ගඳ’ යනුවෙන් හැඳින්වෙන   එම තත්ත්වයන් හිදී ඇය ඊට දැඩි ප්‍රතිරෝධයක් එල්ල කිරීම ස්වාභාවිකය. බාලවියේදී යම් යම් කරුණු සම්බන්ධයෙන් මෙලෙස දැඩි මානසික ඇනවුම් සිත  තුළ ධාරණය වීම මත වයසින් වැඩීමත් සමග ඒවා කෙරෙහි දැඩි මානසික විරෝධයක් ඇතිවීමද ස්වබාවිකය. එවන් තත්ත්වයක් යටතේ විවාහ දිවියට එළැඹීමෙන් පසු විවේකා තම සැමියාගේ රුචිය මත මස් මාංශ පිසෙන ගන්ධය සීමාන්තික දරා සිටීමට පෙළඹී ඇතත් ගැබිනි සමයේ ඇති වූ ස්වභාවික ෙජෙවමය තත්ත්වයන් යටතේ ඇයට යළිත් මස් මාංශ පිසෙන ගන්ධය දරා සිටීම එපා වී ඇති බව පෙනෙයි. එහෙත් දරු ප්‍රසූතියෙන් පසු ගැබිනි සමයේ ඇය තුළ පැවැති හෝමෝන විෂමතාව සමනය වුවද  එතෙක් තාවකාලිකව යටපත්ව තිබූ මස් මාංශ පිසීමේ ගන්ධය කෙරෙහි පැවැති ස්වභාවික පිළිකුල යළි ඉස්මතු වී ඇත. එහෙදී ඇයට ගැබිනි සමයේ මස් මාංශ මෙලෙස පිළිකුල් වීමට උපදින දරුවා මහා පිනැත්තකු වීම සහ සාම්ප්‍රදායික විශ්වාස ඇගෙ මනස තුළ පැලපැදියම්වීමද යම් අයුරකින් බලපාන්නට ඇත.
කෙසේ හෝ සෑම මිනිසකු තුළම තමන් කැමැති සහ අකමැති ආදී වශයෙන් ආහාර වර්ගීකරණය තිබේ. එය ස්වභාවික තත්ත්වයකි. එහෙත් කිසියම්  ආහාරයක සුවඳ දැනීමේදී පවා අධි සංවේධිතාවයක් පළ වීම  එම සාමාන්‍ය තත්ත්වය ඉක්මවා යාමකි.
එබැවින් මස්, මාළු, කරවල ආදිය  ආහාරයට ගැනීම සහ නොගැනීම කෙසේ වෙතත් ඒවා පිසින සුවඳ දැනීමේදී මනසින් දැඩි ප්‍රතිරෝධයක් එල්ලවීම පෞරුෂ, පවුල්, ප්‍රජා සහ සමාජ සබඳතාවයන් පළුඳු කරවන්නක් බව විවේකාට වටහා දුන් මනෝ වෛද්‍යවරයා එම අධිසංවේදීතාවය දුරලන ඥානක චර්යාත්මක චිකිත්සාවක්  කෙරෙහි විවේකා යොමු කරවන ලදී. එම මානසික ගැටලුවෙන් අත්මිදුණු විවේකාට සාමාන්‍ය දිවි පවෛතක් ගත කළ හැකි වූයේ ඉන් පසුවය.

විශාඛාවගේ නංගී ඉපදිලා

විශාඛා මහෝපාසිකාවගේ නංගී ඉපදිලාලු. පාසල් ගුරුවරියක වන අමාලිට මීට මාස කිහිපයකට ඉහත එම ප්‍රවෘත්තිය අසන්නට ලැබුණේ එම පාස‍ලේම ගුරුවරියකගෙනි.‘ ඒ මොන බහුබූත කතාවක්ද? කොහොමද අපි එහෙම කියන්නේ2’ අමාලි ඇසුවේ විස්මයෙනි.
‘අපි දන්න තරමින් නම් විශාඛා මහෝපාසිකාවට සහෝදරියක් හිටියා කියලා බණ ‍පොතකවත් නෑ’
එහි සිටි තවත් ගුරුවරියක කීවාය
‘ඒකම තමයි අනේ කියන්නේ ? බණ ‍පොතේ නැති වුණාට එහෙම ඉඳලා තියනවානේ. පුදුමේ කියන්නේ ඔය කියන ගෑනු කෙනා විශාඛාව ගැන හැම තොරතුරක්ම අකුරක් නෑරම මතකයෙන් කියනවානේ. නමුත් එයාට එකම එක සැරයයි බුදු හාමුදුරුවෝ බැහැ දකින්න ලැබිලා තියෙන්නේ. මොකද ඒ කා‍ලේ එයාගේ  පුරුෂයා බ්‍රාහ්මණ ආගමේ කෙනෙක් නිසා  ජේතවනාරාමයට යන්න දීලා නැහැ. නමුත් මෙයා බුදු හාමුදුරුවන්ගේ විස්තර එහෙමත් අකුරක් නැතුව කියනවානේ. ඒ වගේම තමයි එයා කියන බණත්. ඔන්න දැන් එයාට සමහර පන්සල්වල බණටත් ආරාධනා කරනවලු.  එම අපූරු චරිතය පිළිබඳ කී ගුරුවරිය කීවාය.
‘සංසාරේ ගැන එහෙම හිතෙන හිතෙන දේවල් කියන්න අපිට බැහැ. ඒ වගේ දෙයක් විස්තර කරන්න  නම් බුදු කෙනෙක්ම ඉන්න ඕනේ කියලයි බුදු බණේ තියෙන්නේ. අමාලි කීවාය.
ඒ කෙසේ හෝ ඊට පසු දිනයෙක විශාඛාවගේ නැගණිය ලෙසින් තමන් හඳුන්වා ගන්නා කාන්තාව එම ප්‍රදේශයේ සමිතියක්ම විසින් ධර්ම දේශනාවක් සඳහා කැඳවා ගන්නා ලදුව අමාලිගේ පාස‍ලේ ගුරුවරියන් කිහිප දෙනෙක්ද එම දම් දෙසුම ඇසීමට ගියහ.
‘මොනවා වුණත්  එයා කියන දේවල් නම්  එක දිගට පැය ගාණක් වුණත් අහගෙන ඉන්න පුළුවන්. එයා විශාඛාවත්්  එක්ක පුංචි කා‍ලේ වැලිබත් උයපු හැටි හරිම ලස්සනට විස්තර කරනවනේ. ඒ විතරක්ද? එයා අර  විශාඛාවගේ ගුණ ගැන ලියැවුණු කවි ටික අහගෙන ඉන්නකොට කනට මී පැණි ගලනවා වගේ. එම දම් දෙසුම ඇසීමෙන් පසු පාස‍ලේ සෙසු ගුරුවරියෝ එලෙස කතා බහ කරලු අමාලි අසා සිටියේ දැඩි කම්පාවකිනි.
ඉහත සඳහන් සිදුවීමට අතිශයින් සමාන සිදුවීම් මේ වන විට අප රටේ බොහෝ ප්‍රදේශ වලින් අසන්නට ලැබේ. රාවණා රජුගේ නැගණිය වශයෙන් තමන් හඳුන්වා ගන්නා කාන්තාවක ගුප්ත ශාස්ත්‍ර මුවාවෙන් ජනතාව මුලා කරමින් සිටින අතර විහාර මහා දේවිය සහ ඇහැ‍ලේ‍පොළ කුමාරිහාමි යළි ඉපදී ඇති බවටද  ආරංචි පැතිර යමින් පවතී.
 සාමාන්‍ය ජනතාවඅතිශය විස්මය ජනක සිදුවීම් වන මේවායේ ඉතා පැහැදිලි මනෝ විද්‍යාත්මක, මනෝ වෛද්‍ය විද්‍යාත්මක සමාජ මනෝ විද්‍යාත්මක සහ සමාජ විද්‍යාත්මක පැතිකඩ ඇති බව එම ක්‍ෂේත්‍රයටත් සම්බන්ධ පිරිස් දකිති. එහෙත් ඒ කරුණු සාමාන්‍ය ජන සමාජය වෙත සම්ප්‍රේෂණය වනුයේ ඉතා මඳ වශයෙනි.
කිසියම් පුද්ගලයකු තමන් තුළ මෙවන් අසාමාන්‍ය පෞරුෂයක් ඇති බව ලොවට ප්‍රකාශ කරන ප්‍රධානතම අරමුණ වනුයේ එමගින් අන්‍යයන් රැවටීම පිණිසය. ඒ ඔස්සේ තමන් වෙත සුවිශේෂ සමාජ අවධානයක් යොමු කර ගැනීම ඔවුන්ගේ   අරමුණ බවට සැක නැත. එසේම  ඒ ඔස්සේ තමන් වෙත කීර්තියක් සේම මිල මුදල්ද නොමඳව ගලා එන බව  ඔවුහු දනිති.
ඒ හාරුණු කොට  විවිධ මානසික ගැටලු මානසික අර්බුද සහ මානසික රෝග ලක්ෂණ වශයෙන්ද ඇතැමුන් මෙබඳු අසාමාන්‍ය ප්‍රකාශ සිදු කරන අවස්ථා තිබේ.
අසමාන්‍ය රෝගය නම් වන මානසික රෝගී තත්ත්වය ඒ අතුරින් එකකි. මෙය මෝහාබාධ ගණයට අයත් රෝගයක් වන  මින් පෙළෙන්නවුන් සෑමවිටම තමන් තම සැබෑ පෞරුෂයට වඩා ඉහළ පෞරුෂයකින් යුතු අයෙකු යැයි  සිතති. ඔවුන් එසේ සිතනුයේ අවංකවමය. බොහෝ විට මතුපිටින් සාමාන්‍ය ජීවිතයක් ගත කළද එම සිතුවිල්‍ලේ දී ඔවුන් අසාමාන්‍ය ලක්ෂණ පළ කරති. නිදසුනක් ලෙස තමන් සීතාවක රාජසිංහයන් යැයි සිතා සිටින පුද්ගලයකු පවුල් ප්‍රජා සමාජීය වශයෙන් මතුපිටින් සාර්ථක ජීවිතයක් ගත කළ හැක. එහෙත් කිසියම් අයකු දැන් සීතාවක රාජසිංහ රජු දැන් මෙලොව නැතැයි කිවහොත් ඒ  තැනැත්තා ඉදිරිපත්ව  සීතාවක රාජසිංහයන්ගේ වාර්තමාන  ස්වරූපය තමන් බව පවසනු ඇත. මෙය  භින්නෝන්මාද රෝග භාණ්ඩයට අයත් රෝගයක් සේ සැලකේ.
මීට අමතරව ක්ෂිජතනාව නම් රෝගයේ ලක්ෂණයක් ලෙසද තමන් හට පමණ ඉක්මවන  වටිනාකමක් ආරෝපණය කර ගැනීමට යමකුට පුළුවන. එ එම රෝගය නිසා මොළයේ ඇතිවන ෙජෙව රසායනික අධික ක්‍රියාකාරීත්වය නිසාය. මෙහිදී මෙවන් දැඩි විශ්වාස තුළ  එල්බ ගන්නවුන් ඒවාට එරෙහිවන්නවුන් කෙරෙහි ප්‍රචණ්ඩකාරී ලෙස කටයුතු කිරීමටද පුළුවන.
මනැසේ ඇතිවන ගැටුම්කාරී තත්ත්වයන් මුල්කොට හටගන්නා විඝටනය  නම් මානසික අර්බුදය මත ස්වකීය පෞරුෂයෙන් ඉවත්වන සමහරුන් ඉවත්ව අන් අයකු ලෙසින් සමාජය හමුවේ පෙනී සිටීමටද  පුළුවන. මනෝ වෛද්‍ය විද්‍යාවේදී මෙය හැඳින්වෙන්නේ  විඝටන අනන්‍යතා ආබාධය  යනුවෙනි.
තම සාමාන්‍ය පෞරුෂයෙන් යුතු සමාජයට මුහුණ දිය නොහැකි අර්බුද තත්ත්වයන් යටතේ සමහරකු එම අර්බුදයෙන් අත්මිදීම පිණිස තම ස්වභාවික පෞරුෂයට වඩා ප්‍රබල පෞරුෂයකින් සමාජය හමුවේ පෙනී සිටීම මෙහිදී දකින්නට පුළුවන.
ඒ කෙසේ හෝ ඉහත සඳහන් අයුරින් අසාමාන්‍ය ප්‍රකාශ කරන්නවුන් සායනික පරීක්ෂාවට ලක් කළහෝත් විවිධ පුද්ගලයන් සමාජය හමුවේ මෙලෙසඅන්‍ය පෞරුෂයන්ගෙන් පෙනී සිටීමට සැබෑ හේතුව වටහා ගැනීමට මනෝ වෛද්‍යවරුන්ට හැකිවනු ඇත. එමෙන්ම ඒ සඳහා වන විධිමත් ඖෂධ සහ මනෝ චිකිත්සක ප්‍රතිකාර මගින් එම අසාමාන්‍යතා සමනය කිරීමටද ඔවුනට හැකියාව ලැබෙනු ඇත.

සටහන දමයන්ති ගමගේ  

පිටසක්වල ආක්‍රමණයන් ගැන බිය වූ යුවතියක්

පසුගිය දහ නවවනදා අලුයම වෙනදා මෙන් ප්‍රබෝධයෙන පිබිදීමේ හැකියාවක් හංසනී තුළ නොවිණි. ඊට හේතුව පෙරදා රාත්‍රියේ එක් මොහොතක්වත් නින්ද නොගිය බැවිනි.  එමෙන්ම තම සිරුර උණ ගතියකින් පෙළෙන්නාක් මෙන්ද හංසනීට දැනිණ.
සාමාන්‍යයෙන් පසුගිය කාලයේ තරමක උදේ‍යා්ගයෙන් යුතුව රැකියාවට ගිය හංසනීට මෙවන් අපහසුවකට මුහුණපෑමට සිදු වූයේ පෙරදා රාත්‍රී පිටබැද්දර ප්‍රදේශයේ වෙසෙන ඇගේ මිතුරියක දුන් දුරකථන ඇමැතුමක් නිසාය.
‘අනේ හංසනී දැන් ටිකකට ඉස්සරවෙලා අපේ පැත්තේ අහසෙන් මහ අමුතුම සද්දයක් ඇවිත් ඒ එක්කම ලොකු එළියකුත් පැතිරිලා ගියා. මට හිතෙනව අර ඔයා හැම තිස්සෙම  කියනව වගේ පිටසක්වල ජීවීන් අපේ  පෘථිවිය ආක්‍රමණය කරනවාද කියලත්. ඔයාලත් දැක්කද ඒ වගේ අමුතුම එළියක්. ලොකු සද්දෙකුත් එක්කම. දුරකථනයෙන් නැගුණු මිතුරියගේ එම ප්‍රකාශය  
ළමැදට  වැදුණු හී පහරක් මෙන් හංසනීට තදින්ම දැනුණි. ඊට හේතුව වූයේ පිටසක්වල වෙසෙතැයි පැවැසෙන  පෘථිවියේ ජීවත්වන මිනිසුන්ට වඩා ප්‍රබල ජීවීන් පිරිසක් විසින් කිනම් හෝ මොහොතක පෘථිවිය ආක්‍රමණය කරනු ඇතැයි යන භීතිකාවය. ඒ අනුව මිතුරිය විසින් එලෙස අනතුරු අඟවන ලද්දේ  තම ජීවිතයට සේම මුළුමහත්  ලෝකයටම සිදුවිය හැකි බිහිසුණුම නස්පැත්තිය පිළිබඳව යැයි හංසිනීට සිතිණ. ඒ අනුව එම ‘බිහිසුණු පුවත’ කණ වැකුණු සැනින් මුළු ශරීරයම දරඳඩු වන්නාක් මෙන් හංසිනීට  දැනුණු අතර ඉන්පසු එක දිගට කිහිප වරක්ම වැසිකිලි යාමේ අවශ්‍යතාවයක්ද  ඇයට දැනිණ. 
‘මට නම් හිතන්නෙම ඔය පිටසක්වල ජීවීන්ගේ ප්‍රහාරයක් කියලා. දැන් අපි මොකද කරන්නේ? කාටද කියන්නේ? ඉන්පසු හංසනී තම මවට එසේ කන්කෙඳිරි ගාන්නට වූවාය.
‘ඕක ඉතින් ඔයා හැමදාම කියන විකාර කතාවක්නේ දුවේ. අනික එහෙම දෙයක් තියනවානම් ටී.වී රෝඩියෝවල හරි කියනවනේ. ඒ හින්දා  ඔය බොරු මනස්ගාත ඔළුවෙන් අයින් කරගෙන ගිහින් නිදාගන්න. අවසානයේ හංසනීගේ මව ඇයට තරවටු වශයෙන් කීයේ තම දියණියගේ සිතුවිලිවල කිසියම් අසාමාන්‍ය බවක් ඇතැයි යන්න මනාව වටහා ගනිමිනි.
 එහෙත් එම අතිශය පීඩාකාරී සිතුවිල්ල මනැසේ දරාගෙන නිදි යහනට පිවිසි මුත්  එදින  රෑ  තුන්යම පුරාවට හංසිනීට නින්දක් නොවීය. එමෙන්ම රැයේදී ඇති වූ මානසික පීඩාවට  අමතර තියුණු කායික පීඩාවක්ද තමන් වෙත එළැඹී ඇති බවකඇයට හැගිණ. පසුදා හිමිදිරිය වනවිට ඇයට රැකියාව පවා මුළුමනින්ම එපා වී තිබුණේ එම තත්ත්වය යටතේය.
ඒ කෙසේ හෝ එලෙස රාත්‍රියේ මහත් ආලෝකයක් නංවමින් පුපුරා යන ලද්දේ අභ්‍යවකාශයෙන් පැමිණි උල්කාශ්මයක් බව සැක කෙරෙන වගක් පසුදා දහවල් වනවිට මාධ්‍ය මගින් ප්‍රචාරය කෙරිණ.  එහෙත් ඒ බව පිළිගැනීමට සුදුසු මානසිකත්වයක් හංසිනී තුළ නොවීය. ඒ නිසාම ඇගේ ෙදෙනික චර්යාව මුළුමනින් වෙනස් වූ අතර සිත තුළ රජයන භීතිය නිසා නිවසින් පිටතට පැමිණීමට පවා හංසිනී අකමැති වූවාය.
අවසානයේ හංසිනී තුළ පවත්නා මෙම දැඩි මානසික පිඩනය නිසාම මවගේද පෙළැඹවීම මත ඇය මනෝ වෛද්‍යවරයකු වෙත යොමු වූවාය. 
මේ වගේ දේවල් යම් යම් පුද්ගලයන්ගේ පෞරුෂ, මානසික සාධක, මානසික අර්බුද වගේම මානසික රෝග නිසාත් ඇති වෙන්න පුළුවන්. හංසනී පරීක්ෂා කළ මනෝ වෛද්‍යවරයා කීය.
සමහරුන්ගේ පෞරුෂ ලක්ෂණවලට අනුව මනැස තුළට ඇතුළුවෙන හැඟීම් ආවේග සම්බන්ධයෙන් අතිශය සංවේදී වෙනවා. උදාහරණයක් හැටියට ඒ වගේ කෙනෙක් කවුරුන් හරි එක්ක තරහ වුණොත් ඒ තරහ වුණු තැනැත්තාව පෙන්නන්නම බැරුව යනවා. ඒ වගේ තමයි පිටසක්වල ජීවීන් මේ ලෝකේ ආක්‍රමණය කරන්න පුළුවන් කියා විශ්වාසය දැඩිව හිතේ ධාරණය කරගෙන ඉන්න කෙනෙක් ඔය විදියේ ආරංචියකින් බරපතළ විදිහට   කැළඹෙන්න පුළුවන්. වෛද්‍යවරයා කීය. ඒ වගේම මොකක් හරි හදිසි ආපදාවකින් බරපතළ විදිහට මානසික කම්පනයක් ඇති වුණු කෙනෙකුට පසුකාලීනවත් මානසික අර්බුදයක් විදිහට පැන නගින්නට පුළුවන්. ඒක අපි හඳුන්වන්නේ පශ්චාත් 
ක්ෂනික ආතති ආබාධය (Past traumatic stress disorder) කී මනෝ වෛද්‍යවරයා පසුව මෙසේද කීය.
‘ඔය අතරේ සමහරුන් යම් යම් දේවල් ගැන දරන වැරදි විශ්වාස මුල් කරගෙන ඇතිවන මෝහාබාධ  ( deluslonal disorder) නම් රෝග තත්ත්වය නිසාත් මේ වගේ තත්ත්වයක් ඇති වෙන්න පුළුවන්. ඒ රෝග තත්ත්වයේදී වුණත් මේ වගේ ආරංචි මාධ්‍ය මගින් පැතිරෙන කොට ඒ රෝග තත්ත්වය උග්‍ර අතට හැරෙන්න පුළුවන්.  මීට අමතරව  භින්නෝන්මාදය (Schizophrenia) වගේ සයිකෝසීය රෝගවලදීත් මේ වගේ වැරදි විශ්වාස (Delusion) සිතේ ඇති වෙන්න පුළුවන්. ඒ වගේම ඒවගේ අයගේ හිත් ඇතුළේ පිටසක්වල ජීවීන්ගේ රුප මායාත්මක  (Illusion) සහ භ්‍රාන්ති (hallucination) වශයෙනුත් මැවී පෙනෙන්න පුළුවන්. 
කෙසේ හෝ මෙහිදී හංසිනී තුළ වූයේ කුඩාකල විද්‍යා ප්‍රබන්ධ ආදිය කියැවීමේදී දැන ගන්නට ලැබුණු පිටිසක්වල ජීවීන් පෘථිවිය ආක්‍රමණය කළ හැකිය යන මනඃකකල්පිතය යථාර්ථවාදයක් බවට පත්කර ගැනීම නිසා මනැසේ පැලපදියම් වූ අනිසි බියක් බවත් ඊට  හංසනීගේ ලද බොළඳ පෞරුෂය ඉවහල්වී ඇති බවත් තීරණය කළ මනෝවෛද්‍යවරයා ඥනක චර්යාත්මක ප්‍රතිකාර ( Cpgnitive behviour therapy) නියම කරන ලද අතර ඒ වනවිට පැන නැගී තිබූ විශාද රෝග (Depression) තත්ත්වය සඳහා ඖෂධීය ප්‍රතිකාරද නියම කරන ලදී.
 
ගාල්ල කරාපිටිය ශික්ෂණ රෝහ‍ලේ විශේෂඥ මනෝ වෛද්‍ය රුමි රූබන් (M.B.B.S.) M.D.Psy විසඳුම් ඉදිරිපත් කරයි
 
සටහන - දමයන්ති ගමගේ

අලුත ගෙනා මනාලිය හෙරක්

නදීකාගේ බාල සොයුරා විවාහ වීමෙන් පසු සිය මනාලිය කැන්දාගෙන ආවේ නදීකා වෙසෙන මහගෙදරටමය. ගම්පහට නොදුරු ව්‍යාපාරික පවුලක වැඩිමල් දියණිය වූ අලුත් මනාලිය, යසිතා නදීකාගේ සොයුරාගේ පමණක් නොව නදීකාගේද ආඩම්බරයට හේතුවිණි. ඒ ඇය සතුව පැවැති දකින කාගේත් සිත් ඇදගන්නා රූප සම්පන්තියයි. එමෙන්ම ඉතා අවිහිංසක විනීත ගති පැවැතුම් ඇත්තියක වන නව මනාලිය යසිතා ඉතා කෙටි කලකින් පවු‍ලේ සැමගේ මෙන්ම අහල පහළ ඥාති මිත්‍රාදීන්ගේත් සිත් දිනා ගැනීමට සමත් වූවාය.
දිනක් නදීකා අසල්වාසි කාන්තාවන් කිහිප දෙනකු සමග පවත්වාගෙන  යන සීට්ටුවක් සඳහා දිය යුතු රුපියල් පන්දහසේ නෝට්ටුවක් නිවසේ කෑම  මේසය  මත තබා විනාඩි කිහිපයකට ඉන් ඔබ්බට ගියාය. එහෙත් නදීකා අතිශය විස්මයට පත් වූයේ ආපසු එනවිට එම රුපියල් පන්දහසේ  නෝට්ටුව අතුරුදන්ව තිබිම නිසාය. ඒ මොහොතේ නිවස තුළ සිටියේ නදීකාගේ මව, යසිතා සහ නිවසේ වැඩ කටයුතුවලට උදව් වීමට පැමිණෙන අසල්වැසි තරුණයෙකු පමණි. එහෙත් ඒ තරුණයා ඉතා අවංක අයකුබව නදීකාගේ පවු‍ලේ සැවොම දැන සිටියහ.
'බලන්නකෝ නංගි' මම රුපියල් පන්දාහේ කොළේ මේ මල්වාස් එකටත් යට කරලා ගියේ.  බැරිවෙලා හරි හුළඟටවත් යයි කියලා ඒත් බලන්නකෝ  බහිරවයා ගිල්ලා වගේ  මේකටත් වුණු දෙයක් ,
කිසිවක් සිතාගත නොහැකි නදීකා තම  නෑනන්ඩිය වන සයිතාට කීවාය. 'ඒක නේන්නම් අක්කේ බලන්නකෝ' යසිතා කීයේ එපමණකි. ඒ කෙසේ හෝ ඊට දෙසතියකට පමණ පසු නදීකාට සහ ඇගේ මවට දුරබැහැර ඥාතියකුගේ අවමංගල්‍යයකට යෑමට සිදුවිය. එවිට නිවසේ ඉතිරි වූයේ  නදීකාගේ බාල සොයුරා සහ ඔහුගේ බිරිඳ යසිතාය. ඒ අනුව පිටස්තරයෙකු නොමැති බැවින් නිවසේ අල්මාරිය ආදිය ඇගුලු දමා යාමේ තේරුමක් නැතැයි ඔවුහු සිතූහ. 
එහෙත් එම ගමන ගොස් ආපසු පැමිණි ඔවුන්ට දින කිහිපයක් තුළ  වසර ගණනක් අල්මාරියේ ආරක්ෂිතව තිබූ බොහෝ දේවල් අඩු බව ඔවුනට දැකගත  හැකිවිය. නදීකාගේ මල්වර මඟු‍ලේදී ඇයට පළඳවන ලද කරාබු කූට්ටමද අතුරුදන් බඩු අතරේ විය.
'එකත් එකටම මේ ගෙරදට මොකක් හරි අමනුෂ්‍ය දෝෂයක් ඇති. අපි සාස්තරයක්වත් අහන්න යමුද?' නදීකාගේ මව ඇසුවේ කිසිවක් වටහා ගත නොහැකි ලෙසිනි.
'මට නම් හිතෙන්නේ අම්මේ වෙන දෙයක්' ඊට සෘජු පිළිතුරක් නොදුන් නදීකා කීවාය. 'ඔය  හොරකම් කරන්නේ වෙන කවුරුවත් ‍නෙවෙයි යසිතා. ඒක එයාට අතහැර ගන්න බැරි පුරුද්දක්.
නදීකා  සිය මවට කීවාය. ඇය කී අයුරින්ම නිවසේ සිදුවන සොරකම් සියල්ලටම වගකිව යුත්තේ යසිතා බව පසුව කාටත් වැටහිණ. ඉතා ගුණ යහපත් බවක් පළ කළ යසිතා තුළ මෙවැනි පහත් පුරුද්දක් ඇති වූයේ කෙසේද?
 අන්‍යයන්ගේ දේ තමන් සතු කර ගැනීමේ ආශාව මිනිස් තිරිසන් සැමට එකසේ ‍පොදු සත්ව ගතියකි. එහෙත් මිනිසුන්  මිනිසුන්ගේ මනැස් තුළ කුඩා කාලයේ සිටම රෝපණය වන  ලැජ්ජාබිය ආචාර ධර්ම, ශිෂ්ටත්වය ආදී හේතූන් මත අනුන්ගේ දේවල් නොවිධිමත් ලෙස තමන් සතු කර ගැනීමේ ස්වභාවික ආශාව පාලනය වෙයි. ඒ සඳහා ආගමික ඉගැන්වීම්වලින් ලැබෙනුයේ නොමඳ පිටුවහලකි. සාමාන්‍ය  තත්ත්වය එසේ වුවත් ඇතැම්  පුද්ගලයන් එය අතිික්‍රමණය කරමින් සොරකම්වලට යොමුවෙනු දක්නට පුළුවන. පුද්ගලයා සතු ගති  සිරිත්, මානසික අර්බුද සේම මානසික රෝගී තත්ත්වයන්ද ඒ සඳහා බලපායි. අන්‍යයන්ගේ දේවල් සොරකම් කිරීම වරදක් නොවන බවට කුඩා කාලයේ යමකුට ඒත්තු ගියහොත් ඒ තැනැත්තා වැඩිවිය පත්වීමත් සමග එම අදහස් මනැසේ  ධාරණය වනු ඇත. එමෙන්ම සමහර දරුවන් කුඩා කල කරනු ලබන සොරකම් මාපියන් විසින් සෘජුව හෝ වක්‍රව අනුමත කරන අවස්ථාද තිබේ. එවන් තත්ත්වයක් යටතේද ළමා මනැස තුළ 'සොර සිතක්' ඇති වි දරුවාගේ මානසික වර්ධනයත් සමග ඒ සොර සිතද වර්ධනය විය හැක. එය ඉතා නරක තත්ත්වයකි.
මීට අමතරව ජීවිතයේ නොයෙක් අවස්ථාවල ඇති වූ දැඩි ආර්ථික පීඩනයන් සිත තුළ රෝපණය වීම නිසාද හෙඳින් හෝ නරකින් අන්‍යයන්ගේ දේවල් ගත යුතුය යන හැගීිම මනැස තුළ රෝපණය  වීමට පුළුවන.  විවිධ සමාජයන් තුළ සොරමැරකම් වංචා දූෂණ බහුල වනුයේ එබැවිනි. මිනිසුන් තුළ පවත්නා දිලිඳු බව නිසා සමාජයේ සොරමැරකම් වංචා දූෂණ බහුල වන බවත් ඉන් සමස්ත සමාජයම පිරිහෙන බවත් බෞද්ධ ඉගැන්වීමකි. දීඝ නිකායේ කූටදත්ත සූත්‍රය මගින් එය තහවුරු කර ගත හැකිය. ඒ හැරුණු කොට යමක් දුටු සැනින් ඒ පිළිබඳව හට ගන්නා ආශාව මුල්කොට ගැනීම් ආවේගයන් පාලනය කරගත නොහැකිව එය ආරම්භ කිරීමට සිත් දෙන චෞරෝන්මාදය (Klptomania) නම් රෝගී තත්ත්වයක් තිබේ. එය ආවේග  පාලන ආබාධ (Impuise Controidasodrder) ගණයට වැටෙයි.
ඒ කෙසේ හෝ කුඩා කාලයේ සිට සිත තුළ තිබිය යුතු ලැජ්ජා බය, ශිෂ්ටාචාරය පිළිබඳ  ගැලපීම අතික්‍රමණය කොට යමක් මෙසේ සොරකමකට පෙළඹීමට ඉහත සඳහන් එක් හේතුවක් හෝ හේතු කිහිපයක් මුල් වීමටද පුළුවන. එබැවින් තම පෞරුෂයට, ආත්ම ගෞරවයට. පවුල්, ප්‍රජා සහ සමාජ සබඳතාවයන්ට හානි පමුණුවන මෙවන්  'සොර සිතක්' යමකු තුළ ඇතිවේ නම් මනෝ වෛද්‍යවරයකු මුණ ගැසී ඒ පිළිබඳව කීමෙන් එම අවාසනාවන්ත තත්ත්වය පිටුදැකීමට පුළුවන.
 
ගාල්ල කරාපිටිය ශික්ෂණ රෝහ‍ලේ විශේෂඥ මනෝ වෛද්‍ය රුමි රූබන් M.B.B.S. M.D.Psy විසඳුම් ඉදිරිපත් කරයි
IMAGE

සැමියාගේ බිමත්කම සහ නොගැළපීම නිසයි විවාහය බිඳ වැටුණේ

IMAGE 2017 Nov 23 13:33
තිලකා රණසිංහගේ ජීවිතයේ වඩාත්ම සතුටු වූ අවස්ථාව හා වැඩියෙන්ම දුක් වූ අවස්ථාව සිහිපත් කරන්න...
Views - 3869

ලංකාව හැර ගිය නතාෂා ආපහු ඇවිත් කියපු කතාව

IMAGE 2017 Nov 23 08:03
නතාෂා පෙරේරා පහුගිය කාලයේ වැඩිපුර දකින්නට ලැබුණේ නැහැ. ඒ ඇය තමන්ගේ ආදරණීය සැමියා ප්‍රිහාන්...
Views - 3615

55 වියැති බැංකු ලොක්කා 29 කන්තෝරු නෝනා සමඟ 'හනිමූන්' ගිහින්

IMAGE 2017 Nov 22 12:50
බැංකුවක උසස් නිලයක් දරන පනස්පස් හැවිරිදි සිය සැමියා වසර ගණනාවක් තිස්සේ විසිනව හැවිරිදි රජයේ...
Views - 6695

අහසේ සිට බිමට පනින එස්.ටී.එෆ්. යුවතියෝ

IMAGE 2017 Nov 22 10:55
අම්පාර උහන ගුවන් ධාවන පථයෙන් අහසට නැඟගත්, එම්. අයි. 17 වර්ගයේ හෙලිකොප්ටරය  නිලඹර දෙපළු කරමින්...
Views - 4121

මිහිදුම සහ වැස්ස ගැන 'කාලගුණ විද්‍යාවෙන්' බොරු කී‍වේ ඇයි?

IMAGE 2017 Nov 22 10:43
මේ දිනවල අළුයම් කාලයේ අගනුවර ඇතුළු ප්‍රදේශ රැසක දැඩි මිහිදුම් තත්ත්වයක් දක්නට ලැබුණු බව...
Views - 2559

මුගාබේගේ බිරිඳ ද පක්ෂයෙන් නෙරපයි

IMAGE 2017 Nov 21 09:37
වසර 37  ක කාලයක් සිම්බාබ්වේ දේශය පාලනය කළ රොබට් මුගාබේ නිවාස අඩස්සියට ගනිමින් හමුදාව එරට...
Views - 3363

Please publish modules in offcanvas position.

Web Analytics