Home    |    Daily Lakbima    |    Sunday Lakbima    |   Rajina |    Archive    |    Advertise With Us    |     Careers Email - [email protected] youtube
Coss Ear2
lakbima.lk
COSS Ear 1
                                                                                        එසැනින් පුවත් | ගොසිප් | විශේෂ පුවත් | සුන්දර ලක්බිම | ව්‍යාපාරික පුවත්     

මා කාලගුණ විද්‍යා දෙපාර්තමේන්තුවේ සේවය කරන සමයේ අකුණු අනතුරු පිළිබඳ විද්‍යාත්මක නිරීක්ෂණයක යෙදුණෙමි. එහිදී අකුණු අනතුරුවලට ලක් වූ ස්ථාන සියයට අධික සංඛ්‍යාවක් මගේ නිරීක්ෂණයට ලක් විය. ඒ අතර රත්නපුර ප‍්‍රදේශයේ ශ‍්‍රීපාද අඩවියට සමීප එක්තරා පාරම්පරික ගමක අකුණු අනතුරක් සිදු වූ නිවසක් නිරීක්ෂණය කිරීමට ද මම ගියෙමි. එහිදී එම ගම්මානයේ ගැමියන් බොහෝ දෙනෙකු කියා සිටි විස්මිත කරුණක් තවමත් මගේ මතකයේ තදින්ම රැඳී පවතී.

”මේ ගමේ අප්පොලගෙ ගෙදර (අප්පො යනු සබරගමුවේ වංශවතුන් හඳුන්වන නමකි)හෙනරාජ තෛලය තියෙනවා. ඒ හින්දා මේ ගමට අකුණක් වදින්න විදියක් නෑ.” ඔවුන් මෙසේ කියද්දී එසේ නම් මෙම අකුණු අනතුරින් ජීවිත හානියක් පවා සිදුවූයේ කෙසේදැයි මම ඔවුන්ගෙන් අසා සිටියෙමි.

එවිට ඔවුන් දුන් පිළිතුරින් මම තවත් විස්මයට පත්වීමි. ”එහෙනම් කිල්ලකට අහුවෙලා ඒහෙනරාජ තෛලයේ බල බිඳෙන්න ඇති.”

මෙහිදී මොවුන්ගේ කතාවේ අන්තරාකාරී බව මට පසක් වූයේ ඔවුන් එම හෙනරාජ තෛලයේ පිහිටෙන් අකුණුවලින් බේරිය හැකි බව සිතා අකුණු ආපදා සමයක දී පිළිපැදිය යුතු ආරක්ෂිත පිළිවෙත් කිසිවක් අනුගමනය නොකොට තිබු නිසා ය. එමෙන්ම එම අකුණු අනතුරින් සිදු වූ මරණය ද ඔවුන්ගේ සිත් තුළ තිබූ ගුප්ත විශ්වාස මත අකුණු අනතුරකින් මිදීම කෙරෙහි සැලකිලිමත් නොවීම නිසා සිදුවූවක් බව මෙහිදී මා හට නිරීක්ෂණය විය.

ආගමික ග‍්‍රන්ථ, යන්ත‍්‍ර මන්ත‍්‍ර, ආගමික ශුද්ධ වස්තූන් ළඟ තබා ගැනීමෙන් කාලගුණික ආපදාවලින් අත්මිදිය හැකි බව අප සමාජයේ බොහෝ දෙනෙකු තුළ යම් විශ්වාසයක් පවතී. ඒ අනුව ඔවුන් තමන් ද නොදැනුවත්වම කාලගුණික විපත් ළංකර ගන්නා බවක් පෙනී යයි.

මෙවන් ව්‍යසන වලින් ජීවිත සහ දේපල ආරක්ෂා කිරීම සඳහා ගත යුතු යථාර්තවාදී පියවර රැසකි. විවිධ ක්‍ෂේත්‍ර වල අපගේ ක්‍රියාකාරකම්වල ද විශාල වෙනසක් විය යුතුමය. සෑම අංශයකින්ම යතාර්ථය වටහා නොගතහොත් අප සැම අඳුරටම ඇදගෙන වැටීම වැලැක්විය නොහැක. යථාර්තය නොදැනීම අපේ එක් ප්‍රධාන දුර්වල කමකි. එම දුර්වලකම රටේ ඉදිරි ගමනට විශාල බාධකයක් බවද පැහැදිලිය.

පසුගිය දිනවල එළඹුණු ගංවතුර,සුළං සහ නායයාම් අනතුරු පිළිබඳව "ස්වභාවික විපත් අතළඟ" යනුවෙන් ඊට දින කිහිපයකට පෙර; එනම් මැයි 15වන දා ”ලක්බිම ඔන්ලයින්” ඔස්සේ මම ජනතාව දැනුවත් කළෙමි. මෙම ස්වභාවික ආපදා පිළිබඳ මාධ්‍යයකින් පළ වූ මුල්ම කාලගුණ අනාවැකිය ද එයම විය යුතු ය. නමුදු ඒ පිළිබඳව කිසිවෙකුත් නිසි අවධානයක් යොමු කරන බවක් නොපෙනිණ. එනිසා මේ සම්බන්ධයෙන් මම මගේ හිතවත් විද්වත් වෘත්තිකයෙකුට කීවෙමි. එවිට ඔහු කියා සිටියේ මගේ මේ අනාවැකිය රූපවාහිනියෙන් ගජබින්න ඇදබාන හොර සාත්තරකාරයෙකු හෝ මන්තරකාරයෙකු ලවා කියවූයේ නම් ඉන් මුළු රටම තැතිගැන්විය හැකිව තිබූ බවකි.

2000 වසරේ දෙසැම්බර් 26 වනදා අප දිවයින හරහා ගමන් කරමින් විශාල ආපදාවක් සිදු කළ සුලිසුළං විපත් විමසුම් කිරීමේ දි ත්‍රිකුණාමලය ප්‍රදේශයට යාමට මට සිදුවිය. එහිදි විවිධ ආපදා වලට ලක්වූ ධීවරයන් සහ විනාශ වූ ධීවර බෝට්ටු පිළිබඳව අදහස් දැක්වූ කාන්තාවන් කිහිප දෙනෙකුම ප්‍රකාශ කර සිටියේ තම ස්වාමිපුරුෂයින් මුහුදු යාමට පෙර ඔවුන්ටත් බෝට්ටු වලටත් දේව පිහිට පතා යාතිකා කරන නිසා එවන් විපතක් සිදුවීම පුදුමයක් බවය.
මා සමඟ එම අධ්‍යයනයට සහභාගී වූ සෙසු නිලධාරීන් නිශ්ශබ්දතාවය රැක්කත්, මොනවා කළත් කාලගුණවිද්‍යා දෙපාර්තමේන්තුව ධීවරයන් සඳහා නිවේදනය කළ අනතුරු ඇඟවීම අනුව කටයුතු කළානම් එවන් විපත් මඟහැරීමට හැකි බව මම ඔවුන්ට කියා සිටියෙමි.

සබරගමුව සහ මධ්‍යම පළාත් වල කළ අකුණු ආපදා විමර්ශන වලදී, අකුණු ආපදා වලට ලක් වූ නිවාස ගණනාවකම නිවසේ වහළය වටා නූල් ඇද තිබූ ආකාරය නිරීක්ෂණය කළෙමි. ඒ අකුණු ආපදා වැලැක්වීම සඳහා අද්භූත බලවේගයන්හි පිහිට එම නිවැසියන්හට ලබා දීමට යකැදුරන් විසින් කරණු ලැබූ ශාන්තිකර්ම බව මම එහිදී ඇසුවෙමි. එහි හාස්‍ය ජනකම දෙය නම් එවන් ශාන්තිකර්ම නූල් වලින් ආරක්ෂා කරන ලද නිවාස ගණනාවකටම යළි යළිත් අකුණු පහර වැදී දේපල පමණක් නොව ජීවිත පවා හානිවීමයි.

මෙසේ අකුණු උවදුරු ළංකර ගැනීම සඳහා ඔවුන්ගේ අනාරක්ෂිත පිළිවෙත් හේතු වූ බව මට එහිදීද නිරීක්ෂණය විය.නිවැරදි, භෞතික ආරක්ෂක පියවර ගැනීමෙන් මිස අද්භූත බලයයි කියන කිසිවකින් අකුණු ආරක්ෂණය ලබා ගත නොහැකි බවට අදාල නිවැසියන් දැනුවත් කිරීමට මට එහිදී ද සිදුවිය.

ඉහත සඳහන් කාලගුණික අතවරවල දී යථාර්ථවාදී ලෙස ආරක්ෂක පියවර ගැනීමේ දී තම තමන්ගේ ආගමික සංස්කෘතික විශ්වාස මුළුමනින්ම බැහැර කළ යුතු යැයි මම නොකියමි. එහිදී මට දීමට ඇත්තේ හිට්ලර් විසින් තම යුද සේනාවට දුන් මෙම උපදේශය පමණි. 

”දෙවියන් යැදපල්ලා ඒත් වෙඩි බෙහෙත් තෙමා ගන්න නම් එපා”

හිටපු කාලගුණ විද්‍යා අධ්‍යක්ෂ, කාලගුණ විද්‍යාඥ කේ. ආර්. අභයසිංහ

පලමු පුවත  - ස්වභාවික ආපදා සමයක් අත ළඟ  - 01

දෙවන පුවත - කොළඹට මහ වැසි - ආපදා තත්ත්වයක්

‍තෙවනි පුවත - ගම්පහ දිසාවේ ප‍්‍රදේශ රැසකට ගංවතුරක් අත ළඟ

හතරවන පුවත -  25 න් පසු නිරිත දිග මෝසම් වැසි

පස්වන පුවත -  ජ්‍යෙතිෂ මිතුරා කාලගුණ අනාවැකි හරියටම කියූ හැටි

හයවන පුවත -  දිස්ත්‍රික්ක 4ක් ගංවතුර සහ නායයාමේ අවදානමක

හත්වන පුවත - දිගු කලකට පසු නිල්වලා පිටාර ගලයි

අටවන පුවත - මිලිමීටර් 211.90 ක් වූ වැඩිම වර්ෂාපතනය බද්දේගමට

නවවන පුවත - ජනතාව ආරක්ෂිත ස්ථාන කරා රැගෙන යයි

දහවන පුවත - ගිංගඟ තවත් දරුණු වෙයි 

එකොලොස්වන පුවත - මිනිසුන් ගංවතුර අනතුරුවලට ලක්වන හැටි දැන ගනිමු

දොලොස්වන පුවත - බුලත්සිංහල නායගිය ස්ථානයෙන් මළ සිරුරු 9ක්

දහතුන්වන පුවත -  බෙල්ලන මරණ එකොළහක් - කොළඹට ගංවතුර අවදානමක්

දහහතරවන පුවත - කළුතර - රත්නපුර 67 ක් මියයති

පහලොස්වන පුවත - අයහපත් කාලගුණයෙන් මියගිය ගණන 122ක් දක්වා ඉහලට

දාසයවන පුවත - මාතර බද්දේගම කළුතර රත්නපුර අවදානම් තත්වයක්

දාහත්වන පුවත - අපදා මරණ 208යි 92ක් අතුරුදහන්

 

පුංචි ගංවතුරකටත් දොරකඩටම වතුර පිරෙන ඇළ ළඟ ගෙදර සිරිපාල මාමා  මැරුණේ පිළිකාවකින්...  මාමාට පිළිකාවක් කියලා දැන ගත්තම හුග දෙනෙක් කම්පාවට  පත්වුණා..

අද ඔවුන් කම්පා වන්නේ  ඊටත් වඩා ශෝචනීය තත්වයක පසුවන සුගත් ගැනයි.

සුගත් පුංචි ලොරියකුත් ලීසිං කරලා අරගෙන  ව්‍යාපාරයකින් ජීවිතය පටන්ගන්න  හිතුවා   විතරයි.

ඒ පවුලට දෙවැනි සුනාමියත් ආවා..

සුළු සුළු අපහසුකම් තිබ්බ නිසා රෝගී තත්ත්වයේ පූර්ණ පරික්ෂණයෙන් දැන ගත්තේ සුගත්ට  ලියුකේමියා කියන රෝගී තත්ත්වය කියලයි.

සුගත්ගේ බිරිඳ චිත්‍රාටත්   කිසිම රැකියාවක් නැහැ.

චිත්‍රාගේ  අම්මා කොතැන හරි පුංචි කුළියක් කරලා හොයා ගන්න කීයකින් හරි  ජීවිතේ ගෙවන්න ගන්න උත්සහය අතරේ  සුගත් උණ පතුරු උණ බට එකතු කරලා ඒවායින් මැස්සක් හදලා ගේ දොරකඩ පුංචි කඩ පිළක් හැදුවා..

අහල පහළින් හොයා ගන්නා කෙසෙල් ගස්ලබු වගේ දේවල් විකුණනවට අමතරව හවසට ආප්ප ටිකකුත් හදන්න චිත්‍රාට පුළුවන් නිසා සුගත්ගේ ඒ උත්සහය හොඳ අතට හැරුණා.

ඒකෙන්  මාසෙකට සැරයක් සුගත්ගේ ප්‍රතිකාර  සඳහා මහරගමට යන එන වියඳම් සහ බේත් වියදමටයි  පුංචි පුතාගේ ඉස්කොලේ වියදමුයි යන්තම් හොයා ගන්න හැකියි කියලා සුගත් නිතරම මහන්සියෙන් උත්සහයක් ගත්තා..

බිස්නස් එකට මාස දෙකක් ගත වුණේ නැහැ.

සොබාදහමත් සුගත්ට මහ නපුරු විදියට සළකමින්  ගංවතුරෙන් උණ පතුරු වලින් ගොඩ නගා ගත්තු අනාගත සන්තකේමත්  සුණු විසුණු වෙමින්  අතේ තිබුණු සල්ලි වලින් එකතු කර ගත්  විකුණනන්න ගෙනාපු බඩු මුට්ටු සේරම ගසාගෙන ගියා..

සුගත්ගේ මාසෙක බේත් හේත් වලට රුපියල් විසිදහක් විතර යනවා 

ගෙදර කන්න බොන්න  දරුවගේ ඉගෙනුම් කටයුතු වලට

කොයිතරම්  දේවල් තියෙනවද තව..

ලියුකේමියාවෙන් වට්ටන්න හදපු සුගත් ආයෙත් නැගිටින්න හැදුවාවිතරයි ගංවතුර රකුසාගේ අකාරුණිකත්වයටත් අසු වුණා..

ගෙයි බිත්ති සේරම මුල් පාදමෙන්ම ගිලා බැහැලා ඉරි තලලා ගිහින්. ඒකේ ඇතුලෙ ඉන්න වෙලා තියෙන්නේ  මර බියත් එක්ක  ඒත්  සුගත්ටයි පවුලේ අයටයි වෙන කරන්න දෙයකුත් නැහැ.

වලල්ලාවිට ප්‍රාදේශීය ලේකම් කොට්ඨාශයේ 787 වලල්ලාවිට නැගෙනහිර ග්‍රාම නිලධාරිවරයා මේ සියල්ල අදාල අංශ වලට දැනුම් දිලා තියෙනවා.

සුළු රෝග වලින් පෙළෙන බොහෝ අය බස් රථවල දුම්රිය මැදිරිවල සිඟමන් යදිමින් සිටියදි  ලියුකේමියා රෝගියෙකු වශයෙන් විඳින්නාවූ පීඩාව පසෙක තබා සුගත් අදත් උත්සහ කරන්නේ තනිවම නැගිටින්නටයි.

මේ දිරිය වන්ත මිනිසා  වෙනුවෙන් ඔබටත් කළ හැකි උපකාරයක් තිබේනම්..

මහජන බැංකුවේ  - පැලවත්ත ශාඛාව

ඊ. ඒ සුගත් තරංග 261 -2-001-1-0026725 ගිණුම් අංකය වෙත බැර කරන ලෙස අපි ඉල්ලා සිටිමු.

වලල්ලාවිට නැගෙනහිර ග්‍රාම නිලධාරී ජනක එදිරිසිංහ මහතාගේ දුරකතන අංකය - 0717309100

සටහන සේයා රූ - විශ්ව ගැමුණු ප්‍රියංකර

ඒ 1980 දශකයේ මැද භාගයේ දිනයකි සුප්‍රකට ඡායාරූප ශිල්පියකු සහ ප්‍රතිමා කලා විචාරකයෙකු වන ස්විස්ටර්ලන්ත ජාතික උල්රිච් වොන් ශෝදර් (Ulrich Von Schroeder) ශ්‍රී ලංකාවේ පැරණි ප්‍රතිමා පිළිබඳ ශාස්ත්‍රීය අධ්‍යයනයක් සඳහා ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණ සිටියේය.එහිදී ජාතික කෞතුකාගාරයට පිවිසි මෙම ප්‍රතිමා කලා විචාරක වරයා එවක ජාතික කෞතුකාගාර අධ්‍යක්ෂකව සිටි ආචාර්ය සිරි නිමල් ලක්දුසිංහ මුණ ගැසිණි. ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රමුඛතම කෞතුක විද්‍යාඥයකු සහ ප්‍රතිමා කලා විශාරදයකු වන ආචාර්ය ලක්දුසිංහයන් ගෙන් ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රතිමා පිළිබඳ බෙහෝ තොරතුරු අසා දැන ගත් මේ ස්විස්ටර්ලන්ත ජාතික කලා විචාරකයා ලක්දුසිංහයන් සමගින් ගොස් කොළඹ ජාතික කෞතුකාගාරයේ ඇති අනේක විධ ප්‍රතිමා සහ ඒවායේ ලක්ෂණ නිරීක්ෂණය කළේය.

අවසානයේ කෞතුකාගාර ආලින්දයට පැමිණි මෙම විදේශිය විද්වතා එහි තැන්පත් කොට ඇති සමාධි පිළිමය විවිධ කෝණ මගින් නිරීක්ෂණය කරන්නට විය. බෙහෝ වේලාවක් සිදු කරන ඔහු ගේ මෙම නිරීක්ෂණය දුටු ආචාර්ය ලක්දුසිංහ සෙමෙන් එම කලා විචාරකයා වෙත ළං විය.

‘මොනවද ඔය ප්‍රතිමාවේ ඔච්චරම බලන්න තියෙන්නේ..’ ආචාර්ය ලක්දුසිංහ සරදමට මෙන් ඇසීය.

‘මේ ප්‍රතිමාවේ මූණේ පෞරුෂයයි, ශාන්ත බවයි මේ විදියට සංකලණය කළේ කොහොමද කියලා මට හිතා ගන්න බෑ. ඒත් දැන් මම දැන් පුදුම වෙන්නෙ ඒ කාරණය ගැන නෙවෙයි’. කලා විචාරකයා කීය.

‘එහෙනම්...?’ ආචාර්ය ලක්දුසිංහ ඇසීය.

‘බලන්න මේ පිළිමේ අත්දෙක දිහා. මේ අත් දෙක උකුළට තද කරගෙන ඉන්න බවක් පෙන්නෙත් නෑ. එත් ඒ වගේම උකුළට උඩින් අත්දෙක එල්ලා ගෙන ඉන්න බවක් පෙන්නෙත් නෑ. පුදුමෙට කාරණේ ඒකම නෙවෙයි.’

එසේ කියූ ස්විස්ටර්ලන්ත ජාතික කලා විචාරකයා අචාර්ය ලක්දුසිංහ වෙත තවත් සමීප විය.

‘මොනව වුණත් මේක හදලා තියෙන්නේ කළුගලින් නේද?’

මා දැන් කීමට සැරසෙන ශ්‍රී ලංකාවේ විශිෂ්ඨතම සමාධි ප්‍රතිමාව පිළිබඳ පූර්විකාව එසේය.

අනුරාධපුර සමාධි බුද්ධ ප්‍රතිමාව පිළිබඳව රට පුරා පැතිර ගත් වැරදි මතයක් තිබේ. එනම්, එය අනුරාධපුර මහමෙවුනා උයනේ පිහිටා ඇති බවකි. එහෙත් සත්‍ය ලෙසම අනුරාධපුර සමාධි පිළිමය හා මහමෙවුනා උයන අතර කිසිම සම්බන්ධයක් නැත. එය සැබැවින්ම පිහිටා ඇත්තේ මහමෙවුනාවට අයත් මහා විහාර සංකීර්ණයේ වත්නොවේ. ඉන් ඉඳුරාම බැහැර පිහිටි අභයගිරි ආරාම සංකීර්ණයට අයත් භූමි භාගයකය. එමෙන්ම අනුරාධපුර පූජා නගරය තුළ අද දක්නට ඇති සමාධි පිළිම වහන්සේට අමතරව නිර්මාණාත්මක ලක්ෂණ අතින් ඊට කෙසේවත් නොදෙවෙනි තවත් සමාධි පිළිම වහන්සේ නමක් විසිවන සියවසේ මුල් අර්ධය තෙක්ම අනුරාධපුරයේ වැඩ සිට ඇත.

තොළුවිල සමාධි ප්‍රතිමා වහන්සේ අනුරාධපුරයේ දී හා කොළඹ දී

එහෙත් ඉන්පසු කුමක් හෝ හේතුවක් මත එම ප්‍රතිමා වහන්සේ එතැනින් ඉවත් කොට තිබේ. ඒ 1911වසරේ දී යැයි කියණු ලැබේ. ඉන් පසු එය කොළඹ කෞතුකාගාර ආලින්දයේ තැන්පත් කරන ලද බවක් පැවසේ. මෙහි මුලින් පැවසුණු පරිදි විදේශිය ප්‍රතිමා කලා විචාරකයෙකු විස්මයට පත් කළ ඒ සමාධි ප්‍රතිමාව මේ මෙහොතේදීත් කොළඹ ජාතික කෞතුකාගාරයේ පිවිසුම් ද්වාරය අබියස දී ඔබට දැක ගත හැක. ඒ හුදෙක් කෞතුක වස්තුවක් ලෙසිනි. එසේ විතැන් කිරීමෙන් එම ප්‍රතිමාවහන්සේට සේම සියවස් ගණනාවක් තිස්සේ එය ස්ථාපිතව තිබූ තොළුවිල පුරාවිද්‍යා රක්ෂිතයටද සුවිසල් අගතියක් සිදු වී ඇත. 

ඇතැම් කලා විචාරකයන් පවසන අන්දමට මෙම සමාධි ප්‍රතිමාව අභයගිරි සමාධි ප්‍රතිමාවටත් වඩා ආධ්‍යාත්මික ලක්ෂණවලින් පිරිපුන්ය. මෙම මතය දරන්නවුන් අතර හිටපු ජාතික කෞතුකාගාර අධ්‍යක්ෂ,  සහ කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලීය පුරාවිද්‍යා පශ්චාත් උපාධි ආයතනයේ හිටපු අධ්‍යක්ෂ සේම ශ්‍රී ලංකා පුරාවිද්‍යාඥයන්ගේ සභාවේ සමාරම්භක ලේකම් ආචාර්ය සිරිනිමල් ලක්දුසිංහයන් ඇතුළු තවත් විද්වත් පිරිසක් වෙති.

ජය ශ්‍රී මහා බෝධි වන්දනාවෙන් අනතුරුව මිහින්තලා පුදබිම වෙත යන ඔබට එම යන මාර්ගය අතරතුර ප්‍රධාන මාර්ගය ආසන්නයේම දකුණු දෙසින් අතීතයේ මෙම සමාධි ප්‍රතිමාව තිබූ තොළුවිල පුරාවිද්‍යා ස්ථානය දැක ගත හැක.

තොළුවිල ආරාම සංකීර්ණයේ මාලක දෙකකින් යුක්ත විශාල ප්‍රතිමාඝරයක් දකුණු දිශානුගතව පිහිටා ඇත. කොළඹ ජාතික කෞතුකාගාර ආලින්දයේ තැන්පත් කොට ඇති සුප්‍රකට තොළුවිල සමාධි පිළිමය තැන්පත් කොට තිබුණේ මෙම ප්‍රතිමා ගෘහයේය.

යටත් විජිත පාලකයන්ගේ තීන්දු තීරණ හමුවේ මුල් පිහිටි ස්ථානය අහිමි වූ යැයි මෙම සමාධි පිළිමයට හිමි විය යුතු නිසි ගෞරවය අද වන විට අහිමි වී ඇතැයි මට සිතේ. අඩි 05 අඟල් 09ක් උස්වූ මෙම පිළිමයෙහි බාහු ශීර්ෂ අතර පරතරය අඩි 03 අඟල් 05කි. වීරාසන මුද්‍රාවෙන් යුතු ප්‍රතිමාවෙන් මූර්තිමත් වන ශාන්ත ස්වභාවය හා මුහුණෙහි සහ අඟපසඟවල දක්නට ඇති සප්‍රාණික ස්වාභාවයද නිසා මෙම ප්‍රතිමාවේ ශ්‍රේෂ්ඨත්වය හා කලාත්මක වටිනාකම ඉතා ඉහළ මට්ටමක පවතින බව විද්වත් මතයයි. මේ අතරින් මාහාචාර්ය අනුරාධ සෙනෙවිරත්නයෝ ශ්‍රී ලංකාවේන් මෙතෙක් ලැබී ඇති විශිෂ්ඨතම සමාධි ප්‍රතිමාව ලෙස නිර්භයව මෙය හඳුන්වා දෙති. මෙම ප්‍රතිමාව සම්බන්ධයෙන් සුවිශේෂී අගැයුමක් කරන මේ රටේ පළමු පුරාවිද්‍යා කොමසාරිස් එච්.සී.පී.බෙල් සූරීන් පවසා ඇත්තේ අප රටින් ලැබුණු  අලාභහානි කිසිවක් සිදු නොවූ පිරිපුන් සමාධි පිළිමයද මෙයම බවය.

කෙසේ හෝ ලෝකප්‍රකට ඉතිහාසඥයෙකුද වන හිටපු ඉන්දීය අග්‍රාමාත්‍ය ශ්‍රී ජවහර්ලාල් නේරු තුමන් ඇතුළු පෙර අපර දෙදිග විද්වතුන් රැසකගේ අවධානයට ලක් වීම මත ශ්‍රී ලංකාවේ ඇති විශිෂ්ටතම සමාධි ප්‍රතිමාව අනුරාධපුරයේ පිහිටි සමාධි පිළිමය බවට පොදු පිළිගැනීමක් ඇත.

එහෙත් ප්‍රතිමා කලා විශේෂඥයන්ගේ  නිදහස් අදහස් අනුව මෙම ප්‍රතිමා දෙක සංසන්දනය කළ විට ඉන් මුල් තැන අද වන විට අඩුම තරමින් මලකින් පහනකින් පිදුම් නොලබා කොළඹ ජාතික කෞතුකාගාර ආලින්දයේ වැඩ හිදින මෙම තොළුවිල සමාධි ප්‍රතිමා වහන්සේට හිමිවන බවද මගේද බලවත් විශ්වාසයයි.

තිලක් සේනාසිංහ

කොට කලිසමක් ඇඳ ගිටාරයක්ද අතින් ගෙන අනුරාධපුර ස්වර්ණපාලි ජාතික පාසලට පැමිණි එහි ශිෂ්‍යාවකගේ පියකු පාසලේ ප‍්‍රධාන ගේට්ටුවේ ආරක්ෂක සේවයේ නියුතුව සිටි අංක 179 බී මැගසින් පාර, තිසාවැව, අනුරාධපුර ලිපිනයේ පදිංචි සෝබා කුමරී හපුගොඩ මහත්මියට පහත් ලෙස බැණ වැදී,  අපහාස කර, අත අඹරා බෙල්ලට පහරදී මේ සිද්ධියක විත්තිකරුවෙක් අනුරාධපුර නැගෙනහිර පළාත් සමථ මණ්ඩලයේදී පැමිණිලි කාරියගෙන් සමාව ගෙන ඇත.

පසුගිය වර්ෂයේ ඔක්තෝම්බර් මස 25වනදා උදෑසන එම විද්‍යාලයේ හත්වන ශ්‍රේණියේ ඉගෙනුම ලබන ශිෂ්‍යාවකගේ පියෙකු සිදුකළ මෙම පහරදීමෙන් එම  ආරක්ෂක නිලධාරීණීය තුවාල ලබා රෝහල් ගතකර තිබුණි. ප‍්‍රහාරයකට ලක්වූ නිලධාරිනිය අනුරාධපුර මූලස්ථාන පොලීසියේ විවිධ පැමිණිලි අංශයට පැමිණිලි කිරීමෙන් පසුව සැකපිට එම පුද්ගලයා අත්අඩංගුවට ගෙන අනුරාධපුර මහෙස්ත‍්‍රාත් අධිකරණයට ඉදිරිපත් කිරීමෙන් අනතුරුව රුපියල් ලක්ෂයක ශරීර ඇප මත මුදාහැර තිබුණි. පසුව පැවති නඩු විභාගයෙන් අනතුරුව විනිසුරු කේ.පී. ශානක හර්ෂන් මහතා දෙපාර්ශ්වයම අනුරාධපුර සමථ මූල මණ්ඩලයට යොමු කිරීමට නියෝග කොට ඇත.

පහරදීම සිදුකළ විත්තිකරු වන අංක 63සී ජයන්ති මාවත, අනුරාධපුර ලිපිනයේ පදිංචි ලංකානායක මුදියන්සේලාගේ සම්පත් විමල් බණ්ඩාර යන අයට එරෙහිව පැමිණිලිකාර ආරක්ෂක නිලධාරිනිය සමථ මූල මණ්ඩලය හමුවේ කියා තිබුණේ එම සිද්ධියෙන් කායික පීඩාවට අමතරව තමන් දැඩි මානසික පීඩනයකට ලක් වූ බවය. ඒ අනුව පහරදුන් පුද්ගලයාගෙන් වන්දි මුදලක් අවශ්‍ය දැයි සමථමූල මණ්ඩලය පැමිණිලිකාරියගෙන් විමසූ අවස්ථාවේ තමන්ට කිසිදු මුදලක් අවශ්‍ය නැති බව ඇය පවසා තිබුණි.

පසුගිය වර්ෂයේ ඔක්තෝම්බර් මස 25වනදා උදෑසන 9.30ට විත්තිකරු නුසුදුසු ඇඳුමකින් (කොට කලිසමක්) සැරසී ගිටාරයකුත් රැගෙන පැමිණ බවත් එම ගිටාරය තම දියණියට දීමට අවශ්‍ය බව පවසා ඇතුළු වීමට උත්සාහ කළ බවත් තමන් ඊට විරෝධය පෑම නිසා පහත් ලෙස බැණ වැදී අපහාස කර තම අත අඹරා බෙල්ලට පහර දුන් බවත් ආරක්ෂක නිලධාරිණිය කියා සිටියාය.  

මෙම සමථ වාර්තාව අගෝස්තු මස 28 වනදා අධිරකරණය හමුවට පත් කිරීමට මහේස්ත්‍රාත්වරයා නියෝග කොට ඇත.  

අනුරාධපුර - බුද්ධික මහේෂ් විජේසූරිය

'ජවුසන් නැටීම' පිළිබඳ ලක්බිම ඔන්ලයින් හි පළ වූ ලිපිය මම මහත් උනන්දුවෙන් කියැවිමි. එහෙත් එහි සඳහන් ‘ජවුසන්’ පිළිබඳ විස්තරය මා දන්නා තොරතුරු වලට වඩා තරමක් වෙනස්ය. එබැවින් ‘ජවුසන්’ සම්බන්ධ මා දන්නා තොරතුරුද මෙයට එක්කරමි.

අප විසින් පාරම්පරිකව අසා දැන හිඳින අන්දමට ‘ජවුසන්’ යනු කතෝලික ජන නාටක අංගයකි. එසේ නොමැතිව ‘ජවුසන්’ යනු මුස්ලිමුන්ගේ ජන උරුමයක් නොවේ. එය කතෝලික ජනනාටක අංගයකි. මෙම නාටක විශේෂය ශ්‍රී ලංකාවට හඳුන්වා දී ඇත්තේ මීගමුවේ ධීවර ජනතාව සහ දකුණු ඉන්දියාවේ කේරලයේ කොචින් අතර පැවති ජනවාර්ගික සම්බන්ධතාවය නිසාය.

එවක ශ්‍රී ලාංකීය ජනතාව ධීවර සහ  අනෙකුත් කටයුතු සඳහා දකුණු ඉන්දියාවේ කේරළයේ කොචින් වරයාට සේන්දු වූ අතර එහි ජනතාවද බහුල වශයෙන් ශ්‍රී ලංකාවට සංක්‍රමණය වූහ.

ශ්‍රී ලංකාවේ දී ‘කොච්චින්’ යනුවෙන් හඳුන්වන්නට වූයේ මොවුන්ය. කොච්චිකඩේ යනු අතීතයේ මෙම ජනතාව බහුලව පදිංචි වූ පෙදෙසක් බව පැහැදිළිය. 1505 ශ්‍රී ලංකාවට සිදුවූ පෘතුගීසි ආක්‍රමණයට පසු කෙමෙන් වර්ධනය වූ කිතුණු සංස්කෘතිකාංග වලට ආධ්‍යාත්මික මුහුණුවරක් ලබා දීමට මහනුවර යුගයේ වීර පරාක්‍රම නරේන්ද්‍රසිංහ රජුගේ සමයේ (ක්‍රි.ව 1704 -1739) ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණි ජාකෝමේ ගොන්සාල්වෙස් පියතුමා (ක්‍රි.ව 1676 – 1742)  සමත් වූ බව නොරහසකි. වර්තමානයේ ද කිතුණු සමාජයේ ද දක්නට ඇති පසන් හෙවත් දුක්ප්‍රාප්ති ගායනා, ලතෝනි හෙවත් වැලපුම් ගී ආදිය ශ්‍රී ලාංකික කිතුණු සමාජය හා බද්ධ වූයේ ඉන් පසුවය. එහෙත් රජතුන්කට්ටුව නම් වන නත්තල් නාටකය කිතු සමිදානන් කුරුස වධයට ලක්කරවීම නිරූපනය කරන පාස්කු නාට්‍ය, වාසප්පු , ජවුසන් සහ ජල්ලි යන ජනසංස්කෘතිකාංග මීගමුවේ කිතුණු ධීවර ජන සමාජය විසින් ප්‍රචලිත කරවන ලද බව පැහැදිළිය.

එහිදී සිවුදෙසින්ම ජලයෙන් වට වූ ‍මීගමු දූව එකම කිතුණු ජන කලා නිකේතනයක් සේ හැඳින්විය හැක. අද ද දූවේ පාස්කු යනු ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රමුඛතම ජනසංස්කෘතික අංගයක් සේ සලකනු ලැබේ.

ඒ අතරින්‍  අතීතයේ මෙහි පැවති කලා අංග අතුරින් මෙම ජවුසන් නම් ජන රංගනය විශේෂත්වයක් ගනී. මෙය මතුපිටින් බලන විට වැදි නැටුමකි. එහි කොළ අතු ඇඳගත් වැද්දන් සේම සතුන් ලෙසද නළුවෝ පෙනී සිටිති. එහෙත් මෙහි කිතුණු ආධ්‍යාත්මික ලක්ෂණද ගැබ්ව තිබේ.

මීගමුවේ මිහිඳුකුලසූරිය සහ මැල් යන පෙලපත් නම් හිමි කලාකරුවෝ මෙම ජවුසන් නාටකයෙහි අභිවෘද්ධිය සහ සංවර්ධනය පිණිස ඉටුකළ මෙහෙය සුළු පටු නැත.

1944 වසරේ කොළඹ රාජකීය විද්‍යාලයේ දී පැවැති දීප ව්‍යාප්ත පාසල් ජන රංගන තරග‍යකදී මීගමු දූවේ රෝමානු කතෝලික විදුහලේ සිසුන් ඉදිරිපත් කළ ‘ජවුසන්’ නැටුමකට මුළු දිවයිනෙන්ම ප්‍රථම ස්ථානය හිමිව තිබේ. මේ සම්බන්ධයෙන් කිතුණු ජන සංස්කෘතිය පිළිබඳ ගැඹුරු හැදෑරීමක් කළ කැලණි විශ්ව විද්‍යාලයේ ලලිත කලා අධ්‍යනාංශයේ  හිටපු  මහාචාර්ය එච්.එම්.ගුණතිලක  ශූරීන් බොහෝ කරුණු ඒකරාශී කොට තිබේ.

ඒ අනුව සැබෑ ‘ජවුසන්’ නැටීම කතෝලික ජන උරුමයක් බව පවසනුයේ මේ සම්බන්ධයෙන් වැඩිදුර කරුණු ඉදිරිපත් කිරීමට තවත් විද්වතුන්ට ඉඩ කඩ ලබා දෙමිනි.

ගිහාන් මිහිඳුකුලසූරිය - කට්ටුව, මීගමුව

පෙර පුවත් -:

උඩරට නිලධාරිනියක් නිලධාරියකු හා 'ජවුසන්' නටලා

එය කන්ද උඩරට රජයේ කාර්යාලයකි. එහි කාර්ය මණ්ඩලය අතරින් එක් කළමණාකාර සහකාර වරියක සමාජසේවා සහ ආගමික කටයුතු කෙරෙහි විශේෂයෙන් උනන්දුවක් දක්වනු කාහටත් පෙනිණ. ඇය විවාහක දෙදරු මවකි.

ගිලානෝපස්ථානය, ආපදා සහන සේවා සැපයීම සහ ආගමික කටයුතු සංවිධානය කිරීම ඇගේ මෙම කටයුතු අතරින් ප්‍රමුඛ විය. කළමණාකාර සහකාර වරියගේ මෙම ක්‍රියා පමණ ඉක්මවා කටයුතු කිරීමක් ලෙස කාර්යාලයේ පිරිසක් අර්ථ දක්වන්නට වූ අතර එහි පරිපාලන නිලධාරිනිය ඇතුළු තවත් පිරිසක් ඊට සහාය දැක්වූහ.

සංවර්ධන සහකාර වරයකු ලෙස පත්වීමක් ලබා උපධිධාරී අවිවාහක තරුණයෙක් එම කාර්යාලයට පැමිණියේ මේ අතරය. ඔහුද මෙවන් පොදු සහ ආගමික කටයුතු සම්බන්ධයෙන් මහත් උනන්දුවක් පළකරන්නකු වූ බැවින් මෙම විවාහක ලිපිකාරිනිය හා සමීප ඇසුරකට එළඹිණි.

කෙමෙන් ඔවුන්ගේ මේ ඇසුර කෙතරම් සමීප තත්ත්වයකට පත් වී ද යත් ඔවුන් දෙදෙනා අතර අනියම් සබඳතාවයක් හටගෙන ඇතැයි යන කටකතාව කාර්යාලය පුරා පැතිරෙන්නට විය. මේ අතර එහි සේවය කළ සමහරු එහි පරිපාලන නිලධාරිනියට කියා සිටියේ එම තරුණයා ඉතා කපටියකු බවත් සමාජ සේවා සහ ආගමික කටයුතු වලට ලැදියාවක් දක්වන බව ව්‍යාජ ලෙස අඟවමින් ඔහු සූක්ෂම අයුරින් එම විවාහක කළමණාකරන සහකාර වරිය වරදට පොළඹවාගෙන ඇති බවය. මේ සම්බන්ධයෙන් එම පරිපාලන නිලධාරිනිය එම කළමණාකරන සහකාර වරිය කැඳවා කිහිපවරක් අවවාද කළ ද තමන් හා එම සංවර්ධන සහකාර වරයා අතර අනියම් ඇසුරක් ඇතැයි පිළිගැනීමට ඇය කිසිසේත්ම එකඟ නොවුවාය. මේ අතර ඔවුන් දෙදෙනා ‘යන එන තැන්’ ගැන පවා කාර්යාලයේ කතා පැතිර යන්නට විය.

මින් පරිපාලන නිලධාරිනියගේ සිත තදින්ම බිඳුණු අතර ඇය ‍එම කළමණාකාර සහකාර වරිය ගේත් සංවර්ධන සහකාර වරයා ගේත් කටයුතු හඳුන්වන්නට වූයේ ‘ජවුසන් නැටීමක්’ වශයෙනි. දැන් එයා සමාජසේවා වැඩ, ආගමික වැඩ කරනවා කියලා කරන්නේ ජවුසන් නටන එක විතරයි නේ; ඇය ප්‍රසිද්ධියේම කියන්නට විය. මේ අතර මෙම ‘ජවුසන් නැටීම’ යන වදන කාර්යාලයේ මුවින් මුවඟ පැතිර ගිය අතර ‘ජවුසන් නැටීම’ යනු කුමක් දැයි ඒ කිසිවෙකුත් නොදැන සිටියහ.

ඇතැමුන් කීවේ ‘ජවුසන් නැටීම’ යනු එළිපිටම ලිංගිකව හැසිරීමක් බවය. මේ අතර ‘ජවුසන් නැටීම’ යනු ලැජ්ජා භයකින් තොරව ප්‍රසිද්ධියේ හැසිරීම ලෙසද සමහරු අර්ථ දැක්වූහ. මේ අතර කාර්යාලයේ සේවය කරන තරුණ උපාධිධාරීහු මේ ‘ජවුසන් නැටීම’ යනු කුමක් දැයි සොයන්නට වූ අතර තමන් උගත් විශ්ව විද්‍යාල ආචාර්ය, මහාචාර්ය වරුන්ගෙන් පවා ඒ පිළිබඳව විමසන්නට ඔවුහු පසුබට නොවූහ. 

මේ අතර එහි සිටි පැරණිම කණිටු සේවකයකු කියා සිටියේ මීට දසවසරකට පමණ ඉහත විශ්‍රාම ගිය තවත් කණිටු සේවකයකු නම් මෙවැනි කරුණු ගැන හොඳින්ම දන්නා බවය. ඒ අනුව මෙම ‘ජවුසන්’ ප්‍රශ්නය විසඳා ගැනීම සඳහා කාර්යාලයේ කිසිවෙක් ඔහු දුරකථනයෙන් සම්බන්ධ කර ගත්තේය.

“ඔය ‘ජවුසන් නටනවා’ කියන්නේ ඉස්සර අලුත්ගම, බේරුවල වගේ පළාත්වල මුස්ලිම් මිනිස්සු කරපු වීදි රංගනයක්; ඉස්සර ඒ පැත්තේ බුහාරි කියලා උත්සවයක් තිබුණා. ඒ උත්සවයේ පෙරහැර යනකොට ඔය ‘ජවුසන්’ කාරයන්ගේ නැටුම් දකින්න ලැබුණා. මහාචාර්ය නන්දදේව විජේසේකර මහත්තයාගේ ‘ලංකා ජනතාව’ කියන පොතෙත් ඔය ‘ජවුසන්’ ගැන පුංචි සඳහනක් තියනවා. උන්නැහේ කියන්නේ ඒවා ඉන්දියානු මුස්ලිම් අයගෙන් ලංකාවට ආපු දෙයක් කියලයි. කොහොම වුණත් ඔය ‘ජවුසන්’ ඉවරවෙලා ගිනි පෑගීමකුත් සිද්ධ වෙලා තියෙනවා.”

ඒ විශ්‍රාමික කණිටු සේවකයා පැහැදිළි කර දුන්නේය.

“මොනවා වුණත් අර දෙන්නටයි අපේ ‘ඒඕ’ නෝනටයි පින්සිද්ද වෙන්න අපි කාටත් ඇත්ත ‘ජවුසන්’ කියන්නේ මොනවද කියලා දැනගන්න ලැබුණා.”

ඉන්පසු කාර්යාලයේ බොහෝ දෙනෙක් එසේ කියමින් සිනාසුණහ.

 

 

IMAGE

ෆේස්බුක් එකෙන් ඔබේ හිතේ ලෙඩ ගැනත් කියන්න පුළුවන්

IMAGE 2017 Dec 15 10:42
ඔබටත් ෆේස්බුක් ගිණුමක් තිබෙනවාද? එසේ ගිණුමක් තිබෙනවා නම් ඔබ ඒ සඳහා දවසකට; සතියකට හෝ මාසයකට පැය...
Views - 1845

සුද්දන්ට උණවටුන එපා කරවන ඩිස්කෝ ඩාන්ස්

IMAGE 2017 Dec 14 07:56
ආචාර්ය ආතර් සී. ක්ලාක් විද්වතා පවසන ආකාරයට උණවටුන වෙරළ තීරය ලෝකයේ ඇති දර්ශනීය වෙරළ දොළහෙන්...
Views - 3267

ගැබිණි නිලධාරිනිය අධ්‍යක්ෂක හා 'හනිමූන්' ගිහින්

IMAGE 2017 Dec 13 10:33
ඔහු මෙරට ප්‍රමුඛතම සමාගමක අධ්‍යක්ෂ වරයෙකි. වයස අවුරුදු 40 ක් පමණ වන ඔහු දරු දෙදෙනෙකුගේ පියෙක්...
Views - 9029

2017 විශ්ව රූ රැජින ඩෙමී සහ අපේ ක‍්‍රිස්ටියානා

IMAGE 2017 Dec 13 10:17
ලෝක රූ රැජින තේරීමේ තරගයේ උණුසුම පහව යෑමටත් පෙර තවත් සුරූපිනියක් විශ්ව රූ රැජින ලෙස  කිරුළ...
Views - 4681

ඉන්දීය ක්‍රිකට් නායක විරාත් කෝලි නිලියක ගේ අත ගනී

IMAGE 2017 Dec 12 12:41
ඉන්දීය ක්‍රිකට් නායක විරාත් කෝලි ඊයේ (11) යුග දිවියට එළඹුණි. ඔහුගේ අතගත් මනාලිය වූයේ බොලිවුඩ්...
Views - 4848

පාතාලයට ඔත්තු දීමේ වරදට වෙඩි කෑ රූපලාවන්‍ය ශිල්පිනිය

IMAGE 2017 Dec 12 10:22
අතුරුගිරිය නගරයේ පිහිටි සයෝනාරා රූපලාවන්‍යාගාරයේ හිමිකාරිය වන හතළිස්හත් වියැති මංජුලා...
Views - 6575

Please publish modules in offcanvas position.