lakbima.lk
2017-03-17 ඇමෙරිකා ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.150.32 , විකුණුම් මිල රු154.17 | බි‍්‍රතාන්‍යය පවුම ගැනුම් මිල රු.184.90 , විකුණුම් මිල රු191.29 | යුරෝ යුරෝපය ගැනුම් මිල රු.160.89 , විකුණුම් මිල රු.167.08 | ස්වීස් ප‍්‍රෑන්ක් ගැනුම් මිල රු.149.89 , විකුණුම් මිල රු.155.90 | කැනඩා ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.112.23 , විකුණුම් මිල රු.116.68 | ඔස්ට්‍රේලියා ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.114.35 , විකුණුම් මිල රු.119.49 | සිංගප්පූරු ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.106.67 , විකුණුම් මිල රු.110.61 | ජපානය යෙන් ගැනුම් මිල රු.1.3185 , විකුණුම් මිල රු.1.3688 |

වර්ෂ 1815දී අප රටේ පාලනය මුළුමනින්ම සිය’තට ගත් ඉංග්‍රීසි ජාතිකයන් එය නැවත අප අතට පත් කරන ලද්දේ 1948වසරේය. එසේ අප රට බ්‍රිතාන්‍ය කිරීටයේ යටත් විජිතයක්ව පැවැති කාලයේ සුද්දන් අපේ රටට සිදු කළ හොඳ නොහොඳ ගැන ඓතිහාසික සහ ජනප්‍රවාද ගත තොරතුරු රැසක්ම තිබේ. එහෙත්, ඉංග්‍රීසි ජාතිකයන් අප රටේ ස්වභාවිකව ගලා හැළුණු දිය ඇල්ලක් දෙකට පලා දැමූ මේ පුවත තවමත් සමාජයේ එතරම් ප්‍රචලිතව නැත. සුද්දන් මෙසේ පලා දමා ඇත්තේ මීයන් ඇල්ල නම් දිය ඇල්ලකි.

‘මීයන් ඇල්ල’ යනු අප රටේ සාමාන්‍ය ජනතාව තබා බොහෝ පරිසරවේදීන් සහ දිය ඇලි ලෝලීන්වත් අසා නොමැති දිය ඇල්ලකි. අඩුම තරමින් එය ඇත්තේ කොහිද කියාවත් බොහෝ දෙනෙක් නොදනිති.

එහෙත්, ශ්‍රී ලංකාවේ අතීත පරිපාලනමය බෙදීම්වලට අයත් සතර කෝරළයේ මායිමක් වශයෙන් පවා මෙම මීයන් ඇල්ල එකල ප්‍රකටව පැවතුණි.

මීයන් ඇල්ල බලනේ කඩවත් ඇතුළේ
කඩුගන්නාව පිට සේසත කෙටූ ග‍ලේ
මාවෙල උඩුපිටින් ලගමුව ද පසු කළේ
මෙ ලකුණුවලට මැදි රට හතර කෝරළේ
 

යන පැරණි කඩඉම් කවිය ඊට කදිම නිදසුනකි.

මීයන් ඇල්ල නිර්මාණය වන ජල මූලාශ්‍රය ආරම්භ වනුයේ අලගල්ල කන්දේ පිහිටි හැලංමඩිත්ත නම් ස්ථානයෙනි. එකල එය ඉහළ කෝට්ටේ ප්‍රදේශයේ පිහිටි අලගල්ල කන්දේ පහළ කොටසකට අයත් විශාල ගල් පර්වතයකින් පහළට නිදහසේ රූරා හැළුණි. ඉන්පසුව වලගොඩ සහ තලගොල්ල යන ගම් අතරින් තලගොල්ල ඔයට එක් වූ එම ජලමූලාශ්‍රය තලගොල්ල ඔය වශයෙන් බෝඇල්ල නම් ස්ථානයේ දී මා ඔය හා සම්බන්ධ විය. මෙම බෝඇල්ල සූර සරදියෙල් පිළිබඳ රමණීය කතා පුවතක් හා සම්බන්ධ ස්ථානයක් ද වෙයි.

මෙසේ ස්වභාවික ලෙස නිදහසේ ගලා හැළුණු මීයන් ඇල්ල ‘දෙපළු කිරීමට’ ඉංග්‍රීසින්ට සිදුවූයේ ඇයි?

ඒ කොළඹ සිට මහනුවර දක්වා දුම්රිය මග තැනීමේ දී මුහුණ දීමට සිදුවූ දැවැන්ත අභියෝගයකට මුහුණ දීමේ විකල්ප ක්‍රියාමාර්ගයක් ලෙසිනි.

ඒ කතාව මෙසේ ය;
කොළඹ සිට මහනුවර දක්වා ධාවනය වන දුම්රිය අලගල්ල කන්දේ පාමුලට පිවිසෙනුයේ යටිවල්දෙණිය උප දුම්රිය පළ පසු කළ විට හමුවන අංක 05 දරන බිම් ගෙය අද්දරිනි. ඊට හේනෙ‍පොල බිංගෙය කියාත් කදුරාගෙඩිය බිංගෙය කියාත් ගම්මු කියති.

ප්‍රධාන දුම්රිය මාර්ගයේ පනස් හය හමාරේ සැතපුම් කණුව සමීපයේ පිහිටි එම ස්ථානයේ උස මුහුදු මට්ටමින් අඩි අට සියයක් පමණ වෙයි. ඉන් පසුව අලගල්ල කන්දේ පාදම ඔස්සේ තවත් සැතපුම් තුනයි කාලක ශීඝ්‍ර නැග්මක යෙදෙන උඩරට දුම්රියට එහි පනස් නවයයිකා‍ලේ සැතපුම් කණුව අද්දරදී ඉහත සඳහන් මීයන් ඇල්ල ගලා හැලෙන පර්වතය හමුවෙයි. එම ස්ථානයේ උස මුහුදු මට්ටමින් අඩි දහසක් පමණ වේ.

ඒ අනුව හේනේ‍පොළ බිංගේ අද්දර සිට මෙම ස්ථානය තෙක් වන සැතපුම් තුනයිකා‍ලේ දුර ප්‍රමාණය තුළ අලගල්‍ල කඳු පාදම ඔස්සේ දුම්රිය අඩි දෙසීයක පමණ උස ප්‍රමාණයක් ඉහළ නැගිව  බව පැහැදිලි ය.

අලගල්ල කන්ද හරහා වැටී ගත් මහනුවර දුම්රිය මග කන්ද උඩරට හා සම්බන්ධ කිරීමට නම් එය මීයන් ඇල්ල පසු කරවිය යුතුම ය. එහෙත්, දිය ඇල්ලක් මැදින් දුම්රිය මගක් තනන්නේ කෙසේද? බ්‍රිතාන්‍ය ඉංජිනේරුවන් මේ පිළිබඳව දහ අතේ කල්පනා කරන්නට ඇත. එමෙන්ම, ඒ සඳහා ගත හැකි හොඳම ක්‍රමෝපාය මීයන් ඇල්ල ගලා හැලෙන පර්වතය යටින් බිංගෙයක් තැනීම ය. එහෙත් මුලින්ම එම පර්වතයේ දිග මැන බැලූ ඉංජිනේරුවන්ට එය ‍ලේසි පහසු සෙල්ලමක් නොවන බව වැටහෙන්නට ඇත. ඒ එම පව්ව අඩි දහසකටත් වඩා දිගින් වැඩි බැවිනි. මීයන් ඇල්ල ගලා හැලෙන පර්වතය විද දිය ඇල්ල යටින් අඩි දහසකටත් වඩා දිග බිංගෙයක් නිර්මාණය කිරීම සුළු පටු කාරියක් නොවේ.

එබැවින් ඒ දුෂ්කර ක්‍රියාමාර්ගය මඳකට අමතක කළ ඉංග්‍රී ජාතික ඉංජිනේරුවෝ මීයන් ඇල්ල ගලා හැලෙන පර්වතය හරහා කෘත්‍රිමව නිර්මාණය කළ කැපුමක් හෙවත් කට්ටයක් ඔස්සේ දුම්රිය මග තැනිය හැකි ක්‍රමයක් පිළිබඳව සිතන්නට වූහ. මීයන් ඇල්ල ඇද හැලෙන කළුගල් පර්වතය විද ඒ තුළින් අඩි දහසක් දිග බිංගෙයක් තැනීමට වඩා එම පර්වතයේ දිය ඇල්ල කඩා හැලෙන ප්‍රපාතාකාර බෑවුම හරහා එම දුර ප්‍රමාණයෙන් යුතු කට්ටයක් කැපීම ඉතා පහසුය. එහෙත්, එම කාරියත් සමඟම කළ යුතු තවත් අතිශය වැදගත් දෙයක් ද තිබිණළ. එනම් එම පර්වතයෙන් කඩා හැලෙන මීයන් ඇල්ලේ ගමන් මඟ දුම්රිය මාර්ගය මඟ හැරෙන සේ වෙනස් කිරීම ය.

ඒ අනුව මේ සම්බන්ධයෙන් කිහිප අයුරකින් සිතා බැලූ ඉංජිනේරුවෝ එම පර්වතය මුදුනට ගොස් මීයන් ඇල්ලේ ජල ප්‍රවාහය කොටස් දෙකකට බෙදා එය පර්වතයේ ස්ථාන දෙකකින් පහළට ඇද හැලෙන සේ දිය ඇල්ල ‘දෙපලු කළහ.’ එමෙන්ම පර්වතය මැද්දෙන් වැටෙන හරස් කැපුම මතට නොවැටී මීයන් ඇල්ල පහළට ඇද හැලීම පිණිස එකකට එකක් දුරින් පිහිටි ස්ථාන දෙකකින් කළුගල් පර්වතයේ  ඇතුළට තරමක් ගැඹුරට හෑරෙන සේ සිරස් අතට කට්ට දෙකක් කැපීමට ද ඉංජිනේරුවෝ තීරණය කළහ.

භූ ඉතිහාසයේ අනාදිමත් කාලයක සිට අලගල්ලේ කන්දේ පර්වතයකින් නිදහසේ පහළට ගලා හැළුණු මීයන් ඇල්ල ඉන්පසුව එම පර්වතය මුදුනේ දී, දෙකට පැලී එම පර්වතයේ ඇතුළට හාරන ලද කෘත්‍රිම කට්ට දෙකක් තුළින් පහළට ඇද හැලෙන්නට වූයේ ඉංග්‍රීසීන් ගේ මෙම ඉංජිනේරුමය සැලසුමත් සමගිනි. ඉන්පසු, එම පර්වතය ඔස්සේ බිංගෙයක් කැපීමේ දුෂ්කර අභියෝගයෙන් කරහැරි ඉංජිනේරුවෝ එම ප්‍රපාතය මැදින් අඩි එක් දහස් හාරසියයක් දිගට සහ අඩි දහ අටක් පළලට හරස් කැපුමක් කොට ඒ ඔස්සේ කන්ද උඩරට දුම්රිය මාර්ගය තැනූහ.
මුහුදු මට්ටමින් අඩි දහසක් උසින් පිහිටි මීයන් ඇල්ල පර්වතය හරහා වැටුණු මෙම දුර්ග මාර්ගය ඉංග්‍රීසින් විසින් හඳුන්වන ලද්දේ මීන්ගල්ල දූර්ගය (Meen Galla)  යනුවෙනි. හතර කෝරළ මායිමේ තිබූ ප්‍රසිද්ධ දිය ඇල්ලක් වූ ‘මීයන් ඇල්ල’ දෙපළු කොට එම කොටස් දෙක දුර්ග මාර්ගය අද්දරින් වූ සිගිති දිය ඇළි දෙකක් බවට පත් කළ සුද්දන් එම ප්‍රදේශයට මීන්ගල්ල යන නම යෙදුවේ මීයන් ඇල්ල යන්නෙහි උච්චාරණය පහසුව නිසාම බව පෙනේ.

එහෙත්, ඉංග්‍රීසීන් තම සටහන් සහ කෘතීන්වල තැබූ එම වැරදි ව්‍යවහාරයම හුදෙක් ඔවුන්ගේ එම සටහන් මිස ප්‍රායෝගික කරුණු සැලකිල්ලට නොගෙන ශ්‍රී ලංකාවේ දුම්රිය සේවය පිළිබඳ සටහන් තැබූ ඇතැම් සිංහල ‍ලේඛකයන් ද මීන්ගල්ල එලෙසින්ම භාවිතා කොට තිබේ.

කොළඹ මහනුවර දුම්රිය මාර්ගය ඇරඹූ මුල් කාලයේ භාවිතයට ගැනුණු මෙම මීයන් ඇල්ල දුර්ගය මුහුදු මට්ටමින් අඩි දහසක් උසින් පිහිටා ඇති අතර එම ප්‍රපාතයට පහළින් පිහිටි වලගොඩ, තලගොල්ල, ඉහළ කෝට්ටේ, මාකෙහෙල්වල ආදී ගම්මාන පිහිටා ඇත්තේ මුහුදු මට්ටමින් අඩි තුන්සිය පනහක් පමණ උසිනි. ඒ අනුව මෙම මීයන් ඇල්ල දුම්රිය දුර්ග මාර්ගය පිහිටා ඇත්තේ අඩි හත්සියයක පමණ ප්‍රපාතාකාර බෑවුමක් ඉහත්තාවේ ය.

එහෙත්, සොබා දහමේ අණට අකීකරු වී දෙකඩ වූ මීයන් ඇල්ල ඉන්පසුව යළි දරුණු ලෙස ප්‍රචණ්ඩ වී තිබේ. විශේෂයෙන් වර්ෂා සමයන්හි දී එම ප්‍රපාතයේ මුල් කොටසේ පිහිටි පර්වතයේ ඇතුළට ගැඹුරට හෑරී ගිය කට්ටයට ඔරොත්තු නොදෙන තරමින් පහළට ඇද හැළුණු මහා ජල ධාරාවන් ගෙන් එම හරස් කැපුම හරහා වැටී ගත් දුම්රිය මාර්ගයට ද බරපතළ හානි සිදුවී තිබේ.

පසුව මේ තත්ත්වය කෙතරම් දුරදිග ගොස් තිබුණිද කිවහොත් උඩරට මාර්ගයේ දුම්රිය ප්‍රවාහන කටයුතු ඇරඹූ මුල් සමයේ තද වැසි දිනයෙක මෙම මීයන් ඇල්ල දුර්ගය හරහා ගමන් කරමින් තිබූ භාණ්ඩ ප්‍රවාහන ගැල් දුම්රියක් (හෝ දුම්රියක ගැල් කිහිපයක්) ප්‍රපාතයේ මුල් කොටසේ පිහිටි මීයන් ඇල්ල කට්ටය තුළින් ජල ප්‍රවාහය හා සම්බන්ධ කෙටි දුම්රිය පාලමින් පහළ ප්‍රපාතයට පෙරළී ගොස් ඇත.

දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තු ‍ලේඛනවල මේ සම්බන්ධ තොරතුරු සොයාගත නොහැකි වුවද ඒ පිළිබඳව පැතිරුණු කතා ප්‍රවෘත්තීන් තවමත් ප්‍රපාතයෙන් පහළ ගම්වැසියන් අතරේ තිබේ.

ඒ කෙසේ හෝ ස්වභාවික ලෙස අලගල්ලෙන් පහළට ඇද හැළුණු මීයන් ඇල්ල දෙපලුකොට තැනූ මෙම දුර්ග මාර්ගය දුම්රිය ධාවනයට නුසුදුසු අවදානම් සහගත ‘මරු ක‍පොල්ලක්’ බව විසිවන සියවසේ ආරම්භය වන විට ඉංග්‍රීසින්ට ඇති පදමට වැටහුණු බවට සැක නැත. එම දුර්ග මාර්ගය කැණීම වෙනුවට ඒ සඳහා මුලින්ම ගත යුතුව තිබූ පියවර වූ එම මීයන් ඇල්ල පර්වතය විද ඒ තුළින් අඩි එක් දහස් තුන්සිය හතක් දිගැති බිං ගෙයක් තැනීමට දෙවනුව ඉංග්‍රීසීන්ට සිදුව ඇත්තේ එබැවිනි.

තනි කළුගලක් විද තැනුණු මෙම බිංගෙය 1905-1906 යන වසරවල ඉදිවී ඇති අතර ඒ සඳහා 5 A යන අංකය ලබා දී ඇත. ඒ එසේ නොකොට උඩරට මාර්ගයේ බිංගෙවල් අනුපිළිවෙළ අනුව ඊට අංක 06 අංකය ලබා දුනහොත් ඒ වන විට බණ්ඩාරවෙල තෙක් විහිද තිබූ උඩරට මාර්ගයේ සියලු බිංගෙවල්වල අංක ප්‍රතිශෝධනය කිරීමට සිදුවනු නියතය.

ඒ කෙසේ හෝ මෙම බිංගෙය තැනීමෙන් පසු භාවිතයෙන් ඉවත් කරන ලද මීයන් ඇල්ල දුම්රිය දුර්ග මාර්ගය සඳහා තැනූ භූමි සැකැස්ම සහ ඉංග්‍රීසීන් විසින් දෙකට පලා දැමීම නිසා බල බිඳී ගොස් ශ්‍රී ලංකාවේ දිය ඇලි නාමාවලියට එක්වීමට තරම් සුදුසුකම් නොලැබූ දුප්පත් මීයන් ඇල්ලේ කොටස් දෙක එහි  ගිය අපට හොඳින් දැක ගත හැකි විය.










සහන් සංකල්ප සිල්වා

 

ඒ වර්ෂ 1923 ජූලි මස 9 බ්‍රහස්පතින්දායි. රත්නපුර දඹවින්න වලව්වෙන් පිටත් වූ බක්කි කරත්තය නගරයේ පිහිටි ඔරලෝසු කණුව වටරවුමෙන් හැරී ශාන්ත ලූක්ස් විදුහ‍ලේ ගොඩනැගිලි පසුකර ගොස් නතර වූයේ ගල් පඩි පෙළක් පාමුලය. බක්කි කරත්තයේ සුවපහසු පිටුපස අසුනේ වාඩිවී සිටි බාන්ස් රත්වත්තේ බලන්ගොඩ රටේ මහත්තයා කරත්තයෙන් බිමට බැස්සේ බොහෝ ජව සම්පන්නවය.
රත්නපුර දිසාවේ ප්‍රධාන පෙළේ මිෂනාරි ඉංග්‍රීසි පාසලක් වූ ෆර්ගසන් විදුහ‍ලේ දෛනික කටයුතු ආරම්භ වී තිබුණි. විදුහල්පති ඊ. ඒ. ඕල්සොප් මැතිනිය කාර්යාල කාමරයේ සිය අසුනේ කිසියම් කාර්යයක නිරතව සිටියාය.
ටික වේලාවකින් අසුනෙන් නැගී සිටි ඕල්සොප් විදුහල්පතිනිය තම රාජකාරි මේසය අසල වූ කුඩා අල්මාරියක් විවෘත කාට විදුහලට සිසුන් ඇතුළත් කිරීමේ ‍ලේඛනය අතට ගත්තාය.
රත්නපුර ෆර්ගසන් බාලිකාවේ 1923 වර්ෂයේ සිසුන් ඇතුළත් කිරීමේ ‍ලේඛනයේ අංක 146 ඉදිරියෙන් ලියැවුණේ සිරිමාවෝ රත්වත්තේ යනුවෙනි. දැරිය ඇතුළත් කෙරුණේ 3 වන ශ්‍රේණියටය. දැරියගේ බාරකරුගේ නම ලෙස බාන්ස් රත්වත්තේ රටේ මහත්තයා යනුවෙන් ඉංග්‍රීසියෙන්ම සටහන් විය. ලිපිනය වශයෙන් මහවලතැන්න, රත්මලවින්න, බලන්ගොඩ යනුවෙන් සටහන් කෙරිණි.
රත්නපුර ෆර්ගසන් බාලිකාවට තමන් මේ ඇතුළත් කරගත් දැරිය ලෝකයේ ප්‍රථම අගමැතිවරිය වේ යැයි ඕල්සොප් විදුහල්පතිනිය කිසිවිටකත් සිතන්නට නැත. රැගෙන ආ තෑගි බෝගද විදුහල්පතිනිය වෙත පිරිනැමූ රත්වත්තේ රටේ මහත්මයා කුඩා සිරිමාවෝ දැරිය ෆර්ගසන් විදුහ‍ලේ 3 ශේ්‍රණිය පන්ති කාමරය වෙත කැඳවාගෙන ගියේය. ඒ වන විට 3 ශ්‍රේණිය බාරව සිටි රොස්ලින් ද මෙල් මහත්මියට දරුවා බාරදුන් රටේ මහත්තයා දියණියගේ මුහුණ සිප හොඳින් ඉගෙන ගන්නැ යි පවසා පාසලින් පිටව ගියේය. ලෝකයේ ප්‍රථම අගමැතිය බිහි කළ රත්නපුර ෆර්ගසන් උසස් බාලිකා විදුහල ආරම්භ වී ඇත්තේ වර්ෂ 1917 දීය. ඉංග්‍රීසි භාෂාවෙන් පවත්වාගෙන යන බාලිකා පාසලක අවශ්‍යතාව රත්නපුර වැසියන් විසින් දැනුම් දීමෙන් පසුව බ්‍රිතාන්‍ය රජය මෙම පාසල ආරම්භ කර තිබේ.
එවකට ක්‍රියාත්මක වූ බැප්ටිස්ට් මිෂනාරි සේවයේ සියවන සංවත්සරය වෙනුවෙන් රත්නපුරයේ පැවැත්වූ සල්පිලකින් ලැබුණු රුපියල් 215ක මුදලින් මෙම පාසල ආරම්භ වීමද සුවිශේෂී කරුණකි. බැප්ටිස්ට් මිෂනාරි සමාගමේ දේවගැතිවරයකු වූ ජේ. ඩී. රැඩ්ලි මහතා සහ එම මැතිනිය ෆ්ලොරි රැඩ්ලි මහත්මිය විසින් මුලින්ම බැප්ටිස්ට් මිෂනාරි පාසල (BMS) නමින් මෙම පාසල ආරම්භ කර තිබේ. අදින් වසර සියයකට පෙර ආරම්භ වූ ෆර්ගසන් බාලිකාවේ මුල්ම ශිෂ්‍ය සංඛයාව 4 දෙනෙකි. ඉන්පසු එය ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යාවන් 16 දෙනකු දක්වා වර්ධනය වී තිබේ.
වර්ෂ 1918 දී ජෝන් ෆර්ගසන් සිහිවටන අරමුදලින් පාසල සඳහා ස්ථීර ගොඩනැගිල්ලක් ඉදිවී ඇති අතර 1919 මාර්තු 19 දින එම ගොඩනැගිල්ල සිසු අයිතියට පත්කර තිබේ. වර්ෂ 1920 දී රජය මගින් පවත්වන ඉංග්‍රීසි පාසලක් බවට මෙම පාසල ලියාපදිංචි කර තිබේ. පසුව වසරින් වසර ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාවත්, ගුරු මණ්ඩලයත් ෆර්ගසන් විද්‍යාලයේ ශීඝ්‍ර ලෙස වර්ධනය වී ඇති අතර වර්ෂ 1942 දී පාස‍ලේ රිදී ජුබිලිය සමරා විශේෂ ස්තුති දේව මෙහෙයක්ද පවත්වා ඇත. මේ සඳහා එවකට ලංකාවේ ආණ්ඩුකාරව සිටි මුවර් මහතාගේ ආර්යාව වූ මුවර් මැතිනියද ප්‍රධාන ආරාධිත අමුත්තිය වශයෙන් සහභාගි වී ඇත.
දේවගැතිවරුන් විසින් 'එස්තර්ලීඩියා' හා 'ඩොර්සප්' වශයෙන් නම් කර තිබූ ෆර්ගසන් විදුහ‍ලේ ප්‍රධාන නිවාස ත්‍රිත්වය රත්නපුර ‍පොළොවෙන් උපදින මැණික් වර්ග වූ Ruby, Sapphire, Garnet, හා Amethyst ලෙස නම් කිරීමද මේ වනවිට සිදුවී තිබුණි. මේ කාල පරාසය තුළදී ඔල්සොප් මෙනෙවියගේ සිට බෘෘක් මැතිනිය, විනිෆ්‍රඩ් එෆ්. ගැජ් මැතිනිය, පාස‍ලේ දියුණුවට ඉමහත් සේවාවක් සිදුකර තිබේ. පර්ල් පෙරේරා විදුහල්පතිනිගේ සමයේදී (1960) ෆර්ගසන් විදුහල මානව හා භෞතික සම්පත්වලින් ශීඝ්‍ර වර්ධනයක් පෙන්නුම් කළ අතර ඒ වනවිට රත්නපුරයේ ප්‍රධාන බාලිකා පාසලක් බවට පත්වී තිබේ.
රත්නපුර ෆර්ගසන් උසස් බාලිකා විදුහ‍ලේ ස්වර්ණමය යුගය ලෙස සටහන් වන්නේ බුද්ධි බමුණුසිංහ විදුහල්පතිනියගේ සමයයි. ෆර්ගසන් දියණියන්ගේ අධ්‍යාපනය ඉතා ඉහළ මට්ටමකට ගෙන ඒමටත්, පාසල තුළ උසස් විනයක් ඇති කිරීමටත් බමුණුසිංහ මැතිනියගෙන් සිදුවූ මෙහෙවර අතිමහත්ය.
ෆර්ගසන් උසස් බාලිකාවේ 75 වන සංවත්සරය සමරනු ලබන්නේ බුද්ධි බමුණුසිංහ විදුහල්පතිනියගේ සමයේදීය. ආර්. ප්‍රේමදාස ජනාධිපතිතුමන් ප්‍රධාන ආරාධිත අමුත්තා ලෙස සහභාගි වූ එම සංවත්සර උත්සවය ඉතා අභිමානවත් එකක් විය. විදුහ‍ලේ කීර්තිමත් ආදි ශිෂ්‍යාවක් මෙන්ම ලෝකයේ ප්‍රථම අගමැතිනිය වූ සිරිමාවෝ බණ්ඩාරනායක මැතිනිය එම සංවත්සරය සඳහා සහභාගි වීමට නියමිතව සිටියද, පාදයේ සිදුකළ සැත්කමක් හේතුවෙන් මැතිනියට එම අවස්ථාවට සහභාගි වීමට නොහැකි විය. එහෙත් තමන් අධ්‍යාපනය ලැබූ පාස‍ලේ 75 වන සංවත්සරය වෙනුවෙන් පළ කළ සමරු කලාපය වෙනුවෙන් තම අත් අකුරෙන්ම සිරිමාවෝ මැතිනිය එවූ සුබ පැතුම් පණිවුඩය ෆර්ගසන් විදුහ‍ලේ අදටත් සුරක්ෂිතව තිබේ.
ඉන්පසු ෆර්ගසන් බාලිකාවේ විදුහල්පතිවරුන් ලෙස පත්වූ ඊ. ආර්. සුබසිංහ මහත්මිය, මාලනී කොතලාවල මහත්මිය, බි.ඒ. දරිජූ මහත්මිය හා බි.වී.ආර්.ඩී. බණ්ඩාරවත්ත යන මහත්මීන් ෆර්ගසන් බාලිකාව රත්නපුරයේ පමණක් නොව මුළුමහත් ශ්‍රී ලංකාවේම ප්‍රධාන පාසලක් බවට ඔසවා තැබිමට කටයුතු කොට තිබේ. ශිෂ්‍යාවන් 4 දෙනකුගෙන් ඇරඹූ පාස‍ලේ වත්මන් ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව 4100 කි. ගුරු මණ්ඩලය 150 දෙනෙකි. සිරිමාවෝ රත්වත්තේ සිසුවිය රත්නපුර ෆර්ගසන් බාලිකාවේ අධ්‍යාපනය ලබා ඇත්තේ වසරකටත් වඩා අඩු කෙටි කාලයකි. ඉන්පසු ඇය වැඩිදුර අධ්‍යාපනය සඳහා කොළඹ ප්‍රධාන පෙළේ කාන්තා විදුහලකට (ශාන්ත බ්‍රිජට් කන්‍යාරාමය) ඇතුළත් වී තිබේ. එසේ වුවද සිරිමාවේ මැතිනිය රත්නපුරය හරහා බලන්ගොඩ මහවලවත්තට යන සෑම අවස්ථාවකදීම රත්නපුර නගරය පසු කරද්දී ෆර්ගසන් විදුහල පෙන්වා අපේ ඉස්කෝ‍ලේ යනුවෙන් පැවැසීමට අමතක නොකළ බව පැවැසේ.
මෙසේ ඉතිහාසයේ නොමැකෙන මතක සටහන් රැසක් තැබූ රත්නපුර ෆර්ගසන් උසස් බාලිකා විදුහල 2017 මාර්තු 27 දිනට තම සියවන උපන් දිනය සමරන්නේය. ෆර්ගසන් බාලිකාව සියවස සපුරන අවස්ථාවේ එහි වර්තමාන විදුහල්පතිනිය ලෙස කටයුතු කරන්නේ මර්සි ගලගම මහත්මියයි. ඇයද ෆර්ගසන් විදුහ‍ලේ එක වසරේ සිට 13 වසර දක්වා අධ්‍යාපනය ලැබූ ෆර්ගසන් දියණියක් වීමද සුවිශේෂය.
ෆර්ගසන් බාලිකාවේ සියවස් සමරුව වෙනුවෙන් විශේෂ වැඩසටහන් රැසක් ක්‍රියාත්මක වන අතර ප්‍රධාන උත්සවය ජනාධිපති මෛත්‍රීපාල සිරිසේන මහතාගේ ප්‍රධානත්වයෙන් මාර්තු 27 වන දින රත්නපුරයේදී පැවැත්වේ. ලෝකයේ ප්‍රථම අගමැතිනිය වූ සිරිමාවෝ බණ්ඩාරනායක මැතිනිය අධ්‍යාපනය ලැබූ නිසා ෆර්ගසන් බාලිකාව 'මැතිනිගේ ඉස්කෝ‍ලේ' යන අන්වර්ථ නාමයෙන්ද රත්නපුරේ වැසියන් අතර ප්‍රසිද්ධය.

බුද්ධික රත්න කුමාර

ගතවූ වසර විසිඅටක කාලය තුළ මම වරින්වර ‘බලා සිටියාක් මෙන් සත්‍ය පවසෙතැ’යි බොහෝ දෙනකු කී ශාස්ත්‍ර ‍පොළවල් සිය ගණනක් විමසුමට ලක්කොට ඇත්තෙමි. ඒ අනුව එම ශාස්ත්‍රකරුවන් තම ශාස්ත්‍ර මගින් එලෙස සත්‍ය ප්‍රකාශ කරන ආකාරය පිළිබඳව මනා වැටහීමක් ලබාගැනීමට මට හැකිව තිබේ. මෙම ලිපිය මගින් මා ඔබ වෙත ඉදිරිපත් කිරීමට අදහස් කරනුයේ ම’විසින් එසේ උකහාගන්නා ලද කරුණුවලින් සුළු ප්‍රමාණයකි.
මෙම ශාස්ත්‍රවලට අමතරව නිමිති, පේන සහ අංජනම් ආදිය මගින් ද අප සිත් තුළ ඇති කරුණු සහ අපගේ අතීත, වර්තමාන සහ අනාගත තත්ත්වයන් සේම අප මුහුණ පා හිඳින යම් යම් ප්‍රශ්න, ගැටලු, අර්බුද සඳහා බලපාන ගුප්ත හේතූන්ද අනාවරණය කරගත හැකියැයි බොහෝ දෙනෙක් සිතති. නමුත් මෙම අනාවරණය හැකිතාක් කෙටි හා සරල කිරීම පිණිස මා දෙවනුව කී නිමිති, පේන සහ අංජනම් පසෙක තබා ශාස්ත්‍ර කීම් පමණක් මෙම ලිපියට ආදේශ කරගතිමි.
අප ජන සංස්කෘතියට අනුව සැමවිටම මෙවැනි ශාස්ත්‍ර කියැවෙනුයේ මෙම විශ්වයේ ඇතැයි සිතන මිනිස් බුද්ධියට වඩා අතිශයින් ප්‍රබල බුද්ධි ප්‍රභාවක ආලෝකයෙනි. දේව වරමින් සහ දේවාරූඪයෙන් වංශයෙන් දෙයාකාරයකින් හඳුන්වනු ලබනුයේ ද එම විශ්වීය බුද්ධියයි. මේ අතර දේවවරම, දේවාරූඪය යන පැරණි හැඳින්වීම් වෙනුවට මෙම බලය ‘විශ්ව ශක්තිය’ ලෙසම හඳුන්වමින් මෙලෙස ශාස්ත්‍ර කියන්නෝ දැන් අප සමාජයේ සිටිති.
කෙසේ හෝ මෙම ශාස්ත්‍ර කීම ක්‍රම දෙකකින් සිදුවේ. ඒ ප්‍රකෘති මනැසින් හා මවා ගන්නා ආරූඪයකිනි. මෙහිදී සැබැවින්ම සිදුවනුයේ ස්වාභාවික ආරූඪයකට (Possession) වඩා තමන් විසින් මවාගන්නා ලද සමාරෝපණ තත්ත්වයක් (Impersonation) බව   පසුගිය කාලය තුළ මට නොයෙක් වර නිරීක්ෂණය වී තිබේ.  
අප කවුරුත් දන්නා පරිදි මෙම ශාස්ත්‍ර කීම සම්බන්ධ පාර්ශ්වයන් දෙකකි. එනම් ශාස්ත්‍රය කියන්නා සහ අසන්නා වශයෙනි. යම් ශාස්ත්‍රයක් මගින් සත්‍ය හා නිවැරදි කරුණු පැවැසීමට නම් මෙම දෙපාර්ශ්වයේ සමවායක් ඒකාබද්ධතාවක් තිබිය යුතුමය. එසේ නොමැති වුවහොත් ‘වැඩේ හබක්’ වෙයි.
‍පොදු පිළිගැනීම අනුව මෙලෙස ගුප්ත බලයෙන් ශාස්ත්‍ර කීම ප්‍රකෘතිය ඉක්මවන කටයුත්තකි. එනිසා ඒ සඳහා සතියේ දිනවල වැඩකරන වේලාවන් තුළ වැනි සම්මතයක් භාවිතා නොකිරීම මෙම ශාස්ත්‍රකරුවන් අනුගමනය කරන ‍පොදු පිළිවෙතකි. එහිදී ඇතැම් ශාස්ත්‍රකරුවන් ඒ සඳහා බදාදා, සෙනසුරාදා වැනි කෙම්මුර දිනයන් යොදාගන්නා අතර තවත් පිරිසක් සතියට දින දෙකක් පමණක් තම ජීවිකාව සඳහා යොදාගැනීමෙන් ලැබෙන ආදායම මඳවීම නිසා දෝ සතියේ තවත් දිනයක් හෝ දෙකක් ඊට ඈඳා ගනිති. නමුදු මෙම ශාස්ත්‍ර කීමේ සංස්කෘතිය මගින් ඉන් සාමාන්‍ය ජනතාවට සියුම් ලෙස ඒත්තු ගන්වන කරුණක් තිබේ. එනම් එම විශ්වීය ශක්තිය ස්වාභාවික ලෙස ජනනය වන අවස්ථාවලදී හැර හිතු හිතූ වේලාවන්හිදී අපට මෙම ශාස්ත්‍ර ඇසීම කළ නොහැකිය යන්නය. එමෙන්ම මෙම ශාස්ත්‍ර ඇසීම් සඳහා වැය කළ යුතු ගාස්තුවේ ද කිසියම් අසාමාන්‍ය බවක් ඇති බව ද දනියි. ශාස්ත්‍රයක් ඇසීමට රුපියල් දෙසීයක් වැයකළ යුතු බව නොදන්වා ඒ සඳහා රුපියල් දෙසීය දොළහක් වැය වන බව ඇඟවීම සාමාන්‍ය තත්ත්වයකි. එමගින් එහි ද කිසියම් අසාමාන්‍යතාවක් ඇති බවට ශාස්ත්‍ර අසන්නවුන් තුළ සියුම් මානසික ඇනවුමක් ඇතිකෙරේ. මෙයද එම ශාස්ත්‍රකරුවන්ගේ සාමූහික උපාය ඥානය මනාව පිළිබිඹු කරන්නකි.
එමෙන්ම මෙම ශාස්ත්‍ර කියන ස්ථාන සම්බන්ධ පරිසරයන්හිදී තද රතු, තද නිල්, තද කහ වැනි තද පැහැති තිරපට විවිධ පැහැයන් ගෙන් යුතු මල් ආදී වර්ණ විෂමතා තුළින් ද ශාස්ත්‍ර අසන්නවුන්ගේ මනැස් තුළ තීව්‍ර මානසික ඇනවුම් පිබිදුවීම සිදුවෙයි. මීට අමතරව තම ආගමික සංස්කෘතික පදනම අනුව මනැසට තීව්‍ර බලපෑම් ඇතිකරන ධූපමය ආඝ්‍රාණයන් ද මෙම ස්ථානවල නොඅඩුවම භාවිත කෙරෙන බව ඔබද අත්දැක තිබෙන්නට පුළුවන. ඊට අමතරව මෙම ශාස්ත්‍රය කීමට පෙර අසන්නාට තබා කියන්නාට වත් එකම වදනක්වත් නොවැටහෙන දේව භාෂාව නම් වන අමුතුම ශබ්ද මාලාවක් මුවින් පිටකරන ශාස්ත්‍රකරුවෝ බොහෝ විට ඒ සමග තියුණු නාද නිකුත්වන සීනු සහ බෙර ද හඬවති. මෙම සියලු තත්ත්වයන් යටතේ ඒ වන විට ශාස්ත්‍ර පිළිබඳ විශ්වාසයකින් යුතු තැනැත්තාගේ මනැස හොඳහැටි ‘හිරිවැටී’ ඇතිබව රහසක් නොවේ.
බොහෝ ශාස්ත්‍ර ‍පොළවල දේව වරමින් හෝ දේවාරූඪයෙන් ශාස්ත්‍ර කීම ඇරඹෙනුයේ ඉන්පසුවය.
දැන් අපි මඳකට එවන් තැනකින් ශාස්ත්‍රයක් ඇසීමට යන තැනැත්තා පිළිබඳව විමසා බලමු. යමකු මෙවන් ගුප්ත ශාස්ත්‍රයක පිහිට පතනුයේ තම ජීවිතය සම්බන්ධ කුමක් හෝ නිරාකරණය කරගත නොහැකි ප්‍රශ්නයක්, ගැටලුවක්, අර්බුදයක් හමුවේ පමණි. එසේම ඒ තැනැත්තා ඒ ශාස්ත්‍රය ඇසීමට යනවිට ඒ ගැටලුව මනැසේ මස්තකප්‍රාප්ත කරගනියි. එමෙන්ම ඒ වනවිට තරමක හෝ මානසික ආතතියකට විඩාවකට පත්ව හිඳින එම තැනැත්තා තුළ ශාස්ත්‍රයේ පිහිටෙන්වත් තම ප්‍රශ්නයට, ගැටලුවට, අර්බුදයට කිනම් හෝ විසඳුමක්, පිහිටක්, හව්හරණක් ලැබේය යන විශ්වාසය තදින්ම තහවුරු වෙයි. ඒ අනුව මෙවන් ශාස්ත්‍ර කීම්වලදී පැවැසෙන තම ගැටලුවට අදාළ නොවන කරුණු නොසලකාහරිමින් හා මනැසින් බැහැර කරමින් ඉන් පැවැසෙන තම ගැටලුවට අදාළ කරුණු පමණක් දැඩිව මනැසින් ග්‍රහණය කරගැනීම අතිශය සාමාන්‍ය තත්ත්වයකි. සංජානන විනිතිය (Perseptual Set) නම් වන මනෝවිද්‍යාත්මක න්‍යාය ද මීට යම් තරමකින් සම්බන්ධය.
මෙවන් ශාස්ත්‍ර කීම්වලදී බොහෝ දෙනකු නොතකාහරින තවත් වැදගත්ම දෙයක් තිබේ. එනම් ශාස්ත්‍ර වශයෙන් එලෙස පැවැසෙන කරුණු සෘජුවම එක එල්‍ලේම නොපවසා ඒවායේ සත්‍ය අසත්‍යතාව පිළිබඳව ශාස්ත්‍රකරු ශාස්ත්‍ර අසන්නාගෙන්ම විමසා සිටීමය. ‘හරි නම් හරි කියපන් දරුවා නැත්නම් නෑ කියපන්’ දේවරූඪයෙන් ශාස්ත්‍ර කියන බව පවසන මෑණිවරුන් ශාස්ත්‍රය වශයෙන් කරුණින් කරුණ පවසන අතරේ මගෙන් එසේ යළි විමසා ඇති අවස්ථා සිය ගණනකි. ඒ අනුව ශාස්ත්‍ර කීමක් ලෙස සමාජයේ බොහෝදෙනකු හඳුන්වන මෙම තත්ත්වය වඩාත් නිවැරදි ලෙස අර්ථකථනය කළ හැක්කේ ශාස්ත්‍ර කීමක් ලෙස නොවේ. ශාස්ත්‍රකරු විසින් ශාස්ත්‍රය අසන්නා ගෙන් කරනු ලබන ප්‍රතිවිමසීමක් ලෙසිනි.
එමෙන්ම ඔවුන්ගේ මේ මෙම ප්‍රශ්න කිරීම්වල ද පහසුවෙන් හඳුනාගත හැකි ‘මාදිලියක්’ තිබේ. එනම් ඔවුන් අසන එක් ප්‍රශ්නයක් තුළ වර්තමාන සමාජයේ බොහෝ දෙනකුත් මුහුණ දෙන ‍පොදු ප්‍රශ්න කට්ටලයක්ම මනාසේ ගොනුවී තිබිමය.
ප්‍රාණයක්, භූමියක්, සිත්වේදනාවක්, ලෙඩක් - දුකක් පෙන්නුම් කරනවා දරුවා. ඔව් නම් ඔව් කියාපන් නෑ නම් නෑ කියාපන් ශාස්ත්‍රකරුවෙකු හෝ කාරියක ශාස්ත්‍ර අසන්නකුගෙන් එසේ අසන විට ශාස්ත්‍ර අසන්නවුන්ගෙන් සියයට හැත්තෑ පහක්ම ‘ඔව්’ කීම අතිශය ස්වාභාවිකය. මන්දයත් එවැනි ප්‍රශ්න මෙම සමාජය පුරා කොතෙකුත් දක්නට ලැබෙන බැවිනි. ‘තවම ඔය ප්‍රශ්නෙ කෙළවරක් නෑ නේද දරුවා’ ශාස්ත්‍රකරු හෝ කාරිය ඉන්පසුව අසයි.
‘දැන් ඉතින්, මොකද කරන්න හිතාගෙන ඉන්නේ?’ ශාස්ත්‍ර ඇසීමට යන තැනැත්තා ‘නෑ’ කී සැණින් ශාස්ත්‍රකරු අසා සිටියි.  
‘ආයිමත් ඉස්පිරිතා‍ලේ ඇඩ්මිට් කරන්න තමයි හිතාගෙන ඉන්නේ නම්’
ශාස්ත්‍ර අසන්නා එසේ කී සැණින් ඔහුගේ මෙම ශාස්ත්‍ර විමසුම රෝගියෙකු පිළිබඳව බව ශාස්ත්‍ර කියන්නා සැනින් වටහා ගනී. එලෙස ශාස්ත්‍ර කීමේ පළමු වටය නිමාකරන ඔහුට ඉන්පසු දෙවනි වටයට පැමිණීමට පුළුවන. මෙලෙස ශාස්ත්‍ර කීමේ මුවාවෙන් ශාස්ත්‍ර අසන්නාගෙන් ඉතා සූක්ෂම අයුරින් දැනගන්නා කරුණු මතින් කමෛන් තමන් පවසන ශාස්ත්‍රය ගොඩනගා ගන්නා මෙම උපාය අනුයාත බැහැරලීමේ ක්‍රමෝපාය (Process of elimination) නම් වන විද්‍යාත්මක සිද්ධාන්තය මත පදනම් වෙයි.
මේතාක් නිරීක්ෂණය කළ මෙවැනි ශාස්ත්‍ර ‍පොළවලදී මම මනඃකල්පිත ගැටලුවක් සහ ඊට අදාළ මනඃකල්පිත සිදුවීම් සහ චරිත මුල්කොට ශාස්ත්‍රකරු නගන ප්‍රශ්නවලට සාවද්‍ය පිළිතුරු සපයා ඇත්තෙමි. එවිට මගේ ප්‍රකාශ සත්‍ය වශයෙන් පිළිගත් ශාස්ත්‍රකරුවන් මා ඉදිරිපත් කළ සාවද්‍ය දත්තයන් සියුම් ලෙස කළමනාකරණය කොට මා හමුවේ ගල් පැලෙන ශාස්ත්‍ර කියා ඇත්තේ ජීවිතයේ අහඹු ලෙස අත්විඳීමට හැකි විශිෂ්ට ගණයේ හාස්‍ය රසයක් රුපියල් දෙතුන් සීයකට සීමාවන මුදලකට මා වෙත ලබාදෙමිනි.

තිලක් සේනාසිංහ

සිංහල වේදිකාව, සිනමාව සහ රූපවාහිනිය විජයග්‍රහණය කළ චරිතාංග නළුවකු වශයෙන් ජයලත් මනෝරත්නයන් දෙස් විදෙස් ශ්‍රී ලාංකේය රසික රසිකාවියන් අතරේ ඉතා ප්‍රකටය. ඔහුගේ රංගන හැකියාව පිළිබඳ අටුවා ටීකා ලිවීමට අවශ්‍ය නැත. එකිනෙකට හාත්පසින්ම වෙනස් හැසිරීම් රැගත් සහෝදරයන් තිදෙනෙකුගේ චරිත තුනක් එකවර තුන්පත් රටාවක ලස්සන ටෙලි නාට්‍යය තුළ ඔහු මැවූ ආකාරය ප්‍රේක්ෂකයා තුළ අදටත් මතකයේ රැඳී තිබේ. එම ටෙලි නාට්‍යයේ ඔහුගේ පුත් බානුක ප්‍රබුද්ධ මනෝරත්න ද රඟපෑවේය. කලාකරුවන් වන මව්පියන්ගේ මග පෙන්වීම හා ආශිර්වාදය ඇතිව කලා ලෝකයට පිවිස ගයන, වයන, රඟන දූ දරුවන් අඩුවක නැති සමාජ වටාපිටාවක ජයලත් මනෝරත්නයන්ගේ පුත් තිස්අට හැවිරිදි බානුක මෙල්බන් නගරයට වී අද ගත කරන ජීවිතය අප සිත තුළ කුහුලක් මතු කරවන්නට සමත් වූ කාරණාවක් විය.

බානුගේ පවු‍ලේ විස්තර මොනවද..?
මගේ බිරිඳ හිරණ්‍යා දුලාෂණී ගමආරිය. අපට දූවරුන්ම තුන් දෙනෙක් ඉන්නවා.මම මෙල්බන්වලට පැමිණ දැන් වසර දහයක් වෙනවා. මම පිහිටුවා තිබෙනවා ප්‍රසංග කළමනාකරණ ආයතනයක්. එමගින් මෙල්බන්වල සිදුකරන බොහෝ ප්‍රසංග සඳහා අවශ්‍ය සැලසුම් සහ ඉදිරිපත් කිරීම් මගේ ආයතනය මගින් සිදු කරනවා. ඒ වගේම මගේ තාත්තා වසරකට වරක් අපිව දකින්න මෙල්බන්වලට එනවා. එසේ පැමිණි බොහෝ අවස්ථාවල දී තාත්තාගේ වේදිකා නාට්‍යයක් මෙල්බන් ප්‍රේක්ෂකයන් සඳහා ඉදිරිපත් කරන්න මම කටයුතු කරනවා.

ඔබ කලා කටයුතුවලින් ඈත් වෙලාද ඉන්නේ..?
නැහැ. 2007 වසරේ සිට මම මෙල්බන්වල පැවැති විවිධ ප්‍රසංගවලට නොයෙක් ඉසව්වලින් සම්බන්ධ වුණා. 2010 දී තමයි මම ප්‍රසංග කළමනාකරණ ආයතනය ආරම්භ කළේ. ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රසංග මෙල්බන්වල සිදුකරන බොහෝ අවස්ථාවලදී මම තමයි ඒවායේ කළමනාකරු විදිහට කටයුතු කරන්නේ. අද වන විට එය ඉතා සාර්ථක ආයතනයක් බවට පත් වී තිබෙනවා.

ඒ හැරෙන්නට ඔබේ පියා සම්මානනීය කලාකරුවෙක්. දක්ෂ රංගන ශිල්පියෙක්. නමුත් ඔබ පියාගේ අඩිපාරේ දිගටම ගියේ නැහැ. ඇයි ඒ.?
ඇත්ත මට මගේ තාත්තාගේ කිට්ටුවටවත් යන්න බැරි වුණා.

ඒ ගැන කනගාටුවක් නැද්ද.?
මගේ තාත්තා ඈත දුෂ්කර ගම්මානයක් වන නුවරඑළිය, දෙහිපේ සිට කොළඹට ආපු ගැමියෙක්. නමුත් ඔහු ශ්‍රී ලංකාවේ වේදිකාව, සිනමාව හා රූපවාහිනිය හරහා ප්‍රේක්ෂකයන්ගේ සම්පතක් වුණා. ඔහු බොහෝ දේ කියවන කෙනෙක්. විශ්වවිද්‍යාලයන්හි බාහිර දේශකයෙක්. නැටුම්, ගැයුම්, වැයුම් ගැන ඔහු සතු කුසලතා මම අමුතුවෙන් කිවයුතු නැහැ. නමුත් ඒ සියල්ල එක්ක මම ඉන්නේ කොතැනද? මම ඉගෙන ගත්තේ කොළඹ නාලන්දා විදුහ‍ලේ. මගේ ඇසුර තිබුණේ කොළඹ සුළඟ එක්ක. කර්කෂ හා වාණිජ නගරයක් එක්ක කරපු ගනුදෙනුව හේතුවෙන්  ගමේ සුළඟ අහිමි වූ මට තාත්තාගේ දක්ෂතාවන්හි සුළඟ වදින කිට්ටුවටවත් ළඟා වෙන්න අමාරු වුණා. කොටින්ම කියනවා නම් තාත්තාගේ පදනම මට අහිමි වුණා. එය කනගාටුවට කාරණයක් තමයි.

නමුත් බොහෝ කලාකරුවන්ගේ දරුවන් ක්ෂේත්‍රයට එන්නේ ඔබ කියන ඔය පදනම එක්ක ‍නෙවෙයිනේ.
සමහර විට. නමුත් මම කැමති නැහැ නොදන්නා දේ කරන්න. මම කරන කටයුත්ත ගැන මට හොඳ දැනීමක් හා අවබෝධයක් තිබෙන්නට ඕනේ. කලාව පිළිබඳ ප්‍රමාණවත් අවබෝධයක් නැතිව තාත්තා කරපු නිසා මමත් කරන්නට ඕනෑ යන ස්ථානයේ මම නැහැ. ඒවා වැඩිකල් රඳා පවතින්නේ නැහැ.

ඔබ පවසන කරුණු විවාදාත්මකයි.
වෙන්න පුළුවන්. නමුත් ඒකනේ ඇත්ත. අද සමහර ටෙලි නාට්‍ය නරඹන විට මට හිතෙනවා චරිත නිරූපණයට තිබෙන හැකියාවට වඩා සොයා බලා ඇත්තේ රූපය පිළිබඳ කියලා. රූමත් යැයි සමහරු නිගමනය කළ පළියට ඒක සම්පතක් වෙලා නැහැ රූපවාහිනියට. මේ නිසා මම දන්නා දෙයින් රස්සාවක් කරලා ඉගෙනීම දියුණු කර ගන්නයි උත්සහ කරන්නේ.

ඔබ පවසන ආකාරයට වත්මන් රූපවාහිනී ක්ෂේත්‍රයේ නළු නිළියන් යැයි කියන සමහර උදවිය රඟපෑමට අවශ්‍ය කිසිම සුදුසුකමක් සපුරා නැහැ.
හරියටම හරි. මෑත කාලයේ වෘත්තීය මට්ටමින් පුහුණුව ලැබූ නළුවෙක් තමයි සෞම්‍ය ලියනගේ. මහේන්ද්‍ර පෙරේරා අයියාගේ වැඩමුළුවලින් බිහි වුණ දක්ෂ තරුණ, තරුණියන් පිරිසකුත් ඉන්නවා. නමුත් ලංකාවේ රූපවාහිනී කර්මාන්තයේ විශාල කඩා වැටීමක් පෙන්නුම් කරනවා. ලිංගිකත්වයට සමහරු මුල් තැනදීලා. බාහිර ස්වරූපයේ තිබෙන වාසනා ගුණය හේතුවෙන් රංගනයක් කළාට එතැන පැවැත්මක් නැහැ. සතියක් දෙකක් යනවිට කාටවත් මතක නැහැ ඒ නළු නිළියන්ව.

වේදිකාවත් එහෙමද.?
වැඩි වෙනසක් නැහැනේ. රාජිත දිසානායක වැනි යොවුන් නාට්‍යකරුවන් ක්ෂේත්‍රය තුළ යමක් කරන්නට උත්සහ දරනවා. ප්‍රේක්ෂකයින් සතුව තිබුණ රසඥතාව මොට කරමින් යන යුගයක් දැන් ශ්‍රී ලංකාවේ බිහි වී තිබෙන බවක් තමයි මෙල්බන් සිටියත් මට දැනෙන්නේ.

මේ තත්ත්වයත් එක්ක ඔයාගේ තාත්තා කොහොමද ඔළුව 'ගහගෙන' ඉන්නේ..?
තාත්තට ඉන්නවා සෑම පැත්තකින්ම දක්ෂ පිරිසක්. ඒ වගේම තාත්තා පටිගත කළ පසුබිම් හඬ යොදා ගනිමින් නාට්‍ය කරන්නේ නැහැ. වේදිකාවේ සෑම ඉසව්වක් පිළිබඳ ඔහු විනිශ්චය කරනවා. ඉව අල්ලනවා. ඒ ගැන ඔහුට තිබෙන පෘථුල දැනුම හේතුවෙන් තාත්තාට බිය වෙන්නට හේතුවක් නැහැ. ඔහු ඇතුළු පිරිවර සොයන්නේ සාක්කු පිරෙන්න සල්ලි නොවෙයි. වින්දනය පමණයි. ප්‍රේක්ෂකයින්ට වින්දනය ලබා දී හිස් අතින් තාත්තා ගෙදර ආ දවස් අප්‍රමාණයි. ඒ වගේම වේදිකාවට දැනුම නැතිව සමහර නළු නිළියන් කරන රංගනයේ දී ඔවුන් සහ ප්‍රේක්ෂකයින් විඳින වදය තාත්තා අත්විඳ තිබෙනවා. ඒ නිසා මම හිතනවා තාත්තා ඇතුළු පිරිස දෙතුන් දෙනෙකුට හෝ නාට්‍යයක් පෙන්වා ඔවුන්ගේ හදවත් මෘදු කොට හිස් අතින් හෝ ගෙදර එන බව.

අනුර හොරේෂස් ඕස්ට්‍රේලියාවේ සිඩ්නි නුවර සිට

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ජනප්‍රිය නළු නිළියන් දෙ‍පොළක් වූ රන්ජන් රාමනායක සහ අනූෂා දමයන්ති පෙනී සිටි මංගල ඡායාරූපය හැමෝගේම අවධානයට ලක් වුණා. සමහරු හිතුවේ මේ දෙන්නා ඇත්තටම විවාහ වුණා කියලයි.
කොහොම හරි මේ පින්තූරය කොයිතරම් දුරදිග ගියාද කිව්වොත් අද වන විට අනූෂාගේ අත ගන්න ඉන්න ප්‍රේමවන්තයා පවා ඉන්නේ මූණ නරක් කරගෙනලු.
ඇත්තද මේ කතාව..?
අනූෂා මුණගැසුණු වෙලාවක අපි ඇහුවා.
 ඒක ඇත්ත..මේ ඡායාරූපය දැක්ක බොහෝ අය හිතුවේ මමයි රන්ජන් අයියයි ඇත්තටම විවාහ වෙලා කියලයි...කොහොම හරි මේ ඡායාරූපය ගැන මගේ පෙම්වතාගෙනුත් බොහෝ දෙනා අහල තිබුණා.. ඒක ඇත්තටම එයාට කරදරයක් වෙන විදිහට දුරදිග ගිහින්..
සමහර අය පත්තරවල ගිය මේ පින්තූරය කපල ලියුම් පවා එවල තිබුණා. ඇත්තටම මේක ඉවසගන්නම බැරි තැන ඔහු මට කතා කරල කිව්ව, ඒක මේ විදිහේ පින්තූරයක් වෙන බව මුලදී දන්නව නම් එයාල ඔයාට ගෙවපු මුදලට වඩා වැඩි ගාණක් දීල මම ඔයාව ගෙදර නවත්ත ගන්නවා කියලා..
මේ ඡායාරූපය නිසා අනූෂත් මුහුණ දීල තියෙන්නේ සුළු පටු ප්‍රශ්න වැලකට නමෛයි. බොහෝ අය අනූෂටත් නිකම් ඉන්න දීල නැහැ.
පින්තූරය දැක්ක හැටියේ මට කතා කළ බොහෝ දෙනෙක් අවංකවම සුබ පතන්න ගත්තා. සමහරු “අනේ ඔය දෙන්න එකතු වෙච්ච එක කොයි තරම් හොඳද කියල කිව්වා.. තවත් අය මොකක්ද මේ කර ගත්තේ ඇයි රන්ජන් වගේ කෙනෙක්ව බඳින්න තීරණය කළේ කියලා ඇහුවා. විශේෂයෙන්ම ඒ විදිහට ප්‍රශ්න කළේ රන්ජන් අයියා කරන දේශපාලනයට විරුද්ධ මට හිතවත් අය බව මට වැටහුණා.. මොකද දේශපාලනික වශයෙන් මම ඉන්නේ රන්ජන් අයියා කරන පක්ෂ දේශපාලනයට විරුද්ධ පැත්තේනේ..
ඊළඟට සමහරු ඔය තීරණේ ගත්තේ හොඳට හිතල බලලද කියලත් ඇහුවා..
ඇත්තටම මේ වගේ ප්‍රශ්න එක දිගට ආවා. සමහරු මම කියන දේ විශ්වාස කළේම නැහැ. අන්තිමට මට මේකට උත්තර දීලම එපා වුණා.. දැන් කියලත් වෙනසක් නැහැ.. දන්නේ නැති අය තවම අහනවා..
අනූෂට විතරක් නමෛයි . මේ පින්තූරය නිසා රන්ජන්ටත් උත්තර බඳින්න සිදු වුණා. ඒත් අනූෂා තරම් රන්ජන් ඒක ගැටලුවක් කරගත්තේ නැහැ.
රන්ජන් අයියා මේ පින්තූරයට පෙනී ඉන්න කොටත් මහ පිස්සු වැඩ ගොඩක් කළා.. ඇත්තටම මම බොහොම අමාරුවෙන් තමයි ඒ ෆොටෝ ෂූට් එක ඉවර කළේ.. එයාට හැම වෙලාවෙම හැම එකක්ම  විහිළු.. බොරු දේවල් කරල මාව බය කළා. හිනැස්සුවා. අන්තිමට, 'අනේ ප්ලීස් අයියේ මට මේක හරියට කරන්න උදව් කරන්න කියල පිංසෙන්ඩු වෙන්න පවා මට සිද්ධ වුණා..
රන්ජන් අයියා එක්ක සීරියස් වැඩ කරන එක හිතන තරම් ලෙහෙසි නැහැ..කොයි වෙලාවේ බැලුවත් ඉවරයක් නැහැ ජෝක් කරනවා..
අනූෂා කියන්නේ ඇය කවදාවත් මේ වගේ මංගල ඡායාරූපයකට පෙනී සිට නැති බවයි.
මේක තමයිලු ඇය මනාලියක් විදිහට පෙනී ඉඳල ගත්ත මුල්ම ඡායාරූපය.
ඒක නිසා වෙන්න ඇති මේක මේ තරම් ප්‍රසිද්ධ වෙන්න ඇත්තේ..ඇය සිනාසී කිව්වා.
දැන් එතකොට අනූෂා කවද්ද ඇත්තටම මනාලියක් වෙන්නේ ..මේ උණුසුමත් එක්ක ඒකත් වුණා නම් හොඳයි නේද..? අපේ ප්‍රශ්නයට ඇය නැවත වතාවක් මහ හයියෙන් සිනාසුණා.
හොඳයි තමයි...ඒත් මගේ මනාල මහත්තයා ඉන්නේ ටිකක් මුරණ්ඩු වෙලා.. ඒ නිසා අපේ මංගල්‍ය ආපහු ටිකක් විතර කල් යන ලකුණු ඇවිල්ලා ...

සමන් ප්‍රියංකර නම්මුනිගේ


හදවත් රෝග ලක්ෂණ ඇත්තවුන් සහ හදවත් රෝග වැළදුන පුද්ගලයන් තුළ තම ලිංගික ජීවිතය සම්බන්ධයෙන් විවිධ ගැටළු ඇතත් සාමාන්‍ය වශයෙන් හෘද රෝග සහ ලිංගික ජීවිතය අතර සෘජු සම්බන්ධයක් ඇති බවට ලොව සිදුකෙරුණු පරීක්ෂණ මගින් මෙතෙක් තහවුරුවී නැතැයි රත්මලාන ශ්‍රී මත් ජෝන් කොතලාවල ආරක්ෂක විශ්ව විද්‍යාලීය වෛද්‍ය පීඨයේ ජ්‍යෙෂ්ඨ කථිකාචාර්ය හෘද රෝග විශේෂඥ වෛද්‍ය නාමල් විජේසිංහ මහතා කියයි.

එහිදී විශේෂඥ වෛද්‍ය වරයා ‍වැඩිදුරටත් පවසා සිටිනුයේ තත්වය එසේ වුවත් අනියම් සබඳතා වැනි බිය චකිතය මුල්කොට සිදුකරන ලිංගික එක්වීම් වලදීත්, මත්පැන් පානයෙන් පසු සහ අධික ලෙස ආහාර ගැනීමෙන් පසු සිදුකෙරෙන ලිංගික සබඳතා වලදීත් හෘද රෝග ලක්ෂණ ඇත්තවුන්ට සහ හෘද රෝග වැළදී ඇත්තවුන්ට තරමක වැඩි අහිතකර බලපෑමක් සිදුවිය හැකි බව ලොව පුරා සිදුකෙරෙන පරීක්ෂණ වලින් තහවුරු වී ඇති බවය.

 ඒ හැරුණු කොට සාමාන්‍ය ව්‍යවහාරයට අනුව මහල් දෙකකින් යුත් ගොඩනැගිල්ලක පිය ගැට පෙළ ඔස්සේ නොනැවතී උඩුමහලට නැඟීමෙන් පසු හතිය වැනි වෙහෙසකර තත්වයක් ඇති නොවන ඕනෑම කෙනෙකුට ‍ලිංගික සබඳතා පැවැත්වීමේ බාධාවක් නැතැයි විශේෂඥ වෛද්‍ය වරයා කීය.

ලිංගික ජීවිතය කෙසේ වුව වරින් වර මතුවෙන පපුවේ කැක්කුමක් වැනි රෝග තත්වයක දී වෛදවරයකු හමුවීමෙන් තමන් තුළ  පැවතිය යුතු චර්යාත්මක වෙනස්කම් පිළිබඳව වෛද්‍ය උපදෙස් ගත හැකි බවද ‍විශේෂඥ වෛද්‍ය විජේසිංහ කීය.

එස්.ටී.පී. සිල්වා

 

Page 1 of 18

IMAGE

සුද්දන් දෙකට පැලූ 'මීයන් ඇල්ලේ' කතාව

IMAGE 2017 Mar 27 16:59
වර්ෂ 1815දී අප රටේ පාලනය මුළුමනින්ම සිය’තට ගත් ඉංග්‍රීසි ජාතිකයන් එය නැවත අප අතට පත් කරන ලද්දේ...
Views - 158

මැතිනිය බක්කි කරත්තෙන් ඉස්කෝ‍ලේ ගිය හැටි

IMAGE 2017 Mar 27 11:07
ඒ වර්ෂ 1923 ජූලි මස 9 බ්‍රහස්පතින්දායි. රත්නපුර දඹවින්න වලව්වෙන් පිටත් වූ බක්කි කරත්තය නගරයේ...
Views - 686

සමහර සාස්තර බලාගෙන හිටියා වගේ කියැවෙන්නේ කොහොමද?

IMAGE 2017 Mar 27 10:43
ගතවූ වසර විසිඅටක කාලය තුළ මම වරින්වර ‘බලා සිටියාක් මෙන් සත්‍ය පවසෙතැ’යි බොහෝ දෙනකු කී...
Views - 896

සමහරු සල්ලි මත්තේ නැහෙද්දී තාත්තා වින්දනය සොයමින්...

IMAGE 2017 Mar 26 14:43
සිංහල වේදිකාව, සිනමාව සහ රූපවාහිනිය විජයග්‍රහණය කළ චරිතාංග නළුවකු වශයෙන් ජයලත් මනෝරත්නයන්...
Views - 5034

රන්ජන් එක්ක ගත්ත මංගල ඡායාරූපය නිසා මට ප්‍රශ්න පිට...

IMAGE 2017 Mar 26 14:30
ජනප්‍රිය නළු නිළියන් දෙ‍පොළක් වූ රන්ජන් රාමනායක සහ අනූෂා දමයන්ති පෙනී සිටි මංගල ඡායාරූපය...
Views - 3194

හෘද රෝගීන් අනියම් සබඳතා පවත්වන්නේ බලාගෙනයි!

IMAGE 2017 Mar 24 13:39
හදවත් රෝග ලක්ෂණ ඇත්තවුන් සහ හදවත් රෝග වැළදුන පුද්ගලයන් තුළ තම ලිංගික ජීවිතය සම්බන්ධයෙන්...
Views - 5009

Please publish modules in offcanvas position.