lakbima.lk
2017-03-17 ඇමෙරිකා ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.150.32 , විකුණුම් මිල රු154.17 | බි‍්‍රතාන්‍යය පවුම ගැනුම් මිල රු.184.90 , විකුණුම් මිල රු191.29 | යුරෝ යුරෝපය ගැනුම් මිල රු.160.89 , විකුණුම් මිල රු.167.08 | ස්වීස් ප‍්‍රෑන්ක් ගැනුම් මිල රු.149.89 , විකුණුම් මිල රු.155.90 | කැනඩා ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.112.23 , විකුණුම් මිල රු.116.68 | ඔස්ට්‍රේලියා ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.114.35 , විකුණුම් මිල රු.119.49 | සිංගප්පූරු ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.106.67 , විකුණුම් මිල රු.110.61 | ජපානය යෙන් ගැනුම් මිල රු.1.3185 , විකුණුම් මිල රු.1.3688 |

ජනප්‍රිය හොලිවුඩ් නිළි ඇන්ජලීනා ජොලීට London School of Economics කියන අධ්‍යාපන ආයතනය මහාචාර්ය පදවියක් ප්‍රදානය කරලා. ඒ ඇය දිළිඳු දරුවන්ගේ යහපත වෙනුවෙන් ක්‍රියා කරන සමාජ සේවිකාවක් නිසයි. ඇන්ජලීනාට දරුවෝ හය දෙනෙක් ඉන්නවා. ඔවුන්ගෙන් හතර දෙනෙක්ම ඇය විවිධ රටවල අනාථ කඳවුරුවලින් හදාගන්න ගත් දරුවන්. ඒ වගේම ඇය මාස්පතා ඇමෙරිකන් ඩොලර් ලක්ෂයක විතර මුදලක් අනාථ දරුවන්ගේ අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් වියදම් කරනවලු. ඉතින් මේ ගැන සලකා බලපු  London School of Economics ආයතනය “Women, Peace and Security” කියන ටයිට්ල් එක යටතේ ඇන්ජලීනාට මහාචාර්ය පදවිය ප්‍රදානය කරලා. දැන් ඉතින් ඇය නිකන්ම නිකන් ඇන්ජලීනා ජොලී ‍නෙවෙයි, මහාචාර්ය ඇන්ජලීනා ජොලී.

බ්‍රිතාන්‍යයේ දෙවනි එළිසබෙත් රැජිනගේ වයස දැන් අවුරුදු 91කටත් කිට්ටුයි. ඒ නිසා වෙන්න ඇති ඇයට තමන්ගේ අවමංගල උත්සවය ගැන මතක් වෙලා තියෙන්නේ. මේ ගැන මතක් වුණු එළිසබෙත් රැජින එයාගේ අවමංගල උත්සවය සිදුවිය යුතු ආකාරය ගැන බොහොම පැහැදිලිව සටහන් කරලා ඇගේ නීතිඥවරයා භාරයට පත්කරලා.
ඇය මේ වැඩේ කරලා තියෙන්නේ මාර්තු මාසෙ මුල් සතියේ. මේ ගැන The Guardian කියන සඟරාවේ කතුවරයා ටිකක් මතභේදාත්මක අදහසකුත් ඉදිරිපත් කරලා තිබුණා. ඔහු කියන විදියට නම් එළිසබෙත් රැජින අවසන් හුස්ම හෙළලා පැය 24ක් තුළ ලන්ඩන් බ්‍රිජ් නමින් ප්‍රසිද්ධ වුණු ලන්ඩන් නගරයේ දැවැන්ත පාලම කඩා දැමීමේ කුමන්ත්‍රණයක් තියෙනවාලු. ඒක කරන්නේ එළිසබෙත් රැජිනගේ මියයාම බ්‍රිතාන්‍යයට වටිනා සම්පතක් අහිමිවීමක් බව හඟවන්නලු.
ඉතින් එළිසබෙත් රැජින තමන්ගේ අවමංගල උත්සවය ගැන සඳහන් කරපු සටහනේ පවුම් කෝටි ගණනක් වටිනා ලන්ඩන් පාලම විනාශ කර දමන්න කියලා ලියපු එක ගැන බ්‍රිතාන්‍යයන්ට තියෙන්නේ පුදුමයක් කියලත් ඔහු කියනවා.

එක්සත් රාජධානිය (සාමාන්‍යයෙන් හැඳින්වෙන ආකාරයට මහා බ්‍රිතාන්‍යය) යනු රටවල් සතරක එකමුතුවෙන් සැදුණු රාජ්‍යයකි. එම රටවල් වන්නේ එංගලන්තය, වේල්සය, ස්කොට්ලන්තය සහ උතුරු අයර්ලන්තය යන සතරයි. වසර තුන්සිය ගණනක් තිස්සේ මෙම රටවල් සතර එකම රාජ්‍යයක් ලෙස පවතියි. නමුත් මේ වනවිට මෙම රටවල් සතරින් එකක් වන ස්කොට්ලන්තය බ්‍රිතාන්‍යයෙන් වෙන්ව ස්වාධීන රාජ්‍යයක් වීම සඳහා කිසියම් සූදානමක් පෙන්නුම් කරමින් සිටියි.
මීට පෙරද එක් අවස්ථාවක, එනම් 2014 වසරේ ස්කොට්ලන්තය බ්‍රිතාන්‍යයෙන් නිදහස් වීම අරමුණු කරගත් ජනමත විමසුමක් පවත්වන ලද මුත් එවර ඡන්දදායකයන් බහුතරයක් ඡන්දය දුන්නේ ‘නිදහස එපා’ යැයි කියමිනි. ස්කොට්ලන්තය දිගටම මහා බ්‍රිතාන්‍යය තුළ සිටිය යුතුය යන තීරණය වෙනුවෙන් එදා ඡන්ද දායකයන්ගෙන් සියයට 55ක් ඡන්දය දුන්හ.
දැන් ස්කොට්ලන්තය බ්‍රිතාන්‍යයෙන් වෙන්වීමට සැරසෙන්නේ දෙවැනි වතාවටයි. මෙවර ඊට පසුබිම් වන්නේ බ්‍රිතාන්‍යය යුරෝපා සංගමයෙන් වෙන් වීමට (බ්‍රෙක්සිට්) සූදානම්වීමත් සමග ඇති වී තිබෙන ගැටලු වගයකි.
බ්‍රිතාන්‍යය යුරෝපා සංගමයේ සාමාජිකත්වයෙන් ඉවත් වීමට සැරසෙන්නේ පසුගිය වසරේ ජුනි 23 වැනි දින එරට පැවැති ජනමත විචාරණයකට අනුවය. බ්‍රිතාන්‍යය යුරෝපා සංගමය තුළ සිටිය යුතුද නැද්ද යන්න විමසා පවත්වන ලද මෙම ජනමත විචාරණයේදී ජනතාව ඡන්දය දුන්නේ  යුරෝපා සංගමයෙන් වෙන් විය යුතුය යන මතය වෙනුවෙනි. මෙම ක්‍රියාදාමයේ ඊළඟ පියවර ලෙස ඉහත ජනමත විචාරණයෙන් ලැබුණු  තීන්දුව බ්‍රිතාන්‍ය පාර්ලිමේන්තුවෙන්ද අනුමත විය යුතු විය. පසුගිය පෙබරවාරියේ ඒ පිළිබඳව පාර්ලිමේන්තුවේ ඡන්ද විමසීමක් පැවැති අතර එහිදීද තීරණය වූයේ බ්‍රිතාන්‍යය යුරෝපා සංගමයෙන් වෙන් විය යුතු බවයි. ඒ අනුව බ්‍රිතාන්‍ය රජය දැන් යුරෝපා සංගමයෙන් වෙන්වීමේ නිල ක්‍රියා පටිපාටිය ආරම්භ කිරීමට සූදානම් වෙමින් සිටියි. මෙහිදී බ්‍රිතාන්‍යය සහ යුරෝපා සංගමය අතර ඉදිරි කාලයේදී කටයුතු සිදුවන්නේ කෙසේද යන්න සම්බන්ධයෙන් අලුත් ගිවිසුම් ආදිය ඇති කරගත යුතු වෙයි. ස්කොට්ලන්තය බ්‍රිතාන්‍යයෙන් වෙන්වීමේ වුවමනාව දෙවැනි වරට පෙන්නුම් කරන්නට ගත්තේ මෙම පසුබිමත් සමගය.
බ්‍රිතාන්‍යය යුරෝපා සංගමයෙන් වෙන්වීම සඳහා පැවැති ඉහත කී ජුනි 23 ජනමත විචාරණයේදී එංගලන්තයේ සහ වේල්සයේ ජනතාව අතරින් වැඩි පිරිසක් ඊට පක්ෂව ඡන්දය දුන්නද, ස්කොට්ලන්තයේ සහ උතුරු අයර්ලන්තයේ බහුතර ජනතාවක් මේ වෙන්වීමට කැමති වූයේ නැත. ස්කොට්ලන්ත ඡන්දදායකයන්ගෙන් සියයට 62ක් ඡන්දය දුන්නේ බ්‍රිතාන්‍යය තව දුරටත් යුරෝපා සංගමය තුළ සිටිය යුතුය යන මතය වෙනුවෙනි. මේ අනුව බ්‍රෙක්සිට් යනු ස්කොට්ලන්තයේ වැඩි දෙනෙකුගේ කැමැත්ත අනුව සිදුවන්නක් නොවේ. ස්කොට්ලන්ත ආණ්ඩුවේ ප්‍රධානියා හෙවත් පළමු ඇමැතිවරිය (First Minister)  වන නිකොලා ස්ටර්ජන් දැන් ස්කොට්ලන්තය බ්‍රිතාන්‍යයෙන් නිදහස් වියයුතු යැයි පවසන්නේ මෙම පසුබිම මත පිහිටමිනි.
ඇය අදහස් කරන්නේ ස්කොට්ලන්තය තව දුරටත් යුරෝපා සංගමය සමග වැඩි සහයෝගිතාවක් ඇතිව කටයුතු කළ යුතු බවයි.  විශේෂයෙන්ම ස්කොට්ලන්තයේ ආර්ථික අවශ්‍යතා ඉටුවනු ඇත්තේ එසේ කිරීමෙන් පමණක් බව ඇයත්, රටේ වැඩි දෙනෙකුත් සිතන බැව් පෙනේ. ඒ නිසා බ්‍රිතාන්‍යය යුරෝපා සංගමයෙන් වෙන්වූවාට ස්කොට්ලන්තය යුරෝපා සංගමයෙන්, විශේෂයෙන් එහි ඒකීය වෙළෙඳ‍පොළෙන් වෙන් කිරීමට ස්කොට්ලන්ත ආණ්ඩුව තුළ කැමැත්තක් නැතිබව පෙනී යයි. ස්කොට්ලන්තය බ්‍රිතාන්‍යයෙන් වෙන්වීම සඳහා ජනමත විචාරණයක් පැවැත්වීමට සූදානම් වන්නේ ප්‍රධාන වශයෙන්ම මේ නිසා යැයි පැවැසිය හැකිය.
නමුත් ස්ටර්ජන්ගේ මෙම අරමුණ ඒ ආකාරයෙන්ම ඉටු වනු ඇත්ද යන්න සැක සහිතය. ඊට හේතුව නම් ස්කොට්ලන්ත වැසියන් බහුතරයක් යුරෝපා සංගමය තුළ සිටීමට කැමති වුවද ස්කොට්ලන්තය මේ අවස්ථාවේ බ්‍රිතාන්‍යයෙන් වෙන් වනවාට කැමැති වනු ඇතැයි බලා‍පොරොත්තු විය නොහැකි බැවිනි. 2014දී නිදහස වෙනුවෙන් පැවැති ජනමත විචාරණයෙන් ද පැහැදිලිව පෙන්නුම් කළේ එයයි. ඇයගේ අවාසියට සිටියහැකි තවත් සාධකයක් වන්නේ (ඉහත බ්‍රෙක්සිට් ජනමත විචාරණයේදී) ස්කොට්ලන්තයේ ඡන්ද දායකයන්ගෙන්ද තුනෙන් එකක් පමණ දෙනා බ්‍රෙක්සිට් තීන්දුවට කැමති වීමයි. එනම් ඔවුන් සිටින්නේ බ්‍රිතාන්‍යය සිටින ස්ථාවරයේම බවයි.  මෙවැනි සාධක නිසා මේ අවස්ථාවේ ස්කොට්ලන්තය බ්‍රිතාන්‍යයෙන් වෙන්ව නිදහස් වීමේ යෝජනාවක් කෙතරම් දුරට සාර්ථක වනු ඇතිද යන්න බොහෝ දුරට අවිනිශ්චිත බව පෙනේ.
සමහර විට ස්ටර්ජන් මෙවැනි ජනමත විමසුමක් පිළිබඳව අදහස මතු කරන්නේ වෙනත් අරමුණකින් වීමටද පිළිවන. බ්‍රෙක්සිට් ක්‍රියාදාමය සම්බන්ධයෙන් ඇයගේ ආණ්ඩුව සහ අගමැතිනි තෙරේසාගේ බ්‍රිතාන්‍ය මධ්‍යම ආණ්ඩුව අතර පසුගිය කාලයේ ඇති වූ ගැටුම් සහගත තත්ත්වයන් ගැනද මෙහිදී සලකා බැලීම වැදගත් වෙයි. ස්ටර්ජන් නිතරම චෝදනා කළේ යුරෝපා සංගමයෙන් වෙන්වීමේදී එම සංගමය සමග ඇති කරගන්නා කොන්දේසි  ආදිය සකස් කිරීමේදී මධ්‍යම ආණ්ඩුව ස්කොට්ලන්තයේ වුවමනා එපාකම් ගැන එතරම් සැලකිල්ලක් නොදක්වන බවටය. බ්‍රිතාන්‍යය යුරෝපා සංගමයෙන් වෙන්වීමේ ගිවිසුම් සකස් කිරීමේදී මධ්‍යම රජය ස්කොට්ලන්තයේ අවශ්‍යතා ගැන මීට වඩා අවධානය යොමු කළ යුතුය යන්න ස්ටර්ජන්ගේ මෙන්ම ඇය නියෝජනය කරන ස්කොට්ලන්ත ජාතික පක්ෂයේ (Scottish National Party)  ද අදහස බව පෙනේ. ඒ නිසා දැන් ස්ටර්ජන් නිදහස පිළිබඳ ජනමත විචාරණයක් ගැන අදහසක් ඉදිරියට ගෙනෙන්නේ එමගින් අගමැතිනි තෙරේසා ගේ මධ්‍යම ආණ්ඩුව වෙත පීඩනයක් එල්ලකර බ්‍රෙක්සිට් ගිවිසුම්වලට අදාළව ස්කොට්ලන්තයේ ඉහත කී අපේක්ෂාවන් ඉටු කර ගැනීමේ අදහසින් වීමටද පිළිවන.
අගමැතිනි තෙරේසා ද ස්කොට්ලන්තය නිදහස් වීම සඳහා ජනමත විචාරණයක් පැවැත්වීමට යාම සම්බන්ධයෙන් කිසියම් නොසන්සුන්තාවක සිටින බව පෙනේ. බ්‍රිතාන්‍යය යුරෝපා සංගමයෙන් වෙන්වීමේදී බ්‍රිතාන්‍යයට සිදුවන අවාසි අවම කරගත හැකි ආකාරයේ  ගිවිසුමක් ඇති කර ගැනීම සඳහා ඇය මේ දිනවල උත්සාහ ගනිමින් සිටියි. එහිදී යුරෝපා සංගමය සමග කේවල් කිරීමේ හැකියාව වැඩි කර ගැනීම සඳහා බ්‍රිතාන්‍යය එකම රාජ්‍යයක් ලෙස ශක්තිමත්ව බැඳී සිටීම වැදගත් බව ඇගේ අදහසයි. මෙම පසුබිම තුළ ස්කොට්ලන්තය බ්‍රිතාන්‍යයෙන් වෙන්වීමට යාම තුළ එම ශක්තිමත්භාවය අඩාල වන බවත්, යුරෝපා සංගමය සමග ඉහත කී ආකාරයේ වාසිදායක ගිවිසුමක් ඇති කරගැනීමට එය බාධාවක් බවත් ඇය පෙන්වා දෙයි. ඒ නිසා මෙම ජනමත විමසුම ටික කාලයකට කල් තබනවා නම් ඇය කැමැති බව පෙනේ. නිකොලා ස්ටර්ජන් මෙම තත්ත්වය ප්‍රයෝජනයට ගනිමින් අගමැතිනිය වෙත පීඩනයක් ඇති කර ස්කොට්ලන්තයේ අවශ්‍යතාවන් පිළිබඳව වැඩිදුර අවධානය යොමු කරන තැනකට අගමැතිනිය පත් කිරීමට අදහස් කරනවාද විය හැකිය. මෙම පසුබිම තුළ දැන් ස්කොට්ලන්ත ආණ්ඩුව සහ බ්‍රිතාන්‍ය මධ්‍යම ආණ්ඩුව අතර  කිසියම් ආතතියක් ගොඩ නැගෙමින් ඇති අතර එය ඉදිරියේදී කවර ආකාරයෙන් විසඳනු ඇත්ද යන්න කාගේත් අවධානය යොමුව ඇති කාරණයක් බවට පත්ව තිබේ.
කෙසේ වෙතත් ස්කොට්ලන්තය නිදහස් රාජ්‍යයක් වීම පිළිබඳ කතිකාව නැවත උණුසුම් වීමත් සමග වේල්සය සහ උතුරු අයර්ලන්තය තුළද එබඳු මතවාද යම් උත්තේජනයක් ලබනු ඇතැයි යන්නද මේ වනවිට සාකච්ඡාවට ලක්වෙමින් ඇති ආකාරයක් පෙනේ. මේ තත්ත්වයන් දුරදිග ගියහොත් බ්‍රෙක්සිට් ක්‍රියාවලියත් සමගම බ්‍රිතාන්‍යයේ පැවැත්මද කිසියම් අභියෝගයකට ලක්වීමේ අවදානමක් මතුව ඇති ආකාරයක් දැකිය හැකි වෙයි.

නිහාල් පීරිස්

හැරී ‍පොටර් බලලා තියෙන අයට එමා වොට්සන් කියන්නේ කවුද කියලා අමුතුවෙන් කියලා දෙන්න ඕනේ නැහැ. හැරී ‍පොටර් එකේ හර්මයිනි කියන පුංචි මායාකාර කෙල්ල තමයි එමා. හර්මයිනිගේ චරිතය රඟපාද්දි එමාගේ වයස අවුරුදු 11යි. ඒ නිසා හැමෝම ඇයව හඳුනා ගත්තේ ළමා නිළියක් විදියට. ඒ නිසා එයාට ගොඩාක් රඟපාන්න අවස්ථාව ලැබෙන්නේ ළමා මට්ටමේ චරිත. ඒකට හොඳ උදාහරණයක් තමයි මාර්තු 16 වෙනිදා රිලීස් වෙන්න නියමිත Beauty and the Beast චිත්‍රපටය.
ළමා මට්ටමේ සහ ළමා චරිත අතර දෝලනය වෙවී හිටපු එමාට ඇය තාමත් ළමයෙක් නොවෙයි කියලා පෙන්නන්න පුළුවන් විදියේ හොඳ අවස්ථාවක් ලැබුණා. ඒ තමයි Vanity Fair Magazine එකේ කවරයේ ඡායාරූපයකට පෙනී සිටීමේ අවස්ථාව. හොඳම වැඩේ තමයි මේ වැඩේට කරපු ෆොටෝ ෂූට් එකේදී එමාට සිද්ධ වුණා අඩ නිරුවත් ඡායාරූපවලට පෙනී සිටින්නත්. ඒත් ඇය ඒ වැඩේට ‍පොඩ්ඩක්වත් අකමැති වුණේ නැහැ. ඒ වෙලාවේ එමා කියලා තිබුණේ මෙහෙමයි.
“අඩු තරමේ මේකෙන් පස්සෙවත් මම තවදුරටත් ළමයෙක් ‍නෙවෙයි ගැහැනියක් කියන එක හැමෝම දැන ගනීවිනේ.”

කාලෙන් කාලෙට එක එක ක්ෂේත්‍රවලට අලුත් වචන එකතු වෙනවනේ. අන්න ඒ විදියට එකතු වුණු අලුත් වචනයක් තමයි ‘ඩේ‍රා්න්’ කියන්නේ. මේ වචනේ පාවිච්චි කරන්න පටන් අරන් තාම අවුරදු තුන හතරක් විතර වුණාට මේ වෙද්දී ඩේ‍රා්න් ගැන නොදන්න කෙනෙක් නැති තරම්. ඩේ‍රා්න් කියන්නේ නියමුවන් රහිතව ගුවන්ගත කළ හැකි යානාවලට. ඩේ‍රා්න් කිව්වම අපි දන්නේ කැමරාවක් හයිකරපු මකුළුවෙකුගේ පෙනුම තියෙන ගැජ්ට් එකනේ. අපි මුලින්ම ඩේ‍රා්න් හඳුනා ගත්තේ අහසේ පාවෙමින් ඡායාරූපගත කරන්නත්, වීඩියෝ කරන්නත් පුළුවන් වෙන්න නිර්මාණය කරලා තියෙන කැමරා සහිත උපකරණයක් විදියට. හැබැයි ඩේ‍රා්න්වලින් කරන්නේ ෆොටෝ ගන්න එකයි, වීඩියෝ කරන එකයි විතරක්ම ‍නෙවෙයි. ඒ වුණාට තාම අපේ රටේ නම් කරන්නේ ඒ දෙක විතරයි.
සාමාන්‍යයෙන් ඩේ‍රා්න්වල මිල ගණන් ලොකු පරාසයක විහිදිලා තියෙනවා. ඒ කියන්නේ අපිට ඕනෙ නම් රුපියල් 2500කට විතර වුණත් ඩේ‍රා්න් එකක් මිලදී ගන්න පුළුවන්. ඒ වගේම ලක්ෂ විසි තිස් ගණන්වලටත් ඩේ‍රා්න් තියෙනවා. හැබැයි ඉතින් රුපියල් දෙදාස් ගණන්වලට තියෙන ඩේ‍රා්න් නිකන් සෙල්ලම් බඩු වගෙයි. හරියටම කියනවා නම් රුපියල් 2400ක් වටින X5C-1 කියන ඩේ‍රා්න් එකේ කැමරා කොලිටි එක මෙගා පිස්කල් 2යි. මේ ඩේ‍රා්න් එක පාලනය කරන්නෙ රේඩියෝ සිග්නල්වලින්. ගිගා හර්ට්ස් 2.4ක සංඛ්‍යාතවලින් විතරයි ඒක පාලනය වෙන්නේ. ඒ වගේම මේ ඩේ‍රා්න් එක අහසේ සමබරව තබා ගන්න පුළුවන් විදියේ Gyro එකකින් සමන්විත වෙනවා. විනාඩි 45ක් විතර මෙකෙ බැටරිය රීචාජ් කරලා පැය එක හමාරක් විතර ඩේ‍රා්න් එක අහසේ රඳව ගන්න පුළුවන්.
ලෝකයේ මිල වැඩිම ඩේ‍රා්න් එක Freefly Alta 8 විදියට නම් කරලා තියෙනවා. මේ ඩේ‍රා්න් එක අඟල් 18ක් දිගයි. කාබන්ෆයිබර්වලින් තමයි මේකේ බඳ නිර්මාණය කරලා තියෙන්නේ. ඒ නිසා බරින් අඩුයි. Freefly Alta 8 ඩේ‍රා්න් එක වැඩිපුරම යොදා ගන්නේ සිනමා කර්මාන්තයේදී. මේකේ තියෙන විශේෂත්වය තමයි රාත්තල් 20ක් විතර බර දෙයක් මේ ඩේ‍රා්න් එකේ පහසුවෙන්ම පටවාගෙන යන්න පුළුවන්වීම. ඒ කියන්නේ රාත්තල් 20ක බරකින් යුතු අධි තාක්ෂණික කැමරාවක් මේ ඩේ‍රා්න් එකට සවි කරන්න පුළුවන්. ඉතින් මේ ඩේ‍රා්න් එකේ ගාණ කීයක් කියලද හිතන්නෙ? එච්චර හිතන්න එපා. ඒකෙ ගාණ රුපියල් ලක්ෂ 27ක් විතරයි.

ඒ වගේම අපේ අත් උඩ තියා ගන්න පුළුවන් තරමේ පුංචිම පුංචි ඩේ‍රා්න් පවා මේ වෙද්දී නිර්මාණයකරලා තියෙනවා. මේවාට කියන්නේ Nano Quad copter කියලා. මේ එකක දිග මිලි මිටර් 45ක් විතර වෙනවා. නමුත් අවුලකට තියෙන්නේ මේ නැනෝ කොඩ් කොප්ටර් එකේ බැටරිය විනාඩි 30ක් රීචාජ් කළාට පස්සේ මේ ඩේ‍රා්න් එක ගුවන් ගත කරන්න පුළුවන් වෙන්නේ විනාඩි 8කට විතරයි. ඉට පස්සේ බැටරිය ආයෙත් චාච් කරන්න ඕනේ. මේක තමයි ලෝකෙ තියෙන පුංචිම ඩේ‍රා්න් එක. පෙනුමෙන් පුංචි වුණාට මෙයා මාර ගණන්. කැමරාවත් එක්කම මේ ඩේ‍රා්න් එක රුපියල් තිස් දාහක් විතර වෙනවා.
කලින් කිව්වා වගේ අපි මේවා ෆොටෝ ගන්නයි වීඩියෝ කරන්නයි පාවිච්චි කළාට වෙනත් රටවල් ඩේ‍රා්න්වලින් ලොකු සේවාවක් සිදු කරගන්නවා. කැනඩාවේ සමහර ප්‍රාන්තවල පීසා බෙදන්නත් ඩේ‍රා්න් පාවිච්චි කරනවා. ඊට අමතරව කලින් ඇනවුම් කරපු ‍පොත්පත් පාරිභෝගිකයන්ගේ ගෙදරට යවන්න, පුංචි පුංචි තෑගි පාර්සල් ගෙවල්වලට යවන්න ඩේ‍රා්න් පාවිච්චි කරනවා. ස්විට්සර්ලන්තයෙත් එහෙමයි. හොඳට සූර්යාලෝකය තියන දවසක එළියට බැහැලා අහස බැලුවොත් මෙරු යනවා වගේ එක එක පාර්සල් අරගෙන ඩේ‍රා්න් යනවා දකින්න පුළුවන්.
ඒත් ඉතින් මේ ඩේ‍රා්න් වැඩේ අපේ රටේ නම් තහනම්. පහුගිය කා‍ලේ තිබුණු යුද්ධය නිසා ඩේ‍රා්න් පාවිච්චිය තහනම් කෙරුවා. ඒ වගේම කාටහරි ඩේ‍රා්න් එකක් පාවිච්චි කරන්න ඕනෙ නම් සිවිල් ගුවන් සේවා අධ්‍යක්ෂවරයාගෙන් අනුමැතිය අරගෙන පාවිච්චි කරන්න බැරිකමක් නැහැ. හැබැයි ඒකට හොඳ හේතුවක් තියෙන්න ඕනේ. ඒ කියන්නේ ‘මම ඩේ‍රා්න්වලට ආසයි, ඒ නිසා අවසර දෙන්න” කියලා කියන්න බැහැ. චිත්‍රපටයක හෝ නාට්‍යයක රූගත කිරීමක්, සංගීත සංදර්ශනයක්, ප්‍රවර්ධන වැඩසටහනක්, දේශපාලන රැස්වීමක්. මීඩියා කවරේජ් එකක් එහෙමත් නැත්නම් වෙඩින් එකක් වුණත් කමක් නැහැ. අවශ්‍යතාව ඉදිරිපත් කරලා අවසර ලබාගන්න පුළුවන්. ඩේ‍රා්න් එක පාවිච්චි කරන දවස, වෙලාව වගේම ඩේ‍රා්න් එකේ විස්තරත් ඉදිරිපත් කළාට පස්සේ තමයි ඒ අවසරය ලැබෙන්නේ. නමුත් භාණ්ඩ ප්‍රවාහනයට නම් අපේ රටේ ඩේ‍රා්න් පාවිච්චි කරන්න කොහෙත්ම අවසර නැහැ. කැමරාවක් සහිත ඩේ‍රා්න් එකක් රුවන්වැලි සෑයේ ගැටුණු කතාවක් ගැන පහුගිය කාලෙ ආරංචි වුණා. ඒ සිදුවීමෙන් පස්සෙ ඩේ‍රා්න් කැමරා පාවිච්චිය ගැන තිබුණු නීති තවත් දැඩි වුණා.
මේ වෙද්දී රජයේ ප්‍රවෘත්ති දෙපාර්තමේන්තුව ඩේ‍රා්න් පාවිච්චිය ගැන උපදෙස් මාලාවක් ඉදිරිපත් කරලා තියෙනවා. මේ උපදෙස් මාලාවේ හැටියට ඩේ‍රා්න් කොටස් දෙකකට බෙදලා තියෙනවා. පළවෙනි කොටස තමයි කිලෝ 1ත් 25ත් අතර බරකින් යුතු ඩේ‍රා්න් අනිත් කොටස බර කිලෝ එකට වඩා අඩු ඩේ‍රා්න්. සාමන්‍යයෙන් කිලෝ 1ත් 25ත් අතර ඩේ‍රා්න්වලට තිබෙන නීතිමය තත්ත්වය වැඩියි. ඒ කියන්නේ ඒ වගේ ඩේ‍රා්න් එකක් ගුවන් ගත කරනවා නම් සිවිල් ගුවන් සේවා අධ්‍යක්ෂවරයාගේ අවසරය අනිවාර්ය වෙනවා. ඒ වගේම ගුවන්ගත කරන්න ගෙවිය යුතු ගාස්තුත් නියමිත පරිදි ගෙවන්න වෙනවා. ඒ වගේම ඒ ඒ ඩේ‍රා්නවල විවිධත්වය අනුව ඒවා ඉහළ යැවිය හැකි උස ප්‍රමාණයන් වෙනස් වෙනවා.
කිලෝ එකට වඩා අඩු ඩේ‍රා්න්වලට සිවිල් ගුවන් සේවා අධ්‍යක්ෂවරයාගේ අවසරය අනිවාර්ය නැහැ. ඒ වුණත් ගුවන්ගත කරන පරිශ්‍රයේ අයිතිකාරයාගේ අවසරය තියෙන්න ඕනේ. ඒ විතරක් ‍නෙවෙයි, ඒ වගේ ඩේ‍රා්න් හඳුනා ගන්න පුළුවන් වෙන විදියට අයිතිකරුගේ විස්තර, දුරකථන අංක ලියූ සටහන් ඩේ‍රා්න් එකේ සවි කරලා තියෙන්න ඕනේ. මේවා ගුවන් ගත කරන්න අවසර ලැබෙන්නේ ‍පොළොව මට්ටමේ ඉඳලා අඩි 40ක උසක් දක්වා විතරයි. ඒ වගේම ගුවන් තොටු‍පොළක ඉඳලා සැතපුම් පහක් ඇතුළත ඩේ‍රා්න ගුවන්ගත කිරීම සම්පූර්ණයෙන්ම තහනම්. ඒ වගේම සන්නිවේදන කුලුනු ආසන්නයෙන්, දුම්රිය මාර්ගවලට ඉහළින්, අනාරක්ෂිත විදුලි වැටවලට හෝ විදුලි රැහැන්වලට ඉහළින් ඩේ‍රා්න් ගුවන් ගත කරන එකත් තහනම් කරලයි තියෙන්නේ.
සමහර වෙලාවට දේශපාලන රැස්වීම්වලට වගේම පා ගමන්වලට ඉහළින් කොඩි හෝ බැනර් ප්‍රදර්ශණය කරමින් එහෙමත් නැත්නම් මල් විසුරුවමින් ඩේ‍රා්න් ගමන් කරනවා අපිට දකින්න ලැබෙනවා. ඒ වගේම දේවල් අපේ රටේ ඩේ‍රා්න්වලින් කරන්න නීතියෙන් අවසර නැහැ. ඒ වගේ දේවල් කරන්න පුළුවන් වෙන්නේ නියමුවෙකු සහිත කුඩා හෙළිකොප්ටර්වලින් විතරයි. ඒ වගේම ඩේ‍රා්නයක් පාලනය කරන තැනැත්තා ඒ ගැන සම්පූර්ණ අවබෝධයෙන් වගේම අවදානයෙන් ඉන්න ඕනේ. වාහන පදවන වෙලාවක වගේ මත්පැන් පානය කර හෝ මත් වී ඉන්න අවස්ථාවක ඩේ‍රා්න පාලනය කරන්න අවසර නැහැ. ඒ වගේම සාමාන්‍යයෙන් ඩේ‍රා්නයක් ගුවන් ගත කරන්න අවසර තිබෙන්නේ පාන්දර 5ත් සවස 6ත් අතර කාලය ඇතුළත විතරයි. ඒ වෙලාවෙන් අමතරවත් ඩේ‍රා්න පාවිච්චි කරන්න ඕනේ නම් ඒකට සිවිල් ගුවන් සේවා අධ්‍යක්ෂවරයාගේ විශේෂ අවසරයක් ගන්න වෙනවා.
ඉතින් කාට හරි රුපියල් 2500ක් වියදම් කරලා පේමන්ට් එකෙන් පුංචි ඩේ‍රා්න් එකක් ගන්න ආසාවක් තියෙනවා නම් බර කිලෝ එකට අඩු එකක් ගන්න. එතකොට නීති අඩුයි. හැබැයි ඉතින් ඩේ‍රා්න් එක හරියට පාලනය කරන්න දන්නේ නැත්නම් ගෙදර මිදුලෙන් එහාට ඩේ‍රා්න් එක යවන්න එපා. ඩේ‍රා්න් එක නිසා අහලපහළ ඉන්න කෙනෙකුගෙ ගෙදර ජනේලයක් බිඳුණත් එයාලට පුළුවන් නීති මාර්ගයෙන් කටයුතු කරන්න. එතකොට ජනෙල් වීදුරුව වගේ විසි තිස් ගුණයක දඩයක් කන්න සිද්ධ වෙන්න පුළුවන්. සමහර විට දවස් 14ක් හිරබත් කන්නත් සිද්ධ වෙන්න පුළුවන්.

දුලංජලී මුතුවාඩිගේ


ඕස්ට්‍රේලියාවේ මහා බාධක පරය බේරාගත හැක්කේ ගෝලීය උණුසුම හැකි ඉක්මනින් අඩු කළොත් පමණක් බව වාර්තා වෙයි. වෙන කුමන ක්‍රමයකින් හෝ කොරල්පරය විනාශ වී යාම නතර කළ නොහැකි බවද එම වාර්තාව පෙන්වා දෙයි. නේචර් නම් සඟරාවේ පළ වූ මෙම වාර්තාවට අනුව මින් ඉදිරියට කොරල් පරයේ තැනින් තැන සිදුවන ඛාදනයන් ගැන සොයා නොබලා මුළු කොරල් පරයම ගලවාගත හැකි මගක් ගැන විද්‍යාඥයන් සොයා බලන බව පැවැසෙයි.
කොරල් පරයට වැඩිම හානි සිදුවූ වසර ලෙස පසුගිය වසර සැලකෙයි. මහා බාධක පරයට ඇති එකම තර්ජනය දේශගුණ වෙනස්කම්ය.

බි.බි.සී.

Page 1 of 3

IMAGE

සුද්දන් දෙකට පැලූ 'මීයන් ඇල්ලේ' කතාව

IMAGE 2017 Mar 27 16:59
වර්ෂ 1815දී අප රටේ පාලනය මුළුමනින්ම සිය’තට ගත් ඉංග්‍රීසි ජාතිකයන් එය නැවත අප අතට පත් කරන ලද්දේ...
Views - 158

මැතිනිය බක්කි කරත්තෙන් ඉස්කෝ‍ලේ ගිය හැටි

IMAGE 2017 Mar 27 11:07
ඒ වර්ෂ 1923 ජූලි මස 9 බ්‍රහස්පතින්දායි. රත්නපුර දඹවින්න වලව්වෙන් පිටත් වූ බක්කි කරත්තය නගරයේ...
Views - 686

සමහර සාස්තර බලාගෙන හිටියා වගේ කියැවෙන්නේ කොහොමද?

IMAGE 2017 Mar 27 10:43
ගතවූ වසර විසිඅටක කාලය තුළ මම වරින්වර ‘බලා සිටියාක් මෙන් සත්‍ය පවසෙතැ’යි බොහෝ දෙනකු කී...
Views - 896

සමහරු සල්ලි මත්තේ නැහෙද්දී තාත්තා වින්දනය සොයමින්...

IMAGE 2017 Mar 26 14:43
සිංහල වේදිකාව, සිනමාව සහ රූපවාහිනිය විජයග්‍රහණය කළ චරිතාංග නළුවකු වශයෙන් ජයලත් මනෝරත්නයන්...
Views - 5034

රන්ජන් එක්ක ගත්ත මංගල ඡායාරූපය නිසා මට ප්‍රශ්න පිට...

IMAGE 2017 Mar 26 14:30
ජනප්‍රිය නළු නිළියන් දෙ‍පොළක් වූ රන්ජන් රාමනායක සහ අනූෂා දමයන්ති පෙනී සිටි මංගල ඡායාරූපය...
Views - 3194

හෘද රෝගීන් අනියම් සබඳතා පවත්වන්නේ බලාගෙනයි!

IMAGE 2017 Mar 24 13:39
හදවත් රෝග ලක්ෂණ ඇත්තවුන් සහ හදවත් රෝග වැළදුන පුද්ගලයන් තුළ තම ලිංගික ජීවිතය සම්බන්ධයෙන්...
Views - 5008

Please publish modules in offcanvas position.