Coss Ear2
lakbima.lk
COSS Ear 1
                                                                                        එසැනින් පුවත් | ගොසිප් | විශේෂ පුවත් | සුන්දර ලක්බිම | ව්‍යාපාරික පුවත්     

කාලයට ගැළපෙන්න නවීකරණය නොවූ දුම්රියේ අර්බුදය

මෙම සතිය ආරම්භ වූයේ මෑත ඉතිහාසයෙන් පිරිනැමූ දීර්ඝතම දුම්රිය වැඩ වර්ජනයේ අමිහිරි අත්දැකීම්ද සමගිනි. දෙසැම්බර් 06 වැනිදා මධ්‍යම රාත්‍රියෙන් ආරම්භ වූ දුම්රිය නියාමක, පාලන, ස්ථානාධිපති හා අධික්ෂණ කළමනාකාරවරුන් දියත් කළ වර්ජනය අ.‍පො.ස. සා.පෙළ ආරම්භ වූ 12 වෙනිදා වනවිටත් නිමා වී නොතිබුණි.
මෙම වර්ජනයෙන් පීඩනයට පත්වූවෝ රාජ්‍ය සේවකයන්, පෞද්ගලික අංශයේ සේවකයන් මතුනොව සාමාන්‍ය ජනතාව, විදේශ සංචාරකයෝ සහ විභාග අපේක්ෂකයෝද වෙති. වැඩ වර්ජනය කිරීමේ අයිතියක් සේවකයන්ට ඇති බව අපිද පිළිගනිමු. එහෙත් දුම්රිය යනු සේවාවකි. එය ලාබ ලබන ව්‍යාපාරයක් නොව අලාභ ලබන ආයතනයකි. නමුත් එය අලාභ ලබන තත්ත්වයේ වුව පවත්වාගෙන යනු ලබන්නේ රටේ සමස්ත පැවැත්මට අවශ්‍ය යටිතල පහසුකම් සපයන සේවාවන් වන නිසාය. ඉංග්‍රීසි ජාතිකයන් දුම්රිය මුල්වරට හඳුන්වා දුන්නේ මගී ප්‍රවාහනයට නොව භාණ්ඩ හා සේවා ප්‍රවාහනයටය. කෝපි සහ තේ ප්‍රවාහනයට යොදාගත් දුම්රිය මගී ප්‍රවාහනය සඳහා පුළුල් වශයෙන් යොදාගනු ලැබුවේ ඉංග්‍රීසින්ගෙන් නිදහස ලැබිමෙන් අනතුරුවය. ඉංග්‍රීසි  ජාතිකයෝ පවා දුම්රිය  ලාභ ලබන ආයතනයක් ලෙස නොසැලකූහ. එමගින් සිදුවන සේවාව ආර්ථික හා සමාජීය දියුණුවට වෙසෙස් බලපෑමක් කෙරෙන බව එදා මෙදා තුර පාලකයෝ විශ්වාස කළහ.
පෞද්ගලික හා ලංගම බස් ගාස්තු වැඩි කළද දුම්රිය ගාස්තු එසේ වැඩි නොකළේ දුම්රිය සේවාවක් වන නිසාය. දුම්රිය මහා භාණ්ඩාගාරයට බරක්ව මහජනතාවගේ  බදු මුදලින් නඩත්තු වන සේවාවක් බව වර්ජනයට සහභාගි වූ සියලුම සේවකයන් පළමුව තේරුම් ගත යුතුය. සමාන්තර සෙසු රාජ්‍ය ආයතනවල සේවකයන්ට නොමැති සුවිශේෂි වරප්‍රසාද රැසක් දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුවේ (ඛිට්අ) සේවය කරන සේවක සේවිකාවන්ට ලැබෙන බව මෙහිදී අමතක නොකළ යුතුය. සාපේක්ෂව ඉහළ දීමනා හා වැටුප් සහිත මෙහි වරප්‍රසාද සඳහා ගෙවීම් කරනු ලබන්නේ  මේ රටේ සාමාන්‍ය  මහජනතාවය. දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුවෙන්  තමන්ගේ වැටුප සඳහා බදු ගෙවන සාමාන්‍ය ජනතාවට පෙරළා සේවයක් කොට තිබේද? තමන්ගේ වැටුප සඳහා බදු ගෙවන ජනතාවගේ දරුවන් අ.‍පො.ස. සා.පෙළ විභාගයට යන්නට ඔවුන්ගේ ගමනා ගමන පහසුකම් සලසා දීමට තරම් හෝ සානුකම්පිත නොවීම වර්ජනය අරභයා මහජනතාවගේ සහයෝගය ඔවුන්ට නොලැබිමට හේතුවක් වන බව කනගාටුවෙන් වුව සඳහන් කළ යුතුමය.
දිනපතා දුම්රියේ ගමන් කරන්නන් කියන්නේ සිල්පර කොටන් ගානට ඛිට්අ (දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුවේ) එකේ වෘත්තීය සමිති තිබෙන බවය. වෘත්තීය  අයිතිවාසිකම් දිනා ගැනීම සඳහා වෘත්තීය සමිති පිහිටුවා ගැනීමේ වරදක් අපි නොදකින්නෙමු. නමුත් දෙපාර්තමේන්තුව  තුළම එකිනෙකාට පරස්පර වෘත්තීය අයිතිවාසිකම් පැවැතීම තේරුම් ගත නොහැකිය. එක් ක්ෂේත්‍රයකට සේවකයන් බඳවා ගනු ලබනවාට තවත් ක්ෂේත්‍රයක සිටින පිරිසක් විරුද්ධවීම හා අකමැතිවීම ගැටලු සහගතය. සේවකයන් බඳවා ගැනීම යනු හුදු රැකියාවන් ලබාදීම පමණක් නොව ඔවුන්ගෙන් සේවාවක්ද බලා‍පොරොත්තු වීමකි. එම සේවාව ලැබෙන්නේ රටටය. නැතහොත් මහජනතාවටය. රටට හා මහජනතාවට සේවයක් ලැබෙන අවස්ථාවකට තවත් පිරිසක් අකුල් හෙළන්නේ මන්දැයි සාමාන්‍ය ජනතාවට නොතේරේ.
 
ඉහළ වරප්‍රසාද
 
ශ්‍රී ලංකාවේ දුම්රිය සේවාව, එහි නීති රෙගුලාසි, සම්ප්‍රදායන් හා වරප්‍රසාදද  යල්පිනු ඒවාය. මේවා 21 වන සියවසට තබා 19 වන ශතවර්ෂයටවත් 
නොගැළපේ. එහෙත් ඉංග්‍රීසි ජාතිකයන් දුම්රිය සේවකයන් සඳහා ලබාදුන් වාසි හා වරප්‍රසාද ඒ අයුරින්ම පවත්වාගෙන යාමට වත්මන් බලධාරීන්ද කටයුතු කොට ඇත. වරප්‍රසාද බුක්ති විදිණු ලැබුවද දුම්රිය සේවාව 21 වන සියවසට ගැළපෙන ලෙස නවීකරණය කිරීමට ප්‍රමාණවත් උත්සාහයන් ගෙන නොමැත. විටෙන් විට ඉන්දියාවෙන් හෝ චීනයෙන් දුම්රිය එන්ජින් හෝ මැදිරි කිහිපයක් ගෙන එනු ලැබුවද එම දුම්රිය ටික හෝ නිසි වේලාවට ධාවනය  කරවීමට දුම්රිය බලධාරීහු අසමත්ව සිටිති.  එක දිගට පැයක් වැස්සොත් දුම්රිය සංඥා පද්ධතිය අවහිර වන්නේය. දශක ගණනාවක් පැරණි සංඥා පද්ධතියක් තබාගෙන වත්මන් දුම්රියට ඉදිරියට යාමක් ගැන කතා කළ නොහැකිය.
දුම්රිය සේවාව කොතරම් අබලන් වූවද රාජ්‍ය සහ පෞද්ගලික අංශයේ සේවක සේවිකාවන් වැඩිම පිරිසකගේ ජනප්‍රිය ප්‍රවාහන මාධ්‍ය දුම්රියයි. ඒ ප්‍රමාද වී හෝ තදබදයකින් තොරව (දුම්රිය මැදිරි තුළ තදබදවීම නොව, එය අති පදමට තිබේ.) 
කොළඹට ළඟා විය හැකි නිසාය. අනෙක් පැත්තෙන් එහි ගාස්තුව බස් ගාස්තුවට සාපේක්ෂව අඩු නිසාය.
කෙසේ වෙතත් දිනපතා දුම්රියේ ගමන්කරන මගීහු දුම්රියට ආදරය කරති.  එසේම දුම්රිය බලධාරීන්ගේ කෙරුවාවල් හා ඔවුන්ගේ  නොහැකියාවල් ගැනද ඔවුහු ඉතා හොඳින් දනිති. උදාහරණයන් ලෙස දුම්රිය මගීන් කියූ කතාවන් ඔබගේ දැන ගැනීම පිණිස මෙසේ ඉදිරිපත් කරමු. මරදානේ සිට කොළඹ කොටුව දක්වා ඇති දුර ප්‍රමාණය කිලෝමීටරයටත් වඩා අඩුය. නමුත් මේ දුර ගෙවා කොළඹ කොටුවට දුම්රියක් ළඟාවීමට විනාඩි 10ක් 15ක් ගත වෙන බව කියූ විට ඔබ පුදුම වෙනවා ඇති. මරදානත් කොළඹ කොටුවත් අතර ඇති හින්දු කෝවිල් භූමිය ප්‍රදේශයේ සංඥා නොමැතිවීමෙන් දුම්රිය නවතින හෙයින් දුම්රිය මගීන්  කීමට පුරුදු වී සිටින්නේ “කෝවිලට ‍පොල් ගෙඩියක් ගසා යෑමට නවත්වලා” කියාය.  දුම්රිය පාලක මැදිරිය තිබෙන්නේ මරදානේය.  නමුත් මරදානේ සිට කොළඹ කොටුවට විනාඩියක් දෙකක් ඇතුළත දුම්රියක් ඇතුළු කිරීමට  දුම්රිය පාලන මැදිරිය බොහෝ අවස්ථාවලදී අසමත්ය.  ඊට හේතු වී ඇත්තේ කලින් පැමිණි හිස් දුම්රියක් වේදිකාවේ  නවතා තැබිමය. හිස් දුම්රිය  අංගනයට ගෙනයන්නේ දුම්රිය පදවාගෙන ආ රියැදුරු නොව ඒ සඳහා විශේෂයෙන් සැදි පැහැදි සිටින දුම්රිය නියාමකවරුන් සහ උපනියාමකවරුන්ය. සුද්දන් එදා හැදු සුවිශේෂි වරප්‍රසාද හා නීති යල්පැන ගොස් ඇත. එම යල්පිනු  නීති තවදුරටත් කරපින්නාගෙන සිටින දුම්රිය  දෙපාර්තමේන්තුව  මේ රටේ සාමාන්‍ය මහජනතාවගේ කාලය කිසිදු හැඟීමකින් තොරව විනාශ කරනු ලබයි.
දුම්රිය අංගනයට ගෙනයාම එය මේ දක්වා පදවාගෙන ආ රියැදුරු විසින්ම කරනු ලබන්නේ නම් කොටුව මරදාන අතර සිදුවන දුම්රිය ප්‍රමාදය පහසුවෙන් වළක්වා ගත හැකිය. මෙම අනවශ්‍ය දුම්රිය ප්‍රමාදයන් නිසා රටට අහිමි වී යන ශ්‍රම පැය ගණන කිසිවෙකු විසින් හෝ ගණන් බලා නොමැත. දුම්රියේ සුපුරුදු ප්‍රමාදයන් නිසා රාජ්‍ය සේවකයන්ට ට්‍රේන් ‍ලේට් කියා  මසකට පැය භාගයක සහන කාලයක් ලබා දීමටද සිදුව තිබේ. ඔවුන්ගේ මසකට හිමි කෙටි නිවාඩු දෙකද වැයවන්නේ දුම්රිය ප්‍රමාදයන්ටමය.
දුම්රිය මසකට වරක් හෝ දෙකක් වැඩ වර්ජනයක යෙදෙන්නේ මේ සියලු අඩුපාඩු තබාගෙනය. මේ අඩුපාඩු සම්පූර්ණ කර 21 වන සියවසට ගැළපෙන නව නීති හා දුම්රිය සේවා ව්‍යවස්ථාවන් සකසන ලෙස ඉල්ලා දුම්රිය වෘත්තීය සමිති වැඩ වර්ජනයක යෙදෙන්නේ නැත. 
 
සම්ප්‍රදාය
 
සාම්ප්‍රදායික හා යල්පැනගිය නීති රීතිවලට මුවාවී තම වාසි හා වරප්‍රසාද රැක ගැනීමට මාන බලනු මිස ජනතාවට සේවාවක් සැලසිය හැකි දුම්රිය සේවාවන් වෙනුවෙන් වෘත්තීය සමිති පාරට බසින්නේනම් සාමාන්‍ය ජනතාවද ඊට සහයෝගය ලබාදෙන බව විශ්වාසය. මක්නිසාදයත් වත්මන් දුම්රිය සේවය 21 වන සියවසට තබා 20 වන සියවසට හෝ ගැළපෙන පරිදී නවීකරණය කිරීමට රජය නිසි පියවරක් ගෙන නොතිබිම නිසාය. දුම්රිය අත්‍යවශ්‍ය සේවාවන් කළ සැණින් සියල්ල විසඳෙන්නේ නැත. දුම්රිය එන්ජින් වල පවා එල්ලී සේවාස්ථානවලට  පැමිණෙන ජනතාවට විදීමට සිදුවී ඇති හිරිහැරය පිළිබඳව රජය මීට වඩා සංවේදී  විය යුතු බව ජනතාවගේ හැඟීමය. දුම්රිය නොමැතිනම් බස් රියෙන් ගමන් කරන්නැයි කීමට නම් ප්‍රවාහන අමාත්‍යවරයෙක්  අවශ්‍ය නැත. මෙය අද ඊයේ ඇතිවූ ගැටලුවක්ද නොවේ. පසුගිය කාලය පුරාවටම දුම්රිය වැඩ වර්ජනය කරනු ලැබිය. මෙම සේවාව 21 වන සියවසට ගැළපෙන ලෙස නවීකරණය කිරීමකින් මිස විසඳුම් ලබාදිය නොහැකිය. නව නීති කෙටුම්පත් කරන්න මෙරට දුම්රිය අනාගත පරපුර සඳහා රැක ගත යුතුව ඇත. මක්නිසාදයත් මෙම සේවාව දියුණු කරගතහොත් රටේ ප්‍රවාහන පිරිවැය හා මාර්ග තදබදයට යථාර්ථවාදී විසඳුමක් ලබාදිය හැකි නිසාය.
 
අතුරුඵල
 
යුද්ධය නිමවීමෙන් අනතුරුව සංචාරක කර්මාන්තය සඳහා සෑම රජයක්ම ඉහළට ප්‍රමුඛතාව දී කටයුතු කරනු ලැබිය. වත්මන් ආණ්ඩුවද ඒ සඳහා ඉහළ අවධානයක් යොමුකොට තිබේ. මෑත කාලයේදී බොහෝ සංචාරකයන් දුම්රිය නව සංචාරක ගමනාන්තයන් සඳහා යොදාගනු සුලභව දැකිය හැකි විය. නමුත් හිටි ගමන් දුම්රිය වර්ජනයන් පැන නැගී ඒවා දින ගණන් අල්ලා සිටින විට දුම්රිය තබා ශ්‍රී ලංකාව හෝ තෝරාගැනීමට විදේශ සංචාරකයන් පෙළඹෙතැයි සිතිය නොහැකිය.
අනෙක් පැත්තෙන් විදේශ මාධ්‍ය ඔස්සේ යන ප්‍රචාරණය සංචාරකයන් මතු නොව විදේශ ආයෝජකයන් තුළද විචිකිච්ඡාවක් ඇත්කරලීමට හේතුවෙයි. මක්නිසාදයත් අපේ රටේ නොවුවද බොහෝ රටවල ‍පොදු ජනතාවගේ එදිනෙදා සාමාන්‍ය ප්‍රවාහන මාධ්‍ය දුම්රිය වී ඇති නිසාය.
 
සාලිය ජනකකුමාර
IMAGE

රැඳවියකු බැලීමට ආ රූමතියට නියාමකගෙන් 'යෝජනාවක්'

IMAGE 2018 Jan 18 10:53
අනුරාධපුර බන්ධනාගාරයේ රක්ෂිත බන්ධනාගාර ගත කර සිටින සිය ඥාතියකු බැලීමට සහෝදරියක සමග ගිය...
Views - 2465

අයිවෝ ඩෙනිස් රෝහ‍ලේ

IMAGE 2018 Jan 17 10:59
මෙරට බිහි වූ විශිෂ්ටතම සංගීතඥයකු වූ සුනිල් ශාන්තයන්ගේ ගීත උරුමය ඉදිරි පරපුර වෙත රැගෙන ආ...
Views - 2405

ඡන්දය වෙනුවෙන් 'වඩියකට' ඉඩ දෙන්නැයි අපේක්ෂකයෝ ඉල්ලති

IMAGE 2018 Jan 16 10:42
තමන් කිසිදා  කසිප්පු පෙරීම නොකළ නමුත් මැතිවරණය අවසන් වන තුරු පමණක්  කාර්යාලය පිටුපස දින...
Views - 3913

අහඹු ගැබ් ගැනීම් වලකන පෙති ඇසුරුම් 20 අනුරපුර පාසලක

IMAGE 2018 Jan 16 09:59
පාසල ශුද්ධ පවිත්‍ර කිරීමේ ශ්‍රමදානයකට සහභාගී වූ මවකට අනුරාධපුර නගරයේ පාසලක තිබී අහඹු ලෙස...
Views - 4449

අන්තර්ජාල ඡායාරූපයේ සත්‍ය කතාව උදාරි හෙළි කරයි

IMAGE 2018 Jan 15 12:15
ප්‍රවේගය සිනමා පටයෙන් බොහෝ දෙනාගේ ආදරය දිනාගත් උදාරි පෙරේරාගේ තට්ට හිස සහිත ඡායාරූප පෙළක්...
Views - 5280

හොලිවුඩ් නිළියන්ටත් ලිංගික හිංසන

IMAGE 2018 Jan 15 11:49
වසර හැත්තෑ පහක කාලය තුළ අමුතුම ආකාරයේ ගෝල්ඩන් ග්ලෝබ් සම්මාන උළෙලක් පළමු වරට පසුගිය ඉරිදා...
Views - 3132

Please publish modules in offcanvas position.

X

Right Click

No right click