Coss Ear2
lakbima.lk
COSS Ear 1

බලංගොඩ  ජනතාව කොතරම් රා බොනවාදැයි පසක් වූයේ ඉකුත්දා ඉඹුල්පේ ප‍්‍රාදේශීය ලේකම් කාර්යාලයේ පැවැති බලංගොඩ පින්නවල අංක 02 රා තැබෑරුම ටෙන්ඩර් කරන අවස්ථාවේදීය.
එදින ටෙන්ඩර්කරුවන් කිහිපදෙනකු පැමිණ සිටි අතර ටෙන්ඩර් මණ්ඩලයේ ප‍්‍රධානියා වූයේ ඉඹුල්පේ ප‍්‍රාදේශීය මහලේකම් කීර්ති ජයසිංහ මහතාය. සෙසු සාමාජිකයින් වූයේ  සහකාර සුරාබදු කොමසාරිස් වී.යූ වික‍්‍රමරත්න, බලංගොඩ සුරාබදු ස්ථානාධිපති කපිල විජේසිංහ හා ප‍්‍රාදේශීය ලේකම් කාර්යාලයේ ප‍්‍රධාන ගණකාධිකාරීවරයාය.
උදෑසන 10.30ට පමණ ටෙන්ඩර් පත‍්‍රිකා විවෘත කිරීම සිදු විය. එක් අයෙකු රුපියල්  එක්කෝටි දස ලක්‍ෂයක ලංසුවක් දමා තිබිණි. තවත් අයෙක්  දමා තිබූ ලංසුව රුපියල් දෙකෝටි දස ලක්‍ෂයකි. වැඩිම ලංසුව ලැබී තිබුණේ ගාල්ල කරන්දෙණිය ප‍්‍රදේශයේ පුද්ගලයෙක් ඉදිරිපත් කළ ටෙන්ඩර් පත‍්‍රිකාවේය. එය රුපියල් දෙකෝටි හැත්තෑඅට ලක්‍ෂයක් විය.
ඒ අනුව 2018 වර්ෂයේ බලංගොඩ පින්නවල අංක 02 රා තැබෑරුම  පවත්වාගෙන යාම එම ලංසුව තැබූ පුද්ගලයාට ලබා දීමට ටෙන්ඩර් මණ්ඩලයේ ප‍්‍රධානී ඉඹුල්පේ ප‍්‍රාදේශීය ලේකම් කීර්ති ජයසිංහ මහතා තීරණය කළේය.
කීර්ති ජයසිංහ මහතා සඳහන් කරන අන්දමට ඉකුත් වසරේ මෙම රා තැබෑරුම ටෙන්ඩර් වුයේ රුපියල් එක්කෝටි තිස්තුන් ලක්‍ෂයකටය. එසේ ගණන් හිලව් බලනවිට මෙවර ටෙන්ඩරය පෙර වසරට වඩා දෙගුණයකින් පමණ වැඩි වී තිබේ.
මේසා විශාල මුදලකට අලෙවි වූ රා තැබෑරුම මහා ලොකු නගරයක් මැද්දේ ඇති එකකැයි කෙනෙකුට සිතෙනු ඇත. එ්ත් පුදුමය එසේ නොවීමයි. ලංකාවේ ලොකුම මුදලට අලෙවි වූ මෙම රා තැබෑරුම පිහිටා ඇත්තේ බලංගොඩ නගරයෙනුත් කිලෝමීටර් විස්සක් පමණ එපිටින් ඇති පින්නවල ග‍්‍රාමයේය.
පසුගිය කාලයේදී මෙම ප‍්‍රදේශයේ  ස්ථිර පොලිස් ස්ථානයක් ස්ථාපනය කිරීමටද හිටපු පොලිස්පති වරයකු වූ එන්.කේ. ඉලංගකෝන් මහතා පියවර ගෙන තිබුණි. පින්නවල එම හිටපු  පොලිස්පතිවරයාගේ උපන් ගම් ප‍්‍රදේශයද වේ.
අනවසර මත්පැන් මෙම ප‍්‍රදේශයේ බහුලව  ඇති නිසා එය වළක්වාලීමටත්, ප‍්‍රදේශයේ නීතිය හා සාමය ආරක්‍ෂා කිරීමටත්  අවශ්‍ය බැවින් ගමට ඇති ආදරය නිසාම මෙම පොලිස් ස්ථානය එන්.කේ. ඉලංගකෝන් මහතා විසින්  ඉදිකරන්නට ඇත. පොලීසිය විවෘත කරනු ලැබුවේ ඔහු විශ‍්‍රාම ගැනීමට දින කිහිපයක් තිබියදීය.
පින්නවල ප‍්‍රදේශය යනු සිංහල, මෙන්ම දෙමළ ජනතාව සම සමව ජීවත් වන ප‍්‍රදේශයකි. මෙම ප‍්‍රදේශයේ බෞද්ධ විහාරස්ථාන, හින්දු කෝවිල් හා කතෝලික පල්ලි රාශියක් දැක ගැනීමට හැකියාව තිබේ.
විශේෂයෙන් පින්නවල ප‍්‍රදේශය විශාල හා කුඩා තේ වතු ඇති ප‍්‍රදේශයකි. මේ තේ වතු වල හා තේ කාර්මාන්තශාලාවල සේවය කරන්නේ වැඩි වශයෙන් දෙමළ කම්කරුවන්ය.
වලේබොඩවත්ත, මාරතැන්නවත්ත හා ඒ ආසන්නයේම බගවන්තලාව වතු යායද පිහිටා තිබේ.
පින්නවල රා තැබෑරුම මෙරට පැරණිම රා තැබෑරුමකි. එය ආරම්භ වී ඇත්තේ විදේශකයින් මෙරට වතු පාලනය කරන සමයේය. එ් කාලයේ මුලින්ම බලංගොඩ නගරයේ රා තැබෑරුමක්  ස්ථාපනය කර ඇති අතර  ඉහත කී වතුවල සේවය කරන  කම්කරුවන්ට  බලංගොඩ නගරයට පැමිණිමේ අපහසුතාවය හේතුකොට ගෙන විදේශකයින්  පින්නවල රා තැබෑරුම අරම්භ කළ බව අතීත තතු දන්නෝ කියති.  අංක 01 රා තැබෑරුම ලෙස  බලංගොඩ නගරයේ  රා තැබෑරුමත්, අංක 02 රා තැබෑරුම ලෙස පින්නවල රා තැබෑරුමත් නම් කර ඇත්තේ එ් අනුවය.
රා තැබෑරුමේ ටෙන්ඩරය ලබා ගත් පුද්ගලයා කඩ කුලිය, විදුලි බිල්, වතුර බිල්, සේවක වැටුප්, රා සඳහා මුදල් ගෙවීම, ඒ සඳහා ප‍්‍රවාහන වියදම් ඇතුළුව මෙකී නොකී වියදම් සියල්ලමද ගෙවිය යුතුය. එ් ටෙන්ඩරය ලබාගැනීමට වැය කළ දෙකෝටි හැත්තෑ ලක්ෂයට අමතරවය.
එසේ රජයට ගෙවන දෙකෝටි හැත්තෑඅට ලක්‍ෂයට අමතරව ඔහු මෙම තැබෑරුමේ ගනුදෙනුවෙන් ලාභයක්ද ලැබිය යුතුව තිබේ. ලාභය ගැන නොසලකා හැරියද ටෙන්ඩරය සඳහා වැයකළ මුදල වසරක් තුළදී උපයා ගැනීමට වුවද ඔහු අවම වශයෙන් දිනකට රුපියල් අසූතුන් දහසක්වත් රා විකිණිය යුතුය.
ලාභයක් ලබන්නට නම් දිනකට රුපියල් ලක්ෂයකවත් රා විකිණිය යුතුය. බලංගොඩ මැතිවරණ කොට්ඨාසයට ඇත්තේ රා තැබෑරුම් දෙකකි. එකක් බලංගොඩ නගරයේය. අනෙක පින්නවලය. මුලින් කී පරිදි පින්නවල බලංගොඩ නගරයෙන් ඈත එපිට පිහිට ගමකි. එවැනි ගමක රා අලෙවියෙන් මෙතරම් මුදලක්  සොයා ගන්නේ කෙසේද? තවද පෝය දින හා රජයේ විශේෂ අවස්ථාවලදී තැබෑරුම වසා දැමීමට සිදු වේ.
සාමාන්‍යයෙන් බලංගොඩ ප‍්‍රදේශයේ  කම්කරුවෙකුගේ දිනක වැටුප රුපියල් අටසියයත් දහසත් අතර මුදලකි. රා බෝතලයක මිල රුපියල් එකසිය හතළිහකි. සාමාන්‍ය ගාණට පදම් වීමට නම් දිනකට රා බෝතල් තුනක්වත් පානය කළ යුතු බව රා බොන්නෝ පවසති.
ඒ අනුව  දිනකට කම්කරුවෙකු රා සඳහා අඩු තරමේ රුපියල් හාරසිය විස්සක්  වැය කරති. ඊට අමතරව වඬේ, මඤ්ඤොක්කා වැනි අමතර දේවල් සඳහා ද  තවත් රුපියල් පනහක්වත් වැය වේ. දුම්වැටි සහ බීඩි සඳහා  රුපියල් සියයක්වත් වැය කරති. ඒ අනුව දිනකට නිකරුණේ වැය කරන මුදල රුපියල් හයසියයකට ආසන්න වේ.
ඉන්පසුව නිවසේ වියදමට ඉතිරි වන්නේ රුපියල් දෙතුන් සියයකි. ඒ  අනුව බලන කල  පින්නවල ප‍්‍රදේශයේ ගෙවල්වල දිනපතා දිගහැරෙන අඬ දබර සමනය කිරීමට නම්  පින්නවලට පොලීසියක් නැතිවම බැරි බව නම් පැහැදිලි සත්‍යයකි.
මේ කරුණු කාරණා මෙසේ තිබියදී රා තැබෑරුම්වල විකිණිමට ඇත්තේ නියම පොල් රා නොවන බවත් ඒවා කෘත‍්‍රිමව නිෂ්පාදනය කරන රා බවත් රා බොන්නෝ පවසති.  ලංකාවටම අවශ්‍ය තරම්  පොල් රා නිෂ්පාදනය කරන පළාතක් අප දන්නා තරමට ලංකාවේ නම් නැත්තේය. බලංගොඩ ප‍්‍රදේශයට අවශ්‍ය රා රැගෙන එන්නේ මීගමුව ප‍්‍රදේශයෙනි.
කිතුල්ගහට ගිය මිනිහාටද නිදහසට කියන්නට දෙයක් ඇත්තේය. දිනපතා ඇඟ වෙහෙසන තමන් හැන්දෑවට රා උගුරක් බොන්නේ ඇගේ අමාරුවට බව රා බොන්නෝ කියති. රා පානයට මුදල් වියදම් කිරීම ගෙදරට බරකි. එ්ත් විකල්පයක් නැතැයි ඔවුහු කියති.
ගෙවත්තක ඇති  පොල් ගසක් , කිතුල් ගසක්  මැද ගෙන රා ටිකක් නිෂ්පාදනය කර ගැනීමට  සහනදායී වැඩපිළිවෙළක් සලසා දෙන්නේ නම් එය තමන්ට ලොකු සහනයක් බවද මොවුහු කියති.
එහෙත් බලංගොඩ සුරාබදු ස්ථානාධිපති  කපිල විජේසිංහ  නම් කියන්නේ  රුපියල් පනහක් වැනි සුළු මුදලක් ගෙවා රා මැදීම සඳහා වාර්ෂික බලපත‍්‍රයක් ලබා ගත හැකි බවයි.

සරත් වීරවංශ

දේශපාලනික කරුණු  වලට අමතරව ජනාධිපති මෛත්‍රීපාල සිරිසේන මහතා පොදු ජනතාවගේ අවධානයට ලක්ව ඇති හේතු කාරණා කිහිපයක් ඇත. නිසැක ලෙසම ඉන් මුල් තැන ගනුයේ ඔහු විසින් කථා ව්‍යවහාරයේ දී යොදනු ලබන 'හිටං' යන වදනය.

තම පෞද්ගලික කතා ව්‍යවහාරයේ දී සේම වසර 28 ක පාර්ලිමේන්තු දේශපාලනික කතා ව්‍යවහාරයේ දී ද ඔහු විසින් යොදා ගන්නා ලද මේ 'හිටං' යන වදන සමාජ කරළියට පිවිසෙන ලද්දේ ඒ මහතා ගේ ජනාධිපති පදවි ප්‍රාප්තියත් සමඟිනි මෛත්‍රීපාල සිරිසේන නාමය මේ 'හිටං' යන වදනත් සමඟම කොතෙක් සහ සම්බන්ධ වී තිබේද යත් ඇතැම් සමාජ ජාලා වෙබ් අඩවි වලින් ඔහු 'හිටං සි‍රිසේන' යනුවෙන් හඳුන්වා ඇති අවස්ථාද අපි දැක ඇත්තෙමු.

එහෙත් මේ 'හිටං' කතාවේ සුල මුල පිළිබඳව මෙතෙක් විධිමත් අනාවරණයක් සිදුවී ඇති බවක් නොපෙනේ.

'හිටං' යනු කිසියම් වාක්‍යක් අවසානයේ හෝ මධ්‍යයට යෙදෙන විරාම වාචකයකි. කිසියම් කථාවක් කරන අතරේ නිශ්චිත අදහසක් පළවන වැකියක් අවසන් වූ පසු  හෝ එහි සමාප්තිය හඟවනු පිණිස හෝ විරාමයක් හඟවනු පිණිස 'හිටං' කියා යෙදීමත් ඇතැම් ප්‍රදේශ වල ගැමි වහරේ දක්නට ඇත. ඇතැම් ප්‍රදේශ වල මේ 'හිටං' යන්න 'ඉඳං' යනුවෙන් පැවසෙන බවද නොරහසකි. මෙහි අරුත වන්නේ සිට ගැනීම ඉඳ ගැනීම වුවද මෙහිදී එය පැවසෙනුයේ තම අදහසට යම් ස්ථාවරත්වයක් ලබා දීම පිණිසය.

ඇතැම් ප්‍රදේශයක 'මම මිනිහට කිව්වා හිටං' යනුවෙන් යම් කිසි වාක්‍යයක් හමාර කරන විට, තවත් ප්‍රදේශයක ගැමියෙක් 'මම මිනිහට කිව්වා ඉඳං' යනුවෙන් පවසනු අසන්නට පුළුවන.

මේ අතර තවත් ප්‍රදේශ වල මේ 'ඉඳං' යන්න වෙනුවට 'ඉඳගෙන' යන වචනයද පැවසෙනු අසන්නට ඇත.

එවිට ඒ පුද්ගලයා පවසනුයේ 'මම මිනිහට කිව්වා ඉඳගෙන' යනුවෙනි. මෙම ඉඳගෙන යන්නද  වාක්‍යයක් අවසානයට සේම වාක්‍ය කණ්ඩයක් අතරතුර යෙදෙන අවස්ථා ද තිබේ.

ජනාධිපතිවරයාගේ මේ 'හිටං' කතාව උපහාසයට නංවන එක්තරා නූතන ප්‍රබන්ධ කතාවක් මෙසේය.

වරක් විදේශ සංචාරයක යෙදුණු ජනාධිපති මෛත්‍රීපාල සි‍රිසේන මහතා සිංහලයෙන් එම සභා වාරය ඇමතීය. එහිදී ඔහුට සුපුරුදු ලෙස කිහිපවරක්ම 'හිටං' යන වදන කියවිණි. එහිදී එම කතාව ඉංග්‍රීසියට පරිවර්තනය කළ පරිවර්තකයා එහ 'හිටං' යන්න 'Stand' යනුවෙන් ඉංග්‍රීසියට නඟා සභාවට ඉදිරිපත් කරන ලදී.

සිංහල බසේ පමණක් නොව ඉංග්‍රීසි බසෙහිද විවිධ ජාතික සංස්කෘතික අනන්‍යතාවයන් අඟවන මෙවන් වදන් ඇතුලත් වී තිබේ. බාහිර පුද්ගලයන්ට ඒවායෙන් නිසි අරුතක් පළ නොවුවද එම ජාතික සංස්කෘතික සන්දර්භය තුළ සිටින්නවුන්ට ඒවා ද ඉංග්‍රීසි‍යේම කොටසකි.

ඒ කෙසේ හෝ ජනාධිපති මෛත්‍රීපාල සිරිසේන මහතා නිතර යොදන මේ 'හිටං' යන වදන ඔහු ජන්ම ලාභය ලැබූ වත්මන් ගම්පහ දිස්ත්‍රික්කයේ එනම් සියනෑ, හාපිටිගම් සහ අළුත්කූරු කෝරළ වල බහුලව යෙදුණු වදනකි. නමුත් නූතන පරපුර අතින් මෙම ව්‍යවහාරය ගිලිහී ගොස් ඇත.

ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රථම අග්‍රාමාත්‍ය ඩී.එස්.සේනානායක මහතා ද වත්මන් ගම්පහ දිස්ත්‍රික්කයට හා හාපිටිගම් කෝරළයට අයත් අඹේපුස්ස බෝතලේ වලව්වේ උපත ලැබූවෙකි. ඔහුගේ වාග් ව්‍යවහාරය තුළ  මෙම 'හිටං' යන්න කෙතරම් සුලබ ලෙස යෙදී තිබේද යන්න මේ වී‍ඩියෝව නරඹන ඔබට මනාව පසක් වනු ඇත.

මෙහි විනාඩි 05 යි තත්ත්පර 17 ක කාල සීමාව තුළ කරනු ලබන කතාවකදී ඔහු 20 වාරයක් 'හිටං' යන වදන පවසා තිබේ.

නමුත් නූතන පරපුර අතින් බැහැරව ගිය මෙම පැරණි ජනයෙදුමට රාජ්‍ය හා ජාතික මට්ටමේ ප්‍රසිද්ධියක් ලබා දීම පිළිබඳව ජනාධිපති මෛත්‍රීපාල සිරිසේන මහතාට අප වෙනම ස්තූතිවන්ත විය යුතුය.



තිලක් සේනාසිංහ{jcomments on}

 

ගම්පහ යනු ගම්මාන පහක් එක්වීමෙන් සැදුම්ලත් පුරවරයකි. මෙම ගම්පහ පිළිබඳව විවිධ මතවාද තිබේ. එහෙත් පැරණිතම ජනශ්‍රැති මූලාශ්‍රවලට අනුව මෙම ගම්පහට අයත් ගම්මාන පහ වනුයේ ඉහළගම, පහළගම, මැදගම, අලුත්ගම සහ පට්ටියගමය.
මෙම පැරණි ගම්පහට හෙනරත්ගොඩ ද  එක්විය යුතුයැයි සමහරෙක් කියති. එහෙත් හෙනරත්ගොඩ හෙවත් සෙනරත්ගොඩ යනු මැදගමට සහ පහළගමට මායිම්වන අතීතයේ ප්‍රභූන් ජීවත් වූ ප්‍රදේශයකි. එනිසාම ඉංග්‍රීසීන් විසින් තනන ලද කොළඹ මහනුවර ප්‍රධාන දුම්රිය මාර්ගයේ මෙම ඉසව්වේ දුම්රිය පළක් තැනීමට අදහස් කළ ඉංග්‍රීසීහු ‍එය හෙනරත්ගොඩ වශයෙන් නම් කළහ. වත්මන් ගම්පහ දුම්රිය ස්ථානයට නොදුරින් 1864 වස‍රේ දෙසැම්බර් 27 දින විවෘත කරන ලද එම හෙනරත්ගොඩ දුම්රිය පළ අද පුරාවිද්‍යා දෙපාර්තමේන්තුවේ කලාප කාර්යාලයකි. එහි පුරාවිද්‍යා ප්‍රකාශන සහිත වෙළඳ කුටියක් ද තිබේ.
ශ්‍රී ලංකාවේ උද්භිද උද්‍යාන අතුරින් මුල් තැනක් ගන්නා හෙනරත්ගොඩ උද්භිද උද්‍යානය පිහිටා ඇත්තේ ගම්පහ අස්ගිරිය ප්‍රදේශයේය. එය ආරම්භ කරන ලද්දේ හෙනරත්ගොඩ දුම්රිය පළ ආරම්භ කොට වසර දොළහකට පසු 1876 වසරේය.එහෙත් අස්ගිරිය ප්‍රදේශයේ හෙනරත්ගොඩක් නැත. එසේ නම් ගම්පහ මල්වත්තට ඒ නම යෙදුණේ කෙසේද?
වත්මන් ගම්පහ යන නම බිහිවීමට මුල් වූ ඉහළගම, පහළගම, මැදගම, අලුත්ගම සහ පට්ටියගම යන ගම්මානවලට වඩා හෙනරත්ගොඩ ප්‍රසිද්ධියට පත්වූයේ දුම්රිය පළ එනමින් හැඳින්වුණු බැවිනි. එනිසාම පැරැන්නෝ එම මුළු ප්‍රදේශයම හෙනරත්ගොඩ වශයෙන් හඳුනාගෙන සිටි බැවින් දුම්රිය පළට සැතපුමක හමාරක දුරින් පිහිටි උද්භිද උද්‍යානය ද කවුරුත් දන්නා හෙනරත්ගොඩ නමින්ම හැඳින්වීමේ කිසිදු අරුමයක් නැත. ඒ අනුව ගම්පහ යන නාමය බිහි වීමට තුඩුදුන් ගම්පහට හෙනරත්ගොඩ නම් ග්‍රාමයක් අයත් නොවන බවත් එය එවක මැදගම සහ පහළගම අතර පිහිටි 'ගොඩැල්ලක්' මිස ගම්වරයක් නොවන බවත් යළි අවධාරණය කළ යුතුය.
හෙනරත්ගොඩට ඒ නම ලැබුණේ පහළොස් වන සියවසත් දහසයවන සියවසත් අතර කාලයක එහි විසූ හමුදා ප්‍රධානියකු සහ ඔහුගේ ඥාති පිරිවර නිසා බව පෙනේ. මේ හමුදා ප්‍රධානියා හෙවත් සේනාධිපතිවරයා උඩුගම්පොළ රාජධානියේ රජ කළ සකල කලා වල්ලභ රජුගේ යුද හමුදාවේ සේවය කළ අයෙකු බව පෙනෙයි. අදත් ගම්පහ ආශ්‍රිතව සෙනෙවිරත්න, සේනාරත්න, සෙනරත් ආදී පෙළපත් නම් සහිත බොහොමයක් ජීවත් වෙති. මොවුන් හා මෙම පැරණි සෙනරත් වරුන් අතර ඇති ඵෙතිහාසික සහ මානව විද්‍යාත්මක සබැඳියාව වෙනම විමසා බැලිය යුතුය.
ඉංග්‍රීසින් විසින් පැරණි හෙනරත්ගොඩ, දුම්රිය පළ තනන කාලයේ එම ප්‍රදේශයේ විසූ ප්‍රභූ පවුලක සියලු සාමාජිකයන් අකල් මරණවලට ලක්ව එක් පුද්ගලයෙක් පමණක් ඉතිරිවිය. ජීවිතයේ මැදිවිය සාමාන්‍ය සමාජ ආර්ථික තත්වයකින් යුතුව ගත කළ මොහු වියපත් වීමත් සමඟ කාත් කවුරුත් නොමැතිව අසරණ විය. ඒ වන විට හෙනරත්ගොඩ දුම්රිය පළ මුල් කොට නියම්ගමක් හෙවත් වෙළඳ නගරයක් නිර්මාණය වෙමින් පැවැතීම මත එම ප්‍රදේශයේ ඉඩකඩම් වල වටිනාකම ද සැලකිය යුතු ලෙසින් ඉහළ නැංවිණි. එනිසා හෙනරත්ගොඩට ඔබ්බෙන් පිහිටි පිටිසරබද ගම්මානවලින් පැමිණි සමහරෙක් වෙළහෙළදාම් සඳහා එම පුද්ගලයා සතු ඉඩකඩම් බලහත්කාරයෙන් අල්ලා ගත්හ. ඒ වන විට 'මුත්තා' යනුවෙන් ගම්වැසියන් විසින් හඳුන්වනු ලැබූ ඔහු තම ජීවිතයේ අවසන් කාලයේ අක්කර කාලක පමණ භූමි භාගයක පිහිටි ගරා වැටුණු නිවහනක කළ දවස ගෙවමින් සිටියේය.
ප්‍රභූ පවුලකට අයත් වූවෙකු බැවින් සාමාන්‍ය ජන සමාජය ඉදිරියට ගොස් සිඟමන් යැදීම ද මුත්තාට කෙසේ වත් කළ නොහැකි විය.එනිසා හෙනරත්ගොඩ ආශ්‍රයේ පිහිටි මැදගම ගම්වාසීහු දිනපතා සලාක ක්‍රමයකට මුත්තාට කෑම සැපයීමට පුරුදු වූහ. එනිසාම ජීවිතයේ අවසන් කාලය දුක් කරදරයකින් තොරව ගත කිරීමට මුත්තාට හැකිවිය.
"කවදා හරි මං මැරුණු දවසක මාව මේ ඉඩමේම වළ දමාපල්ලා; නැත්නම් පිටස්තර එවුන් ඇවිත් මේ ඉඩම් කෑල්ලත් කොල්ල කයි; ඒත් මගේ මිනිය මේකේ තියන කම් එකෙක්වත් මේකට කෙළ හලන එකක් නැහැ." තම ජීවිතයේ අවසන් කාලයේ දී 'මුත්තා' තමන්ට උවටැන් කිරීමට එන අසල්වාසීන්ට කීය.
"ඒ වගේම මගේ මිනිය වළලපු තැන උඹලා පොල් පැළයක් ඉන්දවපල්ලා; එතකොට මට පුළුවන් දැන් බැරි වුණාට මැරිලා උඹලට කළගුණ සලකන්න."
ජීවිතයේ  අවසන් කාලයේ දී මුත්තා තමන්ට උවටැන් කිරීමට එන අසල්වැසියන්ට කීය.
ඒ කෙසේ හෝ මුත්තා ගේ සිතැඟි පරිදිම ඔහුගේ මළ කඳ එම ඉඩමේ ම මිහිදන් කළ මැදගම ගැමියෝ මිනී වළ මත පොල් පැළයක් සිටවූහ. එළෙස සිටවා වසර පහ - හයක් තුළ පීදුණු  මෙම පොල් පැළය වසර දහයක් දොළහක් පමණ යන විට විස්මිත පලදාවක් සහිත ගසක් වූයේ සියල්ලන් අන්ද මන්ද කරවමිනි. කෙසේ හෝ පසුව මෙම ගසේ පොල් පලදාව එම ප්‍රදේශයේ මුත්තාට පිහිටවූ පවුල් රාශියක පොල් අවශ්‍යතා සපුරාලීමට සමත් වූ බව කියනු ලැ‍බේ.
"අපි මුත්තාට කරපු ඇප උපකාරවලට මුත්තා මිනී වළේ ඉඳගෙනත් අපිට කළගුණ සලකනවා."
පසුව එම පොල් පලදාව සම්බන්ධයෙන් මැදගම ගැමියෝ එසේ කීහ. එනිසාම පසුව එම ඉඩම 'තනිපොල් ගහ වත්ත'  යනුවෙන් හඳුන්වන ලද බව ද පැවසෙයි.
මැදගම ප්‍රදේශයේ වැඩිහිටියකු ගෙන් අසා දැන ගත් මෙම ප්‍රවෘත්තිය 1976 වසරේ දී  එවක පාසල් සිසුවෙකුව සිටි මා හා පවසන ලද්දේ ගම්පහ, මැදගම, සුනන්දාරාම වාසී ව වැඩ සිටි අපවත් වී වදාළ ශාස්ත්‍ර විශාරද පූජ්‍ය පණ්ඩිත පත්තඬුවන චන්ද්‍රසිරි හිමිපාණන් විසිනි. නමුදු අතීතයේ මුත්තා විසූ, ඔහු භූමදාන කළ සහ විස්මිත පලදාවක් සහිත පොල් ගස තිබූ බිම් කඩ අද වන විට නූතන ගම්පහ නගරය විසින් මුළුමනින් වසා ගෙන ඇතැයි මට සිතේ.


තිලක් සේනාසිංහ{jcomments on}

මේ දිනවල දිවයිනේ බොහෝ ප්‍රදේශවලට ධාරානිපාත වැසි ඇද හැළෙයි. පාලි භාෂාවෙන් වැස්ස හැඳින්වෙනුයේ 'දෙවො' යනුවෙනි. එමෙන්ම වර්ෂාවට අධිපති නැතහොත් වර්ෂාව ලබාදෙන දෙවි කෙනෙකු පිළිබඳවද අපගේ ජන ව‍හරෙහි එයි. ඒ දෙවිඳුන් හැඳින්වෙනුයේ 'වැස්ස වලාහක දෙවියන්' යනුවෙනි.

එහෙත් පොදු ජන විශ්වාසයක් වන මෙම 'වැස්ස වලාහක' දේව සංකල්පය පසෙක තිබිය දී මෙම වැස්ස වලාහක දෙවියන්ගේ ඡායාරූපයක් කැමරාගත වූ දුලබ අවස්ථාවකි මේ.

තම ජංගම දුරකථනය මඟින් මෙම සේයාරුව ලබාගෙන ඇත්තේ කෑගල්ලේ දීවල පදිංචි කෑගල්ලේ පෞද්ගලික ආයතනයක සේවය කරන අමිල හතුරුසිංහය. මේ ඔහු ඒ පිළිබඳව අප හා කී කතාවයි.

"පහුගිය 12 වෙනිදා මම සේවය නිමකරලා ආයතනයෙන් එළියට එනකොට වෙනදා කවදාවක්වත් නැති අමුතුම ආලෝකයක් පැතිරිලා තියෙනවා දැක්කා. මේ ආලෝකය රාත්‍රී සේවා මුරයට එන අයත් දැකලා එහි හිටපු අයගෙන් අහලා තිබුණා. අපේ ආයතනයේ ඉදිරිපස තියෙන 'ලයිට් සෙටප් එක' වෙනස් කළාද කියලත්. නමුත් ඒ අයට තේරුන්ගන්න බැරි වුණාට මේක ස්වභාවික කාන්තිමත් ආලෝකයක්. කොහොම හරි  මම කෑගල්ලෙන් බුලත්කොහුපිටි පාරට එනකොට හාත්පස අඳුර අතරින් මතුවෙලා තියෙන මේ ආලෝකය තුළින් මිනිස් මුහුණකට සමාන මුහුණක් දර්ශනය වුණා. ඒක මට අදහගන්නත් බැරුව ගියා. මම ඒ වෙලාවෙම මගේ කැමරාවෙන් පින්තූර 03 ක් ගැහුවා. නමුත්  බලනකොට ඒ පින්තූර 03 න් එක පින්තූරයක විතරයි මේ මූණ වැදිලා තිබුණේ. අනෙක් පින්තූර වල තිබුණේ සාමාන්‍ය අහස. ‍ඊට පස්සේ මේ පින්තූරය අමුතු නිසා මම මේවා ගැන දන්න කියන වැඩිහිටි කිහිප දෙනෙක් ගෙන් විස්තර ඇහුවා.

එතකොට තමයි ඒ එක්කෙනෙක් කිව්වෙ මේ වදිහට ඇසිපිය තියෙන බවක් කියවෙන්නේ වැස්ස වලාහක දෙවියන්ට කියලා. වැස්ස ඇදහැලෙන්නේ ඒ දෙවියන්ගේ ඇසිපිය වලින් කියලාත් පරණ පොත් වල තියෙන බවක් ඒ තැනැත්තා කිව්වා. කොහොම හරි මට පස්සේ ආරංචි වුණා ඒ පැත්තේ සරුංගල් අරිමින් සිටි ළමයි කිහිප දෙනෙකුටත් මේ දර්ශනය මේ විදිහටම දකින්න ලැබිලා දුරකථන වලින් මේ විදිහට පින්තූර ගත්තා කියලා. ඒ පින්තූරවලත් මේ වගේම මූණක් දකින්න තියෙනවලු. නමුත් පුදුමෙ කියන්නෙ ඒ පින්තූර වලිනුත් එක පින්තූරයක් විතරලු වැදිලා තියෙන්නේ. කොහොම නමුත් මේ පින්තූරෙ ගැන විවෘත කථා බහක් තිබුණොත් හොඳයි කියලා මම හිතනවා."

අමිලගේ මෙම ප්‍රකාශය සම්බන්ධ යමක් කීම හෝ තීරණයකට එළඹීම අපට කළ නොහැක්කකි. මේ සම්බන්ධ තීරණ ගත යුත්තේ ඔබ විසිනි.

සාමාන්‍ය අහස දිස්වූ ඡායාරූප...


ඡායාරූප - අමිල හතුරුසිංහ

එස්.ටී.පී සිල්වා{jcomments on}

 

පූජ්‍ය මාදුළුවාවේ සෝභිත හිමියන් අවාසනාවන්ත ලෙස අපවත් නොවුනානම් බෞද්ධ දර්ශනය උපයෝගී කරගෙන රටේ ප්‍රශ්න යම් ප්‍රමාණයක් විසදීමට කටයුතු කරනු ඇතැයි මහාචාර්ය කාලෝ ෆොන්සේකා කියයි.

ඔහු ඒ බව ප්‍රකාශ කළේ පසුගිය දා පැවැති ග්‍රන්ථ එළිදැක්වීමේ උත්සවයක දීය. එහිදී වැඩිදුරටත් කථා කළ මහාචාර්යවරයා කියා සිටියේ බෞද්ධ දර්ශනයෙන් සමාජ පෙරළියක් කළ හැකි බව පසුගිය මැතිවරණයේ දී සනාථ වූ බවත් ඒ හැකියාව සමාජ සංවර්ධනයට යොදා ගැනීමට කටයුතු නොයෙදීම ගැටලු කාරී තත්ත්වයක් බවත්ය.

එම වීඩියෝ පටය පහතින්...... 



එස්.ටී.පී. සිල්වා

කොට්ටාව ග්‍රාමය තම උපන්බිම කරගත් ශාන්ත විජේසිරි නම් වූ මොහු කලා පවුලකින් සංගීත ක්ෂේත්‍රයේ හිණිපෙත්ත කරා යාමට වාසනාව ලැබිමෙන් පසු ‍පොඩි ජෝතිපාල නමින් ජනතාව අතරට පිවිසියේය. එච්.ආර්. ජෝතිපාල නම් වූ ඒ අග්‍රගණයේ ගායකයා ඉදිරිපිටදීම ඔහු අනුකරණය කරමින් ඔහුගේ ආශිර්වාදය මැද ලතා වල්‍පොල ගායිකාව හා එක්ව ගී රැසක් ගයා ජනාදරයට පාත්‍ර වූ මොහු දේශීය සංගීතයේ පියාවන විශාරද ඩබ්.ඩී. අමරදේවයානන්ටද තබ්ලා වාදනයෙන් දායක විය.
විවාහ දිවියට පිවිස දරුවන් 05 දෙනකුගේ ආදරණීය පියකු ලෙසින් පවු‍ලේ සියලුම යුතුකම් ඉටුකොට අවසානයේදී එම ගිහි දිවියෙන් සමුගත්තේ තම ආදරණීය බිරිඳ දරුවන් හා ඥාතීන්ගේ විශේෂ ආශිර්වාදය මතයි.
ශාන්ත විජේසිරි කලාකරුවා ප්‍රසිද්ධ තබ්ලා වාදකයකු, ඡායාරූපශිල්පියකු,  මාධ්‍යවේදියකු හා ‍ජ්‍යොතිෂඥ ලෙස කටයුතු කරමින් 1970 වසරේදී කලායතනයක්ද පවත්වාගෙන යමින් කලාවට මහත් සේවාවක් ඉටු කළේය.
වාදනයෙන්, ගායනයෙන් හා රංගනයෙන් රටට දැයට  සමාජයට ඔහු කළ සේවය අතිමහත්ය. ආදර්ශමත් පියකු ලෙසින් තම බිරිඳ ඇතුළු දරුවන්ගේ  අනාගත සුභසිද්ධිය වෙනුවෙන් දිවිහිමියෙන් කැපවුවද තමාගේ සියලුම බලා‍පොරොත්තු සුන් කරමින් අවස්ථා කීපයකදීම  ඔහුට මුහුණදීමට සිදුවූ රෝග පීඩාවලදී ඔහුගේ යටිසිත කොදුරමින් ඔහුට බලකර ඇත්තේ ගිහි දිවිය තම සසර ගමනට  බාධාවක් බවකි.
තම නිවස අසල වූ වත්තේගම ජිනරතන හිමි වැඩවසන කුරුවිට බෞද්ධ විහාරස්ථානයට වී දවසේ වැඩිවේලාවක් ඔහු  බණ භාවනාවේ හා ආගමික  වතාවත්වල යෙදෙමින් බිරිඳ හා දරුවන්ගේ හිත පළුදු නොවනසේ තම සුමග සොයා යන ගමනට  ඔවුනගේ කැමැත්ත හා ආශිර්වාදය ලබා ගත්තේය. එම විහාරස්ථානයේ වස්සාන  සමයේ කැපකරු ලෙස මාස 03ක සේවාවටද එක්වූ ඔහු තම  සසර ගමන කෙටි කරගන්නට  තම පැවිදි දිවිය උරුම වී ඇති බව සනාථ කර ගත්තේ දෙනෙක් සතුටු කඳුළෙන් පුරවා ගනිමිනි.
මිනිස් ජීවිතයේ  සියලුම සැප සම්පත් ආශාවන් පරයමින් හා බුදුහිමි දේශනා අනුව යමින් පැවිදි දිවිය තෝරාගත් ශාන්ත විජේසිරි කලාකරුවා මාධ්‍යයට කීවේ ගිහි දිවියත් සමග අපාගතවීමට වඩා පැවිදි වී නිවනට යාම තමාට සම්පතක් බවයි. 
තම ආදරණීය බිරිඳ දරුවන් හා ඥාති හිතමිතුරන්ගේ උතුම් ආශිර්වාදය මැද 2016 ඔක්තෝම්බර් මස 26 දින කුරුවිට විහාරස්ථානයේ පැවැති විශේෂ ආගමික උත්සවයකදී වත්තේගම ජිනරතන හිමි ඉදිරියේ කොට්ටාවේ  විජයවංශ  නමින් පැවිදි  බිමට පිවිසි මෙම කලාකරුවා ඊට නොබෝ දිනකින්  බෝත‍ලේගම සාමවිහාරාධිපති ශාස්ත්‍රපති  බෝත‍ලේගම සංඝරතන නාහිමියන්ගේ විශේෂ ආරාධනයක් මත මේ වන විට බෝත‍ලේගම සාමවිහාරවාසි හිමිනමක් ලෙස වැඩ වසති.
ජෝන් ඇන්ටනි - වෙන්නප්පුව{jcomments on}

IMAGE

සංසාර සිහිනයේ ගී සංකල්පනය මම 'ටැබ් එකේ ටයිප් කරපු' එකක්

IMAGE 2018 Feb 21 12:00
සනුක වික්‍රමසිංහ ගායනා කරන “සංසාර සිහිනේ” කලක පටන් බොහෝ ගීත දර්ශකවල පෙරමුණ ගෙන තිබෙන...
Views - 517

මම නාට්‍ය කලාවෙ ඉන්නේ ඒ ගැන තියන 'උණ' නිසයි

IMAGE 2018 Feb 21 11:53
වේදිකාව, පුංචිතිරය සහ සිනමාව යන මාධ්‍ය ත්‍රිත්වයෙහිම සිය ප්‍රතිභාව ප්‍රකට කළ කලාකරුවකුවන...
Views - 237

බිරිඳ රැකියාවක් නොකිරීම මගේ සාර්ථකවයට හේතුවක්

IMAGE 2018 Feb 20 14:38
“සිරස ජූනියර් සුපර් ස්ටාර්..” තරගය ගැන මුලින්ම අප ඔබගෙන් විමසන්න කැමතියි.. ඇත්තෙන්ම “සිරස...
Views - 3194

බිරිඳට පින් තකා සුනඛයන්ට දිනපතා සහල් කිලෝ 08ක දනක්

IMAGE 2018 Feb 20 14:23
මිනිසා තිරිසනුන් වන අවස්ථාත් තිරිසනා මිනිසුන් වන අවස්ථාත් අපට බොහෝ විට දක්නට ලැබුණද...
Views - 1797

ලංකාවේ අන්තිම රජු සැඟවූ නිධානය කෝ?

IMAGE 2018 Feb 19 11:34
මහනුවර රජ කළ රාජාධිරාජසිංහ රජුට බිසෝවරුන් කිහිප දෙනෙක්ම සිටියහ. ඔවුන් අතර අලමේලු අම්මා,...
Views - 3775

රඟපෑමෙන් සමුගත් හේතුව නදීකා කියයි

IMAGE 2018 Feb 19 10:41
“චංචල රේඛා” චිත්‍රපටයේ “දං චූටි” නාඳුනන කෙනෙක් එදා සිනමා ලෝලීන් අතර හිටියේ නැහැ....
Views - 4871

Please publish modules in offcanvas position.